Home Lifestyle Food 7 tips van Steffi Vertriest die het mealpreppen een stuk makkelijker maken

7 tips van Steffi Vertriest die het mealpreppen een stuk makkelijker maken

Samen met andere njam!-chefs deelt ze haar favoriete recepten in het nieuwe kookboek ‘Het Weekmenu’.

steffi vertriest
© njam!

September staat voor de deur en dat brengt een heel drukke periode met zich mee. Heb jij na een lange dag dan ook geen zin om nog uren achter je kookpotten te staan? Geloof ons, je bent niet alleen. Daarom hebben de chefs van njam! hun favoriete recepten om te mealpreppen gebundeld in het nieuwe kookboek ‘Het Weekmenu’. Steffi Vertriest deelt er een aantal van haar go to recepten in en wij kregen van haar alvast enkele extra mealpreptips.

Wil jij na de zomer weer wat gezonder eten of ziet jouw planning er binnen een paar weken een stuk drukker uit? Dan kan het helpen om op voorhand na te denken over wat je gaat eten én al een deel voor te bereiden. In het nieuwe kookboek ‘Het Weekmenu’ krijg je van verschillende njam-chefs gezonde recepten die je makkelijk kan mealpreppen. Ook vind je in het boek enkele handige mealpreptips terug, maar wij kregen er van Steffi Vertriest alvast nog enkele cadeau.

Mealpreptips van Steffi Vertriest

  1. ‘Voorbereiding is enorm belangrijk. Daarom check ik altijd mijn voorraadkast voor ik boodschappen ga doen. Alle droge ingrediënten, zoals granen of havermout, bewaar ik in glazen potten. Ik heb ook overal stickers opgeplakt. Zo kan ik makkelijk zien of ik alle basics nog in huis heb.’
  2. ‘Als je aan mealpreppen doet, moet je steevast een boodschappenlijstje maken. Zelf vind ik het fijn om alles per recept op te schrijven. Als ik dan in de winkel sta, heb ik zo een handig overzicht van wat ik al heb en wat ik nog in huis moet halen.’
  3. ‘Heb je weinig of geen ervaring met mealpreppen? Wees dan in het begin niet overmoedig. Vaak moet je nog iets langer nadenken en dan meteen voor een hele week koken, is meestal niet zo’n goed idee. Probeer eerder om alles geleidelijk aan op te bouwen. Maak bijvoorbeeld een eerste portie iets groter zodat je er de volgende dag nog van kan eten. Nadien probeer je dan eens om voor twee dagen te koken en zo ga je steeds verder.’
  4. ‘Koppel het aan een leuke activiteit. Zelf zet ik vaak een documentaire op. Als je hier een stukje van mist, is het namelijk niet zo erg en kan je nog steeds volgen. Ook luister ik soms naar podcasts tijdens het koken, maar je kan natuurlijk ook gewoon de muziek wat luider zetten en lekker dansen terwijl je achter je kookpotten staat.’
  5. ‘Investeer in goede potten om je eten in te bewaren en zorg ervoor dat je er voldoende in huis hebt. Zelf geef ik de voorkeur aan glazen potten. Die kan je eventueel ook in de diepvries zetten als je iets wil invriezen en zo loop je ook niet het risico dat er bijvoorbeeld toxische stoffen in je eten lekken.’
  6. ‘Zondag is voor mij de makkelijkste dag om al wat zaken voor te bereiden voor de komende week. Ik maak dan bijvoorbeeld al een extra grote hoeveelheid granola. Hier kom ik makkelijk drie weken mee toe! Meestal ben ik hier zo’n twee uurtjes mee bezig, want een aantal zaken doe ik nog tijdens de week. Zo ga ik eerder de basis van het gerecht voorbereiden door bijvoorbeeld al groentjes te snijden in plaats van het hele recept al op voorhand klaar te maken.’
  7. ‘Mijn recepten die in het boek staan, zijn enkele van mijn favoriete gerechten om te mealpreppen. Ze zijn vaak iets simpelere kost, want je wil jezelf geen hopen werk geven. Gewoon wat vis met een lekkere curry kan perfect. Als je ze allemaal samen maakt, heb je bovendien een heel gevarieerd menu. Zo zitten er enkele recepten met vis en kip tussen, maar ook een aantal vegetarische gerechten. Lekker, snel en niet te moeilijk!’

weekmenu

Het Weekmenu’ is vanaf vandaag verkrijgbaar en bevat 72 recepten van 10 verschillende njam!-chefs. Je shopt het kookboek voor € 24,99 bij bol.com en bij de boekenhandel.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.