Home Lifestyle Body Goed om te (w)eten: met deze voedingstips heb je een hele dag...

Goed om te (w)eten: met deze voedingstips heb je een hele dag door energie

Maak komaf met die energiedip!

eten energie
© Andrea Piacquadio via Pexels

Geen fut, maar heb je zo direct geen idee wat de oorzaak is? Dan is de kans groot dat het aan je voeding ligt. Wij geven je alvast enkele voedingstips die ervoor zorgen dat je een hele dag door energie hebt.

Ontbijt:

Na het slapen heeft je lichaam behoefte aan energie. Begin daarom elke dag met een stevig, gevarieerd ontbijt. Zo kom je zonder hongergevoel – en zonder energiedip – de hele ochtend door. Een mix van koolhydraten, vetten, eiwitten, groenten en fruit is ideaal!

Sla het ontbijt – net zoals alle andere maaltijden – niet over. Als je niet op regelmatige tijdstippen eet, zal je bloedsuikerspiegel, en dus ook je energiepeil, omlaag gaan.

Tussendoortje:

Je kan een kleine snack eten om de periode tussen lunch en avondmaal te overbruggen. Laat de koekjes met chocolade liever in de kast staan en ga voor noten of yoghurt met granen. Suikerrijke snacks geven even een boost, maar er zal snel een energiedip volgen. Fruit is de grote uitzondering, omdat het fructose bevat en geen geraffineerde suiker. Avocado, ananas en banaan geven je een boost, maar kijk uit met kersen.

Vooral de zure Montmorencykers zit bomvol melatonine. Dat is een slaaphormoon dat ’s avonds wordt aangemaakt in je hersenen waardoor je slaperig wordt. Brits onderzoek toont aan dat mensen die geconcentreerd kersensap drinken beter slapen en dat de duur en de kwaliteit van de slaap ook veel beter is, al moet er nog veel onderzoek naar worden gedaan. Het is dus wél een goede latenightsnack.

Avondeten:

Ga niet slapen met een te lege of volle maag. Naar bed gaan met een hongergevoel zorgt ervoor dat je minder slaapt. Op langere termijn kan het zelfs je spieren afbreken om op die manier meer energie te krijgen. Gaan slapen met een overvolle maag is niet veel beter. Het eten hoopt zich daar op omdat de spijsvertering ’s nachts langer duurt. Kijk na je avondeten dus nog even naar een film voor je de stille nacht ingaat. Of néé, toch niet, lees liever een boek, want naar een scherm kijken net voor je gaat slapen werkt ook opwekkend.

Nog meer voedingstips voor meer energie:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.