Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
Ons huis/Nieuw huis
© VRT

‘Het is tof om elkaar wat te plagen, maar dat is altijd op een leuke manier.’

Kristien en Ken van ‘Ons huis/nieuw huis’: ‘Er heerst geen zware rivaliteit tussen ons’

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

In ‘Ons huis/nieuw huis’ gaan interieurarchitect Ken en vastgoedmakelaar Kristien de strijd aan met elkaar. De ene renoveert de bestaande woning, de andere zoekt een nieuw huis. Daarna is het aan de koppels om te beslissen wat ze kiezen. ‘Het koppel is altijd de winnaar ongeacht wie van ons wint, dat is het belangrijkste aan dit hele verhaal’, aldus de twee.

Interieurarchitect Ken en vastgoedmakelaar Kristien bezoeken over heel Vlaanderen acht koppels die niet (meer) wonen in het huis van hun dromen. Het gaat onder meer over een nieuw samengesteld gezin wiens bestaande woning uit z’n voegen barst. De ene ziet een verbouwing als de oplossing voor hun problemen, terwijl de andere droomt van een nieuw huis en een nieuwe start. Ken verbouwt met zijn aannemersploeg de huizen zoveel mogelijk rekening houdend met de wensen van de eigenaars. Makelaar Kristien gaat op zoek naar nieuwe woningen volgens de opgegeven eisen van de koppels. Daarna bepalen de koppels of ze in hun gerenoveerde stekje blijven of verhuizen naar het nieuw gevonden pand. ‘Ze contacteerden ons vanuit het productiehuis Tivoli.tv’, vertelt Ken. ‘We doorliepen een casting en op basis daarvan werden we geselecteerd’. ‘Ik was nooit vragende partij om in de schijnwerpers te staan, maar ik vond het opzet van het programma heel leuk’, vult Kristien aan. ‘Ook het feit dat makelaars op een positieve manier in beeld worden gebracht, vind ik heel fijn. Vandaar de interesse om toch mee te doen.’

Zijn jullie zelf fan van huizenprogramma’s?

Ken: ‘Zeker! Dat is feelgoodtelevisie en leuk om naar te kijken. De Belg heeft nog altijd een baksteen in de maag, dat zie je toch in zulke programma’s.’

Kristien: ‘Ik vind het altijd fijn om te kijken hoe andere makelaars aan het werk gaan en ik vind het verder ook leuk om binnen te kijken bij iemand anders. Ik denk dat we allemaal wel dat “voyeuristisch” kantje hebben (lacht).’

Waarom blijft een huis zo belangrijk voor de meeste mensen?

Kristien: ‘Wonen is een primaire behoefte: iedereen heeft een dak boven z’n hoofd nodig en iedereen wil van dat huis dan een thuis maken. Een huis heeft een groot emotioneel aspect en een subjectief gevoel.’

Ken: ‘Een huis is de ruimte waar je tot rust komt, jezelf kan zijn en herinneringen maakt met vrienden en familie. Dat is een belangrijk onderdeel van je leven.’

We laten je kennismaken met de deelnemers van ‘Ons huis/nieuw huis’: ZIEN: dit zijn de koppels van het nieuwe Eén-programma ‘Ons huis/nieuw huis’

Meestal werken interieurarchitecten samen met makelaars, maar nu gaan jullie het omgekeerde doen en de strijd aan tegen elkaar. Was dat vreemd?

Ken: ‘Nee, het gebeurde eigenlijk heel organisch. Het is ook een gezonde competitie, we willen elkaar niet de loef afsteken. Het koppel is altijd de winnaar ongeacht wie van ons wint, dat is het belangrijkste aan dit hele verhaal.’

Zijn jullie competitief?

Kristien: ‘Er heerst geen zware rivaliteit tussen ons. Het is tof om elkaar wat te plagen, maar dat is altijd op een leuke manier. Het is niet agressief of bitsig, want we zitten zo niet in elkaar.’

Ken: ‘Ten opzichte van elkaar zullen we het spel niet pittig spelen, maar in onze taken, namelijk de renovatie en het ideale huis kopen, halen we wel álles uit de kast. Het einddoel is dat het koppel gelukkig is.’

Een huis is de ruimte waar je tot rust komt, jezelf kan zijn en herinneringen maakt met vrienden en familie. Dat is een belangrijk onderdeel van je leven.

Ken

Gebeurt de renovatie met het spaargeld van de deelnemers?

Ken: ‘De koppels betalen de renovatie zelf. Als ze toch de nieuwe woning kiezen, dan wordt dat betaald met het geld van de verkoop van de gerenoveerde woning die door de aanpassingen ook een meerwaarde kreeg.’

Zijn de renovaties van de huizen realistisch?

Ken: ‘We deden ons best om het zo realistisch mogelijk te tonen aan de kijker zodat zij ook een goed zicht krijgen op wat een renovatie inhoudt. We hebben natuurlijk wel dankzij het programma interessante kortingen en deals van onze partners, die ervoor zorgen dat we net dat tikkeltje meer gedaan krijgen met het budget dat we hebben. Dat geven we ook duidelijk aan in het programma. Dat moeten de mensen thuis wel in hun achterhoofd houden als ze zelf aan de slag willen gaan.’

Ik speel jullie even tegen elkaar uit. Wat zijn de argumenten pro renovatie en pro nieuw huis?

Kristien: ‘Soms hebben de koppels niet de mogelijkheid om het hele huis aan te pakken. Als je een nieuw huis hebt, is het wél natuurlijk helemaal naar hun wensen. Ligging is ook heel belangrijk. Soms had die bepaalde plek in het verleden voordelen, maar zijn die na een aantal jaar minder belangrijk geworden. Een nieuw huis kan je op een ligging zoeken die je wél bevalt. Ruimte kan je ook niet onbeperkt bijmaken. Als er kamers te kort zijn, kan Ken daar niet plots een hele verdieping opzetten. Met een nieuwe woning kan je daar wel aan tegemoet komen door gewoon een veel ruimer huis te zoeken.

Ken: ‘Mensen dénken vaak dat ze extra ruimte nodig hebben terwijl je met enkele slimme aanpassingen van de huidige woning al heel wat extra plaats en mogelijkheden kan creëren. Je hebt verder een emotionele band met je huis, want je maakte er samen herinneringen, dus het is logisch dat je er graag blijft. Een nieuwe woning zal ook nooit perfect zijn, maar bij je oude woning weet je tenminste wat de tekortkomingen of gebreken zijn en kan je die gericht aanpakken. De buurt is natuurlijk ook belangrijk, dus dat speelt ook in het voordeel van een renovatie omdat je je ligging niet wil wijzigen.’

Ook fan van het huizenprogramma ‘Blind Gekocht’? Dit zijn enkele koppels die daar hun spaarcentjes uit handen geven aan de experten: Dit zijn de eerste drie gezinnen die rekenen op de experten in ‘Blind Gekocht’

Wat zouden jullie zelf kiezen: je eigen huis renoveren of toch een nieuw huis kopen?

Kristien: ‘Ik vind dat moeilijk, want als je zelf in het vastgoed zit en veel huizen ziet, kan je je in veel panden wel een nieuw leven inbeelden. Omdat we zo veel zien, krijgen we zin om af en toe te veranderen, maar ik denk niet dat de gemiddelde Belg zo denkt.

Ken: ‘Ik volg Kristien hierin. Elke dag zie ik mooie, nieuwe materialen, maar thuis zit je jarenlang op dezelfde dingen te kijken dus je wil ook weleens veranderen. Al is het natuurlijk niet realistisch om je interieur om de drie jaar te veranderen, dat trekt mijn portemonnee niet (lacht). Verhuizen zal ik niet snel doen, vooral omdat ik een tweedehandshuis niet altijd vertrouw, want je weet nooit welke verborgen gebreken er zijn.’

De rol van vastgoedmakelaar wordt gereduceerd tot wat foto’s online zetten en een paar bezoekjes doen. Wat vaak wordt vergeten of niet in beeld wordt gebracht in huizenprogramma’s is al de voorbereiding die eraan voorafgaat.

Kristien

Kregen jullie moeilijke uitdagingen voorgeschoteld?

Ken: ‘Het zijn acht totaal verschillende projecten. De koppels hebben allemaal andere noden en wensen, wat het uiteenlopend en tof maakt, maar ook niet evident.’

Kristien: ‘Ik kan uiteraard geen huizen toveren, we zijn heel afhankelijk van wat op een bepaald moment op de markt komt. Dat is soms een grote uitdaging: het juiste huis op het juiste moment vinden.’

Hebben mensen in het algemeen vaak onrealistische eisen?

Kristien: ‘Ja. Velen denken dat ze de vastgoedmarkt kennen als ze op allerlei sites scrollen. Terwijl het zo niet werkt. Makelaars weten maar al te goed hoe ze bepaalde foto’s moeten nemen om iets aantrekkelijker te doen lijken waardoor mensen vaak verwachten om meer te krijgen voor het geld dat ze hebben, puur omdat ze die huizen niet in real life zagen. Als je met hen op de baan gaat en ze verschillende huizen laat zien, valt dat wel snel in z’n plooi.’

Ken: ‘Alles is door de coronacrisis een pak duurder geworden wat maakt dat mensen te hoge verwachtingen hebben voor het budget dat ze hebben. Ze moeten dus onvermijdelijk keuzes maken. Maar ik probeer altijd goed te communiceren met mijn klanten en hen daarin te begeleiden.’

Fan van huizenprogramma’s, dan is het open interview met makelaar Kinga uit ‘Blind Gekocht’ iets voor jou: Kinga uit ‘Blind Gekocht’: ‘Ik was wel wat bang om Béa’s plaats in te nemen’

Worden jullie beroepen soms wat onderschat?

Kristien: ‘Ja. De rol van vastgoedmakelaar wordt gereduceerd tot wat foto’s online zetten en een paar bezoekjes doen. Wat vaak wordt vergeten of niet in beeld wordt gebracht in huizenprogramma’s is al de voorbereiding die eraan voorafgaat: dossieropbouw, dossierkennis, het voorbereiden van de woning, gesprekken met de eigenaar, attesten die je moet opvragen en vervolgens interpreteren en uitleggen. Dat stuk is heel administratief, dat is heel droge kost, dus het is niet sexy om te tonen. Maar daardoor is het wel onderbelicht.’

Ken: ‘Iedereen kan naar de winkel gaan, iets kiezen, dat in hun huis zetten en hopen dat het in het geheel past. Maar wij bekijken het totaalpakket. Je moet echt naar de structuur van een woning kijken om het beste eindresultaat te verkrijgen.’

Jullie veranderen echt wel het leven van mensen?

Ken: ‘Klopt. Het is ons doel om mensen hun levenskwaliteit te verbeteren.’

Kristien: ‘Wat ik leuk vind aan vastgoedmakelaar zijn, is dat je mensen pas echt goed kan helpen als je kennismaakt met hen en een kijkje mag nemen in hun leven. Zo kan je hun noden en verlangens om gelukkig te worden in een nieuw huis pas écht begrijpen. Het vraagt menselijk inzicht en sociale skills waarbij je in dialoog treedt met je klant om hem of haar te helpen. Als je dit goed doet, kan je de klant zelf aan iets koppelen wat ze voorheen nog nooit eerder overwogen, maar wel perfect bij hen past.’

Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik hoop dat ze respectvol blijven, want we deden allebei superhard ons best om de kandidaten gelukkig te maken.

Kristien

Hoe was het om jullie zelf in beeld te zien?

Ken: ‘Het was vreemd, maar dat is normaal, want we zien ons natuurlijk niet elke dag op tv. Na de eerste aflevering had ik geen stress meer toen ik zag dat het heel tof in beeld was gebracht. Ik ben er heel tevreden mee!’

Kristien: ‘Ik vond het heel raar om mezelf te zien en te horen. Het is best confronterend. Ik wist niet goed meer wat ik allemaal zei, dus toen ik het terugzag, zakte ik wel soms door de grond (lacht).’

Zijn jullie bang voor eventuele negatieve commentaar?

Ken: ‘Ik heb daar wel wat schrik voor. Maar als we ons best doen, kunnen ze ons niets verwijten.’

Kristien: ‘Het is onvermijdelijk. Er zullen altijd tegenstanders zijn of mensen die het een stom programma vinden. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik hoop dat ze respectvol blijven, want we deden allebei superhard ons best om de kandidaten gelukkig te maken.’

Alles is door de coronacrisis een pak duurder geworden wat maakt dat mensen te hoge verwachtingen hebben voor het budget dat ze hebben.

Ken

Tot slot: waarom moeten we zeker naar ‘Ons huis/nieuw huis’ kijken?

Kristien: ‘Het is een vastgoedprogramma, dus het is sowieso leuk. Het is anders dan andere huizenprogramma’s door de insteek van makelaar versus interieurarchitect. De koppels staan verder op de voorgrond en je gaat echt mee in hun verhaal.’

Ken: ‘Het is heel spannend! Je bent benieuwd naar welke renovaties we deden en met welke woningen Kristien op de proppen komt. Daarna zit je op het puntje van je stoel om te zien wat ze kiezen: hun huis of het nieuwe huis.’

Kristien: ‘Je vertrekt vanuit een situatie waarbij een soort rivaliteit is tussen het koppel: de ene wil verhuizen en de andere blijven. Je ziet dan op het beslissingsmoment dat ze er samen uitkwamen. De spanning tussen hen is uitgeklaard en de ene heeft sowieso wat water in z’n wijn moeten doen om de andere tegemoet te komen. Ik vind dat menselijke aspect heel mooi om te zien.’

‘Ons huis/nieuw huis’ is vanaf 3 mei elke woensdag om 20u45 te zien op Eén, en al vanaf 6u ‘s ochtends via VRT MAX.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '