Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© unsplash

We willen steeds vaker op originele dates.

Van opscheppen tot emojis: hierop knapt Gen Z af bij het daten

Margo Verhasselt

Dat ene dingetje dat je plots liet inzien dat je die ene persoon toch niet zo tof vond. Het krijgt tegenwoordig op de wondere wereld van het internet een naam: ‘the ick’. Letterlijk bijna alles kan het plots veroorzaken. Benieuwd naar wat de grootste afknappers zijn? Datingapp Tinder zocht het uit.

Van de dingen waarvan je de kriebels krijgt tot de manier waarop we wél willen daten. Het horen van afknappers kan je helpen bij het updaten van je datingprofiel en het vinden van – wie weet – de ware liefde.

Hierop knapt Gen Z af op Tinder:

  • Groepsfoto’s of dezelfde pose. Jonge vrijgezellen leiden een druk leven en ze hebben geen tijd om het verschil te zoeken tussen de foto’s op je profiel.
  • Een lange lijst van eisen. Ja, je profiel moet je potentiële matches een glimp van je ware zelf laten zien en iets interessants over jezelf vertellen, maar hou het simpel en leuk. Niemand wil alle kleine details meteen lezen.
  • Opschepperij. Opscheppen over de gewichten die je tilt in de sportschool gaat je niet meer punten opleveren. Sorry.
  • Extreem veel emojis gebruiken. Het is simpel, emojis mogen alleen ironisch gebruikt worden (volgens Gen Z).
  • Te enthousiast zijn. We snappen het, je vindt je match leuk en je wil hem of haar heel graag meenemen op een date. Maar té enthousiast overkomen is niet positief, zo blijkt.

Waarnaar gaan we dan wel op zoek?

We willen steeds vaker op originele dates. In plaats van een simpel ‘drankje doen’ kiezen jongeren er steeds vaker voor om hun date mee te nemen op een activiteit. Zo gaan ze steeds vaker minigolfen (135 % gestegen) en zelfs rolschaatsen (+20 %).

We kiezen voor een spontane manier van leven. Nu het leven na de coronacrisis weer normaal is, zijn agenda’s veel drukker en als gevolg daarvan is het regelen van afspraakjes een last-minute ding geworden. Last-minute betekent echter niet minder opwindend, want Gen Z voelt zich het meest spontaan tot nu toe. We plannen minder op voorhand en leven liever van dag tot dag.

Gelijkheden zijn belangrijk, maar verschillen nog meer. Gedeelde interesses zijn van toenemend belang voor Gen Z, omdat zij een gemeenschappelijke basis belangrijker vinden dan uiterlijk (64 %), politieke opvattingen (61 %) en zelfs gevoel voor humor (48 %).

Lees meer:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '