Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty

AHA: dit is waarom we opeens zo verzot zijn op kamerplanten

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

De plantengekte blijft maar aanhouden. Onze feed wordt dagelijks overspoeld door vrienden die hun planten wél in leven kunnen houden en daar dan ook heel trots op zijn. Ook de millennials die geen krak zijn in het onderhouden van hun planten blijven hun groene vingers op de proef stellen. Hoe komt het dat we opeens zo verslaafd zijn aan alles wat groen is en blaadjes of naalden heeft?


Een kot, kamer of appartementje waar geen groen te bespeuren is, is een zeldzaam fenomeen geworden. Millenials voelen zich steeds vaker aangetrokken tot planten en zien het bijna als een plicht om er eentje in huis te halen. Toch gaat het deze keer niet om een hype, dat vertelde therapeute Lily Ewing in een interview met HuffPost.

Het is geen geheim dat millennials belangrijke mijlpalen in het leven, zoals een huis kopen, trouwen en kinderen krijgen, uitstellen. Dat komt voornamelijk omdat we het financieel steeds moeilijker krijgen en dat is dan weer het gevolg van een lange studie. Omdat we die dingen steeds vaker uitstellen en we ons tussen onze boeken opsluiten, voelt onze generatie zich steeds vaker eenzaam en die leegte proberen we op te vullen met een kamerplant.

Fysieke gezondheidsvoordelen


Lily Ewing legt uit: ‘Mensen zijn geschapen om in contact te komen met soortgenoten en om hen te verzorgen. Omdat millennials steeds vaker wachten om alleen te gaan wonen en een gezin te stichten, wenden ze zich tot jonge planten die ook een beetje zorg nodig hebben. Planten hebben minder aandacht nodig dan andere levende wezens, zoals huisdieren, maar bieden millennials nog steeds de mogelijkheid om iets op te voeden. Planten geven ons een doel voor ogen én de nodige voldoening als blijkt dat we wel degelijk in staat zijn om voor een levend organisme te zorgen.’

Volgens de therapeute is onze plotse voorliefde voor planten dus niet toevallig. Millennials staan ​​volgens haar bekend als de ‘wellnessgeneratie‘ en geven veel meer geld uit dan onze (groot)ouders. Vooral aan fitnesslessen, sportkleding en beautyproducten geven we belachelijk veel geld uit. Daarom is het volgens Ewing logisch dat we de fysieke en mentale gezondheidsvoordelen van planten zo graag omarmen.

En dan is er nog een derde reden waarom we verzot zijn op planten. Een plantje op onze bureau zou ons helpen om, ondanks het feit dat we een hele dag binnenzitten, toch nog een beetje natuur rondom ons hebben staan. Genoeg redenen om nog een paar groene vriendjes in huis te halen, dus!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '