Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Ella Olsson via Pexels

'Koppel het nuttige aan het aangename en kijk tijdens het koken naar een documentaire of beluister een podcast', aldus de njam!-chef.

7 tips van Steffi Vertriest die het mealpreppen een stuk makkelijker maken

Minder stress, minder duur, minder ongezond en minder verspilling: wij begrijpen waarom mealpreppen sinds enkele jaren razend populair is. Geen idee hoe je eraan begint? Njam!-chef Steffi Vertriest onthult haar beste tips.

Enkele jaren geleden gooide Steffi Vertriest het roer om en besloot ze gezonder te gaan leven: meer beweging, meer ontspanning en een evenwichtiger voedingspatroon. De Antwerpse foodie en njam!-chef bracht verschillende boeken uit om anderen te inspireren en ook op haar website vind je tal van recepten en tips terug.

Eén van die tips? Mealpreppen. Oftewel: het voorbereiden van maaltijden om later pas klaar te maken of op te eten. Mealpreppen staat garant voor minder stress en minder verspilling, maar bovenal is het dé manier om gezonder én budgetvriendelijker te eten.

Benieuwd naar Steffi’s mealpreptips? Lees ze hieronder!

Voorbereiding is alles

‘Voorbereiding is enorm belangrijk. Daarom check ik altijd mijn voorraadkast voor ik boodschappen ga doen. Alle droge ingrediënten, zoals granen of havermout, bewaar ik in glazen potten. Ik heb ook overal stickers opgeplakt. Zo kan ik makkelijk zien of ik alle basics nog in huis heb.’

mealpreppen

Maak een boodschappenlijstje

‘Als je aan mealpreppen doet, moet je steevast een boodschappenlijstje maken. Zelf vind ik het fijn om alles per recept op te schrijven. Als ik dan in de winkel sta, heb ik zo een handig overzicht van wat ik al heb en wat ik nog in huis moet halen.’

mealpreppen

Wees niet overmoedig

‘Heb je weinig of geen ervaring met mealpreppen? Wees dan in het begin niet overmoedig. Vaak moet je nog iets langer nadenken en dan meteen voor een hele week koken, is meestal niet zo’n goed idee. Probeer eerder om alles geleidelijk aan op te bouwen. Maak bijvoorbeeld een eerste portie iets groter zodat je er de volgende dag nog van kan eten. Nadien probeer je dan eens om voor twee dagen te koken en zo ga je steeds verder.’

mealpreppen

Koppel het nuttige aan het aangename

‘Koppel het aan een leuke activiteit. Zelf zet ik vaak een documentaire op. Als je hier een stukje van mist, is het namelijk niet zo erg en kan je nog steeds volgen. Ook luister ik soms naar podcasts tijdens het koken. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de muziek wat luider zetten en lekker dansen terwijl je achter je kookpotten staat.

mealpreppen

Investeer in goede potten

Investeer in goede potten om je eten in te bewaren en zorg ervoor dat je er voldoende in huis hebt. Zelf geef ik de voorkeur aan glazen potten. Die kan je eventueel ook in de diepvries zetten als je iets wil invriezen en zo loop je ook niet het risico dat er bijvoorbeeld toxische stoffen in je eten lekken.’

mealpreppen

Kies een vaste mealprepdag

Zondag is voor mij de makkelijkste dag om al wat zaken voor te bereiden voor de komende week. Ik maak dan bijvoorbeeld al een extra grote hoeveelheid granola. Hier kom ik makkelijk drie weken mee toe! Meestal ben ik hier zo’n twee uurtjes mee bezig, want een aantal zaken doe ik nog tijdens de week. Zo ga ik eerder de basis van het gerecht voorbereiden door bijvoorbeeld al groentjes te snijden in plaats van het hele recept al op voorhand klaar te maken.’

mealpreppen

Hou het simpel

Mijn favoriete gerechten om te mealpreppen, zijn vaak heel eenvoudig. Je wil jezelf nu eenmaal geen hopen werk geven. Gewoon wat vis met een lekkere curry kan perfect. Probeer verschillende gerechten te maken of voor te bereiden, zodat je een gevarieerd weekmenu krijgt. Easy does it!

mealpreppen

Steffi en jaar njam!-collega’s bundelden hun favoriete recepten om te mealpreppen in het kookboek ‘Het Weekmenu’. Shop het boek hier voor € 24,99.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

FLAIR STORIES

Partner Content

' ' ' '