Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Ann is al meer dan twintig jaar aan het werk bij leasingmaatschappij ALD Automotive. Een vrouw in een mannenwereld kan je dus stellen.

Ann Larosse (56): ‘Toen ik aan de slag ging in de autowereld, moest ik op mijn strepen staan’

Ysaline Pollet
Ysaline Pollet Webjournalist

Vandaag is het Internationale Vrouwendag! En hoewel we bij Flair élke dag vrouwen vieren, doen we dat op deze symbolische dag dubbel zo hard. Onze redactrices zetten daarom maar wat graag vrouwen in de spotlight die hen dagelijks inspireren. Redactrice Ysaline sprak met Ann Larosse, Innovation & CSR Manager bij leasingmaatschappij ALD Automotive. Een vrouw in een mannenwereld kan je dus stellen. ‘Professioneel zijn, mezelf respecteren en duidelijk grenzen afbakenen, zijn zaken die ik toepas in deze “mannenwereld”.’

Waarom heb jij besloten om bij een leasingmaatschappij aan de slag te gaan?

‘Ik ben eigenlijk heel toevallig in de autowereld gerold. Ik kwam eerst terecht bij Avis en Renault. Ondertussen werk ik al bijna 25 jaar bij ALD Automotive.’

Wat houden jouw taken vooral in?

‘Ik ben gestart als consultant, maar mijn rol is doorheen de jaren geëvolueerd. Sinds 2021 ben ik Innovation & CSR manager. Het afgelopen jaar hebben we een bos geplant, geld ingezameld voor sport2be en onlangs nog hebben we een carwash geopend die water hergebruikt in plaats van het te verspillen. Met die laatste actie ontvingen we een Environmental Efficiency Award binnen de groep van Société Générale om duurzaamheid in de kijker te zetten. We worden echt aangespoord om daar creatief in te zijn, en ons te blijven inzetten voor duurzame projecten op alle vlakken.’

Dat klinkt als een drukke en gevarieerde job! Lukt de combinatie met een gezinsleven?

‘Toen ik 25 jaar geleden startte bij het bedrijf, had ik twee jonge kinderen. Toen de nabewaking op school afgeschaft werd, mocht ik van mijn toenmalige baas op woensdagmiddag van thuis uit werken. Elke woensdag nam ik mijn kartonnen dozen naar huis om mijn offertes op te volgen. Dus ik kon werk-privé dankzij die flexibiliteit toen al goed combineren. Een goede work-life balance ziet er natuurlijk voor iedereen anders uit, maar dankzij de digitale evolutie kan ik het nog beter combineren. Wanneer de kinderen van school komen, kan ik tijd met hen doorbrengen en daarna opnieuw mijn laptop openen. Ik hou van die flexibiliteit die ik heb.’

Hoe is het om een vrouw te zijn in een door mannen gedomineerde wereld?

‘Ik heb er nooit echt problemen mee gehad en vind het een fijne omgeving. Anders zou ik er natuurlijk ook niet gedurende mijn hele carrière zijn blijven plakken. Professioneel zijn, mezelf respecteren en duidelijk grenzen afbakenen, zijn wel zaken die ik toepas in deze “mannenwereld”.’

Zie je een positieve evolutie of is er toch nog heel wat werk aan de winkel?

‘Vijftien jaar geleden groeide vooral de aandacht voor de man-vrouw-ratio, terwijl het vandaag veel breder gaat. Er wordt enorm ingezet op diversiteit met aandacht voor geslacht, gender, nationaliteit en geloof en gelijkheid. Onze CEO Klaudija – ook een vrouw die net zoals ik in de autowereld gerold is en blijven plakken is – is daar ook zeer gepassioneerd over. Ons HR-beleid is ook afgestemd op gelijke kansen voor iedereen. In België hebben we het quota om 35 % van de vrouwen in management posities te plaatsen zelfs al bereikt.’

Waarom is diversiteit op de werkvloer interessant voor bedrijven?

‘Ik geloof sterk dat mensen complementair zijn. De ene is meer geïnteresseerd in de techniciteit van een wagen, terwijl ik meer interesse heb in het financiële product. Mijn collega’s en ik vullen elkaar daar mooi in aan, en het is interessant om te zien hoe iedereen iets anders benadert. Dat is de meerwaarde van diversiteit op de werkvloer: iedereen bekijkt de dingen met een andere blik. Dat was 25 jaar geleden anders.’

Hoe was het dan voor jou al die jaren geleden?

‘Toen ik aan de slag ging in de autowereld, was ik een van de enige vrouwen. Dat was toen wel een uitdaging. Ik moest op mijn strepen staan. Maar eens mannen doorhadden dat ik daar zat voor een reden, waren ze snel mee. Ik had er geen nood aan om mijn mannelijke collega’s te kopiëren en ging vooral uit van mijn eigen kunnen.’

Wat zijn de voordelen van de job?

‘Ik krijg veel vrijheid en creativiteit. Zeker in mijn nieuwe functie als CSR manager kreeg ik de kans en het vertrouwen om vanaf nul een plan op te tekenen. Dat zorgt er ook voor dat ik mijn job met passie uitvoer en blijf gaan.’

En de nadelen?

‘(Denkt) Het klinkt cliché, maar ik zie geen nadelen aan mijn job of mijn werkgever. Ik werk hier heel graag, krijg veel kansen en grijp die ook!’

Heb je tips voor vrouwen die ook in de autowereld willen stappen maar bijvoorbeeld niet goed durven omwille van het feit dat het een door mannen gedomineerde wereld is?

‘Ik ben blij om te zien dat vrouwen vandaag steeds meer hun weg vinden naar leasebedrijven. Ik zie dat zelf ook op de werkvloer. Ik geloof vooral heel erg dat mensen uit moeten gaan van hun eigen sterktes. Daarnaast kan ik alleen maar reclame maken voor de autowereld. Het is een geweldige omgeving om in te werken, de industrie is enorm in verandering dankzij vergroening en steeds meer oog voor duurzaamheid. De mogelijkheden en groeikansen zijn zo groot dat het mensen kan blijven boeien.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '