Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Pexels

Eén op de vijf mensen worstelt met chronisch uitstelgedrag.

Ben jij een uitsteller? Met deze 7 tips krijg je je werk wél rond

De redactie

Zelfs de meest doorgewinterde planner doet het weleens: lastige taken voor zich uitschuiven tot de deadline wel erg dichtbij komt. Ben jij soms een uitsteller en wil je met je uitstelgedrag komaf maken? Deze zeven concrete tips helpen je ongetwijfeld op de goede weg.

Plan je taken concreet in.

Zet dus niet ‘administratie doen’ of ‘studeren’ in je agenda, maar maak het specifiek, zoals ‘facturen opstellen’ of ‘pagina 1 tot en met 120 studeren’.

Deel je doelen op in subdoelen.

Hoe groter het project, hoe complexer het lijkt en hoe sneller je erdoor overspoeld raakt. Verdeel het grote doel daarom in kleine, hapklare brokjes.

Probeer het vijfminutenplan.

Dwing jezelf om slechts vijf minuten aan iets te beginnen. Het hoeft niet per se langer, maar je moet het wel nu doen. Volgens Tanja van Essen, auteur van ‘Eerste hulp bij uitstelgedrag’, bewijs je zo aan jezelf dat je ook aan het werk kan als je geen zin of inspiratie hebt. Vaak ben je dan namelijk al zo in de flow geraakt, dat je toch doorgaat. Plan steeds meer momenten in waarop je vijf minuten aan het werk gaat met een uitgestelde taak, zodat je merkt dat uitstellen nergens voor nodig is.

Betrek anderen erbij.

Maak bijvoorbeeld afspraken met anderen om samen te studeren. Vertel aan een vriendin over je plannen of deadlines, zodat je verantwoording af moet leggen als je die niet op tijd af hebt.

Zorg voor minimale afleiding.

Richt je omgeving zo in dat je zo weinig mogelijk wordt afgeleid als je aan het werk bent. Zet dus geen muziek of televisie aan, creëer een afgescheiden werkplek en plan geen telefoontjes of bezoekjes in tussen je werk door.

Ga belonen en bestraffen.

Stel iets leuks in het vooruitzicht als je je taken van die dag of die week hebt afgewerkt, of als je je deadline hebt gehaald. Andersom kan je jezelf ook iets leuks ontzeggen als je niet hebt gedaan wat je met jezelf hebt afgesproken.

Wees ook lief voor jezelf.

Perfectionistische neigingen kan je temperen door een beetje milder te zijn voor jezelf. Goed is goed genoeg. Fouten maken mag, want daar leer je van.

Tekst: Talitha Dehaene

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

FLAIR STORIES

Partner Content

' ' ' '