Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Instagram @mauricetteveronique

'De Kim Kardashians van deze wereld zijn plots onze voorbeelden terwijl zij de meest onrealistische schoonheidsidealen promoten.'

Véronique Leysen (34): ‘Ik ben echt allergisch aan filters’

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Véronique Leysen (34) is een succesvolle zakenvrouw, maar toen ze eerder dit jaar beviel van haar tweede kindje koos ze er bewust voor om een aantal jaar fulltime mama te zijn. ‘Dat is voor mij ook self-love, jezelf graag genoeg zien om de keuze te durven maken die je meer levenskwaliteit biedt zonder rekening te houden met wat anderen daarvan denken’, aldus Véronique.


Véronique Leysen stampte de succesvolle koffiebars Maurice en de bijhorende kledinglijn uit de grond. ‘In onze maatschappij draait alles rond presteren, maar ik merkte de afgelopen jaren dat ik mijn man en ons kindje Otto amper zag’, vertelt Véronique. ‘Ik werkte elke dag tot ‘s avonds laat én in het weekend, dus er schoot weinig tijd over om echt te genieten van dat kleine mannetje. Toen ons tweede zoontje Isaï werd geboren, koos ik er daarom bewust voor om een aantal jaar fulltime mama te zijn.’

Was dit een moeilijke beslissing, want je hebt toch dat ondernemersbloed in je?

‘Ik run de Maurice bar wel nog mee achter de schermen, maar ik heb inderdaad een serieuze stap teruggenomen. Ik vond het heel lastig om wat gas terug te nemen, net omdat ik gewend ben van altijd keihard en keiveel te werken. Ik moet me ook heel erg inhouden, zeker nu er met de coronacrisis heel wat mogelijkheden zijn om als creatieveling nieuwe initiatieven uit de grond te stampen, maar dat gaat dus even niet. Ik pas me nu volledig aan Thomas zijn agenda aan.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Heel wat vrouwen zijn bang om diezelfde keuze te maken uit schrik voor reacties op het werk of in hun omgeving.

‘Tja het is niet echt “2020” om dit te doen of hoe moet ik dat zeggen? Als je jezelf als vrouw in onze huidige maatschappij opnieuw in een dienstige rol zet, komt dat bij velen heel ouderwets over. Ik heb het gevoel dat mensen deze keuze niet begrijpen. Zelfs vrouwen! Vergis je niet, daar heerst jammer genoeg ook een soort machocultuur hoor. Maar ik word daar op dit moment gelukkiger van en dat is alles wat telt, toch? Ik heb eindelijk eens geen stress, wat ik vroeger altijd en heel extreem had. Ik ben een veel aangenamer persoon nu. Ik ben een betere vrouw, vriendin, moeder en partner. Ik studeer ondertussen trouwens voor interieurarchitecte, dus ik wil later wel weer mijn eigen carrière hebben. Maar zelfs al zou ik dit niet doen, een huisvrouw is toch evenveel waard als gelijk welke andere vrouw? Dat is voor mij ook self-love, jezelf graag genoeg zien om de keuze te durven maken die je meer levenskwaliteit biedt, zonder rekening te houden met wat anderen daarvan denken.

Als je jezelf als vrouw in onze huidige maatschappij opnieuw in een dienstige rol zet, komt dat bij velen heel ouderwets over. Maar ik word daar op dit moment gelukkiger van en dat is alles wat telt toch?


We volgen je natuurlijk op Instagram en je hebt een prachtige Instafeed. Toch durf je ook de mindere kanten te tonen op je sociale media. Zo postte je na de bevalling van je tweede kindje een foto waarop je het ondergoed van je man droeg.

‘Ik geef eerlijk toe dat ik daar geen voortrekker in ben. Ik ga ook meer de positieve zaken online zwieren in plaats van de negatieve, gewoon omdat ik van nature heel optimistisch ben ingesteld. Maar dat neemt niet weg dat ik wel sommige taboes wil doorbreken, zeker rond het moederschap. Dat is letterlijk het allermooiste wat er ter wereld bestaat en toch zijn daar nog zoveel taboes rond of dingen die we als vrouwen niet weten omdat we er niet over durven babbelen. Ik beviel van Isaï met een keizersnede en ik wist gewoon niet dat het normaal was dat je vlak daarna niet enkel de pampers van je kindje, maar ook je eigen pampers moet verversen. Ik dacht dat ik abnormaal was! Maar door die post op Instagram kreeg ik zoveel reacties en het was fijn om te horen dat heel wat vrouwen in hetzelfde schuitje zaten.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Welk taboe(s) rond het moederschap zou je nog graag de wereld uit helpen?

‘Onze maandstonden. Vrouwen bloeden nu eenmaal een keer per maand uit hun vagina. Dat is niet vies, dat is de natuur. Ook borstvoeding geven in het openbaar. Ik vind het belangrijk dat we dit als vrouw gewoon bijvoorbeeld op een bankje in ‘t stad kunnen doen, zonder daar scheef voor bekeken te worden. We doen dit om onze kindjes te voeden, niet om te choqueren. Dat is zo een natuurlijk proces, dus ik snap niet waarom we ons daarvoor zouden moeten schamen. We zouden beter wat meer zulke dingen tonen op onze sociale media in plaats van de zoveelste foto van opgespoten lippen.’

Je bent zo te horen niet echt fan van de huidige Instagramcultuur?

‘Absoluut niet. Als je nu een jong meisje bent, is dat toch vreselijk! De Kim Kardashians van deze wereld zijn plots onze voorbeelden terwijl zij de meest onrealistische schoonheidsidealen promoten. Vrouwen zouden vrouwen moeten helpen door echte beelden te tonen in plaats van elkaar de dieperik in te duwen door iedere foto tot in het oneindige te fotoshoppen. Hetzelfde geldt voor die filters: ze vervormen volledig je gezicht en huid, waardoor mensen op den duur ontevreden zijn over hun eigen uiterlijk omdat ze denken dat dit het nieuwe normaal is. Ik ben echt allergisch aan filters! Ik post natuurlijk ook niet de meest onflatterende foto’s van mezelf. Ik kies ook de juiste hoek, mooie belichting en draag meestal make-up, maar als ik toevallig net een puistje heb of je ziet cellulitis, dan ga ik dit niet beginnen fotoshoppen.’

De Kim Kardashians van deze wereld zijn plots onze voorbeelden terwijl zij de meest onrealistische schoonheidsidealen promoten.


Sta je nu steviger in je schoenen als dertiger met kids in vergelijking met jezelf als twintiger?

‘Zeker. Pas nu ik in mijn dertigerjaren ben, weet ik echt wie ik ben. Dat wist ik vijf jaar geleden nog niet. Als twintiger moet je nog zoveel uitzoeken. Ik was toen ook veel vatbaarder voor commentaar of haatreacties. Je wilt sexy zijn, maar niet te sexy of je krijgt ook weer kritiek. Je wil vrouwelijk zijn, maar niet te vrouwelijk, want anders bestaat de kans dat ze je niet serieus nemen. Nu lig ik daar niet meer wakker van en doe ik gewoon wat ik wil, punt. Echt zijn in een fake wereld, da’s pas uniek (lacht).’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ga je dit ook proberen meegeven aan je kinderen, want zij groeien op in een maatschappij die gedomineerd wordt door de sociale media.

‘Ja. Ik vind het daarom eigenlijk jammer dat ik niet ook een dochtertje heb. Meisjes zijn veel vatbaarder voor hun uiterlijk en imago, en ik vind het spijtig dat ik door mijn opvoeding er niet weer eentje sterk in de wereld kan zetten. Ik probeer nu dus mijn jongens op te voeden tot respectvolle mannen die vrouwen goed in hun vel laten voelen door ze gewoon te vertellen dat ze zichzelf mogen zijn.’

Dat is een mooi doel! Heb je tot slot nog een self-love-tip voor onze lezeressen?

‘Beschouw andere vrouwen niet als concurrenten. Vrouwen moeten het opnemen voor elkaar, we krijgen het zo al hard genoeg te verduren in onze maatschappij. Erken elkaars kracht en bouw verder op elkaar in plaats van elkaar neer te halen.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '