Home Lifestyle Jobs DE SALARISGEBODEN: 9 tips om te onderhandelen over je loon

DE SALARISGEBODEN: 9 tips om te onderhandelen over je loon

Wil jij graag wat meer verdienen?

Voor elke job zijn er massa’s goeie kandidaten. Opvallen is dus de boodschap. En wie tijdens een sollicitatiegesprek indruk wil maken, moet zich wapenen met voorbereiding en motivatie. Onderhandelen over je loon? Dat kan zeker. Met deze 9 tips sta je sterk in je schoenen.

1. Durf te onderhandelen

Je startloon gaat maanden (of help, jaren!) hetzelfde blijven. Zorg dat jij tevreden bent.

2. Wees zelfzeker

Maar niet arrogant. Bewijs via je kwaliteiten dat jouw voorstel terecht is.

3. Weet wat je wil

Reken uit hoeveel geld je nodig hebt om goed te leven en een beetje te sparen. Hoeveel ben jij waard, op basis van je kwaliteiten?

4. Focus niet alleen op geld

Je kan ook onderhandelen over maaltijdcheques, een gsm, auto, verzekeringen, premies, een 13e maand, loonstijgingen, vakantiedagen, opleidingen…

5. Hou het zakelijk

Zeg niet dat je geld nodig hebt voor een nieuwe auto of dat ene designerjurkje. Focus op wat jij het bedrijf kan bieden en waarom ze jou moeten aannemen.

6. Aanvaard een nee

Luister naar je gesprekspartner, probeer te begrijpen waarom hij weigert. Geraken jullie er niet uit? Zeg dan: ‘Hoe kunnen we tot een oplossing komen?’ en laat hem een voorstel doen.

7. Begin niet als eerste over je loon

Dat is de taak van de werkgever. In het beste geval stelt hij je een cijfer voor. Vraagt hij naar je verwachtingen? Geef dan een loonschaal.

8. Vraag naar details

Krijg je je telefoonkosten vergoed, vraag dan welk bedrag precies. Noteer. Herhaal aan het einde van het gesprek de overeenkomsten.

9. Blijf kalm

Of je nu je gelijk haalt of niet, blijf positief. Als je boos wordt, schrik je je werkgever af.

Wil je weten wat iemand in jouw domein gemiddeld verdient, surf dan naar het salariskompas.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.