Home Nieuws Bijna de helft van de Belgen geeft zijn goede voornemens nu al...

Bijna de helft van de Belgen geeft zijn goede voornemens nu al op

Met deze tips hou je het wél langer vol!

Shutterstock

We zijn halfweg januari en van die goede voornemens blijft ook nog maar de helft overeind. Uit een onderzoek van Amazon blijkt namelijk dat 48 % van de Belgen zijn intenties van meer sporten of gezonder eten nu al overboord gooide. Hallo zetel en chipkes!

E-commercebedrijf Amazon voerde het onderzoek uit bij 2000 Belgen. Bijna de helft van hen, 48 %, die goede voornemens maakte voor het nieuwe jaar gaf die al halfweg januari op. De belangrijkste reden daarvoor is afname in motivatie, 43 % gaf dit als hoofdreden op voor het hervallen in oude gewoontes. 40 % van de ondervraagden zocht de schuld bij zichzelf en stak het op een gebrek aan wilskracht. Andere redenen waren verveling (28 %) en weinig geduld omdat de resultaten niet snel genoeg bereikt werden (24 %).

Meer slapen

De goede voornemens van de Belgen zijn ieder jaar ongeveer dezelfde. Ook in 2018 draait het vooral rond positieve veranderingen. 31 % van de ondervraagden denkt aan zijn of haar welzijn en wil die verbeteren, 29 % wil meer slapen, 26 % wil een gestructureerd leven, 21 % wil meer reizen en 6 % wil stoppen met vlees eten en vegetariër worden.

Tips

Professor Richard Wiseman is een innovatieve experimenteel psycholoog, bestsellerauteur en expert in gewoontevorming. Hij geeft vijf tips om toch nog die goede levensstijl – iets – langer vol te houden, of voor diegene die er al aan zijn voor de moeite: weer op te pakken. Volgens hem vergroot je kans op succes met 50 % als je zelfs maar één van zijn vijf tips volgt.

1. Start met iets nieuws in plaats van een oude gewoonte op te geven. Het is dus beter om te proberen meer water te drinken dan volledig te stoppen met alcohol.

2. Als je iets verandert, doe het ‘s ochtends. Het is wetenschappelijk bewezen dat ons brein ‘s morgens vroeg gewoontes vormt in plaats van ‘s avonds laat.

3. Bekijk jezelf vanuit een extern perspectief en spreek in de tweede persoon. Zeg: ‘Het is goed voor je als je meer beweegt’ in plaats van ‘Ik beweeg graag’.

4. Evalueer jezelf, schrijf je voortgang op en stuur het naar een vriend of familie. Het is een soort controle en een heel goede motivatie om te tonen dat je het volhoudt.

5. Slaap meer. Als je moe bent, verlies je makkelijker zelfcontrole en bijgevolg je goede bedoelingen.

Positief

Zijn laatste advies is om vooral positief te blijven. ‘Diegene die er uiteindelijk in slagen om blijvend iets te veranderen in hun leven, zien voortdurend de voordelen van hun nieuwe levensstijl’, aldus professor Wiseman. Succes!

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.