Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Retha Ferguson via Pexels

8. Doe niet aan mealpreppen

9 manieren om te ontspannen wanneer je thuiswerkt

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist

Werk en privé gescheiden houden, is geen makkie wanneer je bureau zich in je woning bevindt. Ontspannen is dan ook allesbehalve vanzelfsprekend. Met deze 9 tips lukt het misschien al net iets makkelijker.

1. Neem een sportieve pauze


Wanneer je stress hebt of even vast zit wat je werk betreft, kan het helpen om even te bewegen. Sport heeft niet alleen een ontspannend effect op je lichaam, het geeft je ook energie waar je de rest van de dag op kan teren. Of het nu 20 minuutjes fietsen op de hometrainer is of een half uurtje yoga: een work-out zal meer voor je energieniveau én humeur doen dan een kopje koffie.

2. Spreek met jezelf af wanneer je werkdag erop zit (en hou je eraan)


De grootste uitdaging die thuiswerken met zich meebrengt? Er is niemand om de lichten uit te doen op kantoor en je hebt geen trein te halen om 18 uur. Er zal altijd nog een taak zijn die je kan afwerken of een mail die je nog snel wil beantwoorden, waardoor je al snel overuren klopt. Voor je ’t weet is het pas 19u30 voordat je je laptop hebt dichtgeklapt en moet je nog beginnen koken. Resultaat: een onevenwichtige work-life balance en vooral géén tijd meer om te ontspannen. Spreek daarom met jezelf een uur af waarop je werkdag erop zit en hou je eraan.

3. Luister naar een podcast of ontspannende muziek


Om je stressniveau te verlagen, is het zaak van je omgevingssfeer te veranderen. De makkelijkste manier om dat te doen is door een plaatje op te zetten. Achtergrondmuziek terwijl je aan het werk bent, kan je helpen de dag sneller te doen verlopen. Bezorgt muziek je net méér stress of leidt het je af? Kies dan voor een podcast of een streepje muziek tijdens je lunchpauze, in plaats van snel een aflevering van je favoriete serie mee te pikken op Netflix.

4. Bel je lievelingscollega om bij te praten


Nu we met z’n allen in ons kot zitten, missen we het enorm om te socialiseren. In je eentje in isolatie werken, kan niet alleen eenzaam zijn, het kan ook depressieve gevoelens opwekken omdat je niet kan lachen met je collega’s of samen kan brainstormen over een project. Om de goede band met je collega’s te onderhouden, kan je je lievelingscollega opbellen om bij te praten of een groepschat oprichten via Slack of Whatsapp met de collega’s met wie je close bent.

https://www.instagram.com/p/CD9FiEnA9wE/

5. Kom uit je kot


Neem je laptop mee naar het balkon of de tuin of maak een korte wandeling in de buurt terwijl je enkele telefoontjes doet. Een change of scenery kan je creativiteit boosten én je meer energie geven. Geen terras? Trek aan het eind van je werkdag je loopschoenen aan en ga een eindje joggen of neem je boterhammen mee naar het park en breng je lunchpauze op een bankje in de zon door.

6. Creëer een ritueel voor na je werkdag


Er is een reden waarom kinderen een routine nodig hebben voor bedtijd (bad in – pyjama aan – tanden poetsen – verhaaltje voorlezen): een routine zegt je lichaam wat het moet doen. Intussen zijn we misschien wat oud voor voorleesverhaaltjes, maar een ritueel starten, kan een groot verschil maken in je dag. Als je het gewend bent van op een kantoor te werken, is de weg weer naar huis het moment waarop je je werkbrein uitschakelt. Maar aangezien we nu niet pendelen, valt dat moment weg. Probeer daarom zelf een ritueel te creëren waarin je de werkdag van je kan afschudden. Trek iets anders aan (zelfs al wissel je gewoon van pyjama), ga sporten of neem een warme douche of bad. Wedden dat je instant ontspant?

7. Optimaliseer je werkomgeving


Werken gaat makkelijker aan een bureau of tafel waar uitsluitend gewerkt wordt. Door je zetel of slaapkamer om te vormen tot werkplek, kan je brein deze ruimtes gaan associëren met stress in plaats van ontspanning. Ben je toch genoodzaakt om aan de keukentafel te werken? Zorg er dan voor dat de vaatwas gedaan is en de was opgevouwen voor je begint te werken. Aan het eind van je werkdag is het belangrijk alle werkgerelateerde (en dus ook vaak stressgerelateerde) spullen op te ruimen. Brand een kaarsje, zet een leuk muziekje op, berg je laptop, mappen, documenten en schrijfgerief op en vorm je ruimte om tot een werkvrije zone.

Redactrice Elke zette 7 ideetjes op een rij om thuis de perfecte werkplek te creëren. Met deze 9 must-haves maak je jouw home office nóg gezelliger.

https://www.instagram.com/p/B49tIZeJE9x

8. Doe niet aan mealpreppen


Voor een keer raden we je aan om je maaltijd niet op voorhand te bereiden, maar van je lunchpauze gebruik te maken om een voedzame maaltijd klaar te maken. Groenten snijden of een recept volgen, kan een vorm van meditatie zijn en je even afleiden van je werk. Zelfs als je niet graag kookt, kan pasta koken of een restje opwarmen in de microgolf je al 10 extra werkvrije minuten extra opleveren. And last but not least: eet níét aan je bureau of voor je laptop. Gun jezelf een break van minstens een half uur.

9. Las technologievrije momenten in


Wat zouden we in deze tijden zijn zonder FaceTime, Skype, Zoom, ...? We love technology! Maar trop is te veel. We volgen yogalessen op YouTube, houden e-peritiefjes met onze vrienden via videochat en ploffen ’s avonds maar al te graag de zetel in voor een rondje Netflix. Resultaat: we zien meer dan ooit gekluisterd aan onze schermen. Las daarom meerdere malen per dag technologievrije momenten in. Lees geen e-mails in bed wanneer je pas wakker bent, leg je telefoon weg tijdens je lunchpauze en stop minstens een half uur voor je gaat slapen met scrollen door Instagram. Lees in de plaats een boek, babbel met je lief of roommate of doe iets creatiefs zoals tekenen of puzzelen.

Nog meer fun at home:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '