Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
lush-sociale-media
© Lush

Vanaf aanstaande vrijdag communiceert het niet meer op Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat.

Lush gaat wereldwijd offline op sociale media: ‘Tot platformen een veiligere omgeving aanbieden’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Opvallend nieuws in beautyland: Lush gaat in alle 48 (!) landen waar het actief is offline op Instagram, Facebook, TikTok én Snapchat. Het Britse beautybedrijf weigert nog actief te zijn op platformen die geen veilige omgeving kunnen bieden. Wat. Een. Statement!

‘Lush heeft in het verleden al geprobeerd van sociale media af te komen. Maar de fear of missing out is groot, en door de druk om de verschillende platformen te gebruiken zijn we er, ondanks de beste bedoelingen, nog steeds te vinden. Dus hier zijn we weer, met een poging om cold (plant-based) turkey te gaan’, kondigt Lush in een persbericht aan. Het cosmeticabedrijf dat wereldwijd bekendstaat om zijn kleurrijke bath bombs gaat vanaf vrijdag 26 november offline op Instagram, TikTok, Facebook en Snapchat. Daar heeft het een goede reden voor: ‘Als bath bomb-uitvinder steek ik al mijn energie in het maken van producten die mensen helpen ontspannen en hun welzijn bevorderen. Socialmediaplatformen zorgen voor precies het tegenovergestelde’, aldus Jack Constantine, founder van Lush.

Frances Haugen

Het nieuws komt er nadat klokkenluider Frances Haugen aan het licht bracht dat de algoritmes van de platformen zo ontworpen zijn dat mensen maar blijven scrollen én dat diezelfde algoritmes schade toebrengen aan jongeren. Belangrijke sidenote: die socialemediaplatformen wéten dat ook en sommige deden er zelfs al onderzoek naar. Toch doen ze er voorlopig weinig aan om de mentale gezondheid van gebruikers te beschermen.

We voelen ons gedwongen zelf actie te ondernemen om onze klanten te beschermen tegen de eventuele schadelijke en manipulatieve berichten die ze tegenkomen.

‘Er moet iets veranderen. We hopen dat deze platformen strenge richtlijnen gaan opstellen en we hopen dat er internationale regelgeving komt. We voelen ons gedwongen zelf actie te ondernemen om onze klanten te beschermen tegen de eventuele schadelijke en manipulatieve berichten die ze tegenkomen‘, klinkt het nog bij Lush.

Een nieuwe trend in aantocht?

Het beautybedrijf belooft wel om niet asociaal te worden en roept klanten op om hun producten op andere manieren te ontdekken: via chat, op YouTube, de website of gewoon in de winkel. Pas wanneer de socialemediaplatformen ook werkelijk een veiligere omgeving creëren zal Lush weer online komen. Intussen voorspellen verschillende kranten dat Lush een ware trend op gang zal brengen en nog andere grotere bedrijven het voorbeeld zullen volgen. To be continued...

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '