Home Lifestyle TikTok lacht met lancering van nieuwe Instagramfunctie Reels

TikTok lacht met lancering van nieuwe Instagramfunctie Reels

TikTok wordt misschien gebannen in de Verenigde Staten en Instagram wil die leegte duidelijk opvullen.

instagram reels
© Instagram @instagram/ Twitter @tiktok_us

Sinds enkele dagen kan je een nieuwe functie opmerken op Instagram. In Instagram Reels swipe je door korte filmpjes van alle gebruikers. De populairste video’s verschijnen op de Explore-pagina. Met andere woorden: Reels is een schaamteloze kopie van TikTok. Dat laten ze bij TikTok niet passeren zonder enkele steekjes onder water.

TikTok is zonder twijfel dé app van het moment. Terwijl Facebook volledig passé is bij jongeren en ook Instagram terrein verliest in de jongste leeftijdscategorie, blijft TikTok groeien. Facebook, het bedrijf waar zowel Facebook als Instagram onder vallen, beseft dat een inhaalmanoeuvre nodig is en lanceerde deze week een soort TikTok ín Instagram, genaamd Reels.

Op de Reels-pagina swipe je door korte video’s van alle Instagram-gebruikers, dus niet enkel van mensen die je volgt. Je kan de video’s liken, delen of erop reageren. De populairste video’s, dus die met de meeste likes, comments en shares, verschijnen op de Explore-pagina. Enkele minuten swipen door de pagina leert je dat Reels inderdaad een kopie is van TikTok, al zien we de populaire dansjes nog niet vaak verschijnen. Nu president Trump het al enkele weken heeft over het mogelijks bannen van TikTok in de Verenigde Staten, komt de nieuwe functie van Instagram op het perfecte moment.

‘Looks familiar’

TikTok zag de aankondiging van Instagram over de nieuwe functie verschijnen op Twitter en kon het niet laten om erop te reageren. ‘Wel, dit herkennen we van ergens…’, staat er te lezen, met een denkende emoji en een knipoogje bij.

Op een Twitter-gebruiker die TikTok tagde onder de aankondiging en vroeg naar de mening van het bedrijf, reageerde TikTok dat Reels ‘briljant, magnifiek, heel uniek, nog nooit eerder gedaan’ is. Het sarcasme spat eraf.

Kevin Mayer, de CEO van TikTok, reageerde eind juli in een blogpost op het ‘zoveelste copycatproduct’ van Facebook. Hij schreef dat concurrentie welkom is, want dat dat hen alleen maar beter maakt. ‘Bring it on’, klinkt het. ‘Facebook lanceert nog een copycatproduct, Reels, nadat hun eerste poging Lasso al snel faalde’, staat er ook in de blogpost te lezen. Lasso was eveneens een kopie van TikTok die Facebook in 2018 al lanceerde. Die functie kwam nooit echt van de grond.

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.