Home Lifestyle Food TRENDSETTER: deze 10 foodtrends zullen onze smaakpapillen in 2020 ongetwijfeld weten te...

TRENDSETTER: deze 10 foodtrends zullen onze smaakpapillen in 2020 ongetwijfeld weten te bekoren

Wat er in het nieuwe jaar zoal op het menu staat? Zeewier, nieuwe quinoasoorten, verse pasta en alcoholvrije bieren.

© Deliver

Het afgelopen jaar maakten we kennis met de heerlijke poké bowls, vulden we onze maag met zerowasterecepten en verafschuwden we de koriander die plots in elk gerecht opdook. Ook 2020 belooft volgens Deliveroo weer heel wat nieuwe en geüpgradede voedseltrends op ons af te sturen en daar zijn wij niet rouwig om.

Wat eten we vanavond?‘ is een vraag die in België meermaals per dag wordt gesteld. ’s Avonds piekeren we al over de brooddoos die we ’s anderdaags moeten vullen en aan de ontbijttafel discussiëren we maar al graag over onze avondmaaltijd. Waar we in 2020 in de keuken mee willen experimenteren? Met behulp van trends, inzichten en data brachten de voedselexperts van Deliveroo de foodtrends van 2020 in kaart. En die zien er heel veelbelovend uit.

1 / 10
Vegan-ish
Grazing
Street food
The new salad
No or low alcohol
Verse pasta
Ervaring
Duurzame stappen
Instagrammable
On fire
Vegan-ish
Vegan-ish

Steeds meer mensen worden milieubewuster of willen gezonder eten. Voedingstrends zoals het flexitarisme, vegetarisme of veganisme klinken ons niet langer onbekend in de oren. Het afgelopen jaar stelde Deliveroo dan ook vast dat de veganistische bestellingen in 2019 met zo’n 22% gestegen zijn tegenover vorig jaar. Het aantal veganistische restaurants die zich aansluiten bij Deliveroo is het afgelopen jaar met maar liefst 168% gegroeid en de bezorgservice verwacht dat die groei in 2020 niet zal afnemen. Vegan is niet bepaald nieuw, maar de groeiende trend ‘veganist’ toont aan dat steeds meer mensen de levensstijl implementeren in hun eetpatroon.

Grazing
Grazing

Het klassieke eetpatroon waarbij je drie maaltijden per dag eet, is voorbij! Uit de geplaatste bestellingen bij Deliveroo blijkt dat steeds meer consumenten doorheen de dag eten en zich niet houden aan een vast eetpatroon. Zo zouden we steeds vaker kleinere porties en snacks bestellen.

Street food
Street food

Street food wordt wereldwijd dagelijks door 2,5 miljard mensen geconsumeerd. Deliveroo speelt op die trend in door een ruim aanbod aan Indische, Griekse, Chinese, Japanse en Thaïse opties aan te bieden en die lijken aan te slaan. We vinden het steeds leuker om uit onze comfortzone (lees: spinaziepuree met een schnitzel) te treden en kunnen de wereldkeuken wel pruimen.

The new salad
The new salad

Trendwatchers bij Deliveroo nemen de salade serieus. Een nieuwe golf salades, meer dan gewoon een blad sla, komt eraan in 2020! Er zijn vijf nieuwe ingrediënten die we volgend jaar op ons groen bord: fermenten zoals miso, notenpasta’s, gedroogde groenten, onderbenutte producten (denk: koolraap, zeewier en roodalgen) en nieuwe quinoa zoals teff en freekeh.

No or low alcohol
No or low alcohol

Een gezond lichaam staat gelijk aan een gezonde geest. Afgelopen jaar zag Deliveroo een toename van het aantal bestellingen van alcoholvrije bieren in de wintermaanden, en dan voornamelijk in februari. Die hype zal volgens de trendwatchers in 2020 gestaag toenemen.

Verse pasta
Verse pasta

Terwijl we 10 jaar geleden kant-en-klare pasta aten, is er nu steeds meer vraag naar verse pasta. De zoekopdracht naar ‘verse pasta‘ op Deliveroo.be is de afgelopen 12 maanden met 25% toegenomen en de bezorgservice ziet dat aantal continu toenemen gedurende 2020. Het Italiaanse gerecht is niet voor niets het best scorende gerecht op Deliveroo!

Ervaring
Ervaring

Bij generatie Z draait alles rond ervaringen. Ze geven liever € 75 uit aan een spannende showcookingavond dan aan een kledingstuk. Hoe creëer je die ervaring? Onderzoek van Deliveroo toont aan dat consumenten sfeer en service net zo belangrijk vinden als het eten zelf. Bij het bezorgen van eten wordt er creatiever omgegaan om een ervaring te creëren. Zo zullen we onder andere met ongebruikelijke ingrediënten en digitale ervaringen in 2020 nog meer van die ongewone eetervaringen kunnen genieten.

Duurzame stappen
Duurzame stappen

2020 is het jaar van evenwicht. Consumenten breken met gewoontes, experimenteren met nieuwe levensstijlen en proberen nieuwe gerechten uit in een poging om gelukkiger, verantwoordelijker én duurzamer te leven. Dat gaat van een evenwichtig voedingspatroon, waarbij sommige vleesgerechten worden vervangen door plantaardig voedsel, tot een goede gezondheid waarbij hamburgers en pizza’s soms al eens plaats kunnen maken voor een salade of plantaardige alternatieven.

Instagrammable
Instagrammable

Sinds een paar jaar is het ‘in’ om je eten te fotograferen en te delen op sociale media. Ook in 2020 zullen mensen nóg meer foto’s van gerechten maken en delen met hashtags als #foodporn, #foodies en #foodgasm. De meest voorkomende gerechten op sociale media zijn milkshakes, burgers, donuts, sushi en frieten.

On fire
On fire

Eén van de oudste en meest primitieve kookmethoden is terug: koken op houtskool! De houtskoolachtige smaak is de afgelopen maanden toegenomen aan populariteit. Met zijn rokerigheid en houtachtige diepte die de natuurlijke smaak van de ingrediënten benadrukt, zal het zwarte goedje in 2020 onze harten en vooral smaakpapillen weer helemaal veroveren.

Beelden: © Deliveroo

Lees ook: