Home Lifestyle Body Slechte slaper? Hier zijn 7 gezonde gewoontes om vol te houden voor je in...

Slechte slaper? Hier zijn 7 gezonde gewoontes om vol te houden voor je in bed duikt

Slaapexperten raden aan om in de buurt van je bed een leuke slaapplaats te maken voor je huisdier. Say what?!

Slechte slaper
© Adam Kuylenstierna via Unsplash

Een goede nachtrust, het is net zo belangrijk als gezond eten en voldoende bewegen. Toch slapen we volgens de Gezondheidsraad veel te weinig. Ben jij een slechte slaper? Hier zijn 7 gezonde gewoontes om vol te houden voor je in bed duikt.

1. Schone slaapster

Een aangename lichaamstemperatuur is een voordeel voor wie lekker wil inslapen. Een warme (maar geen hete) douche nemen vlak voor je naar bed gaat, kan daarbij helpen.

2. Zzzen

Meditatie is de manier bij uitstek om die stroom aan gedachten onder controle te krijgen. Door te focussen op één ding, zoals je ademhaling of je lichaam, creëer je rust.

3. Liefste dagboek…

Onderzoek toont aan dat schrijven een uitstekende manier is om je hoofd leeg te maken. Hou daarom elke avond vlak voor je gaat slapen, een dagboek bij. Zo maak je je hoofd leeg en schrijf je stress en zorgen van je af.

4. Drink (water)!

Water zuivert je lichaam en houdt je gehydrateerd. Daardoor slaap je beter en droom je fijner. Toch nood aan een plaspauze tijdens de nacht? Vul aan wat eruit is gegaan en drink een glas water voor je weer in bed kruipt.

5. Slaapwel, Snoopy

Met je fluffy vriendje in bed kruipen is hartstikke gezellig en lekker warm, en hoewel sommige studies zeggen dat het je nachtrust verbetert, ondervinden wij toch meer last dan deugd van zijn nachtelijke gesnurk en gewoel. Slaapexperten raden aan om in de buurt van je bed een leuke slaapplaats te maken voor je huisdier. Zo ligt je favoriete viervoeter dicht bij jou, maar kunnen pootjes, likjes en gesnuffel je slaap niet verstoren.

6. Lees iets

Papieren boeken lezen blijft een van de beste avondactiviteiten als je erna makkelijk wil inslapen. Het werkt namelijk ontspannend, maakt je hoofd leeg en is veel vriendelijker voor je ogen dan al die schermen waar we al de hele dag naar turen.

7. Routine opbouwen

Op een vast tijdstip gaan slapen en opstaan creëert een vaste slaapcyclus. Daardoor zal je fitter wakker worden en ’s avonds makkelijker in slaap raken.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.