Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Unsplash/ Douwe Egberts

Douwe Egberts vervangt Aroma Lady op z'n verpakking door Aroma Man, om het gesprek over de rol van mannen in het huishouden te starten.

80 % van mannen vindt dat huishouden gelijk verdeeld moet zijn, slechts 40 % zegt dat het zo is

Douwe Egberts lanceert een campagne om het gesprek te starten over de rol van de man in het huishouden. Uit een bevraging blijkt dat mannen een grotere rol willen opnemen thuis, maar dat er belemmeringen zijn. Zo vreest 1 op 3 dat meer ouderschapsverlof vragen hun carrière zou schaden.


De coronacrisis heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat het werk in het gemiddelde Belgische huishouden niet gelijk verdeeld is. Een groot deel van het preteachen, kinderen entertainen en algemeen huishoudwerk viel tijdens de lockdowns op de schouders van thuiswerkende vrouwen, bovenop hun job. Met een nieuwe campagne die woensdag gelanceerd werd, vestigt Douwe Egberts de aandacht op de rol van de man in het huishouden. Het merk nodigt mannen uit om bij een kop koffie na te denken en te praten over veranderingen op dat vlak.

Barrières wegwerken


Uit een studie bij de Belgische bevolking die in maart van dit jaar werd gerealiseerd met iVOX, blijkt dat 8 op 10 mannen vindt dat de taken in het huishouden gelijk verdeeld moeten zijn. Opvallend is niet alleen dat 2 op 10 mannen dus vindt dat dat niet het geval zou moeten zijn, maar ook dat 40 % van diezelfde mannen zegt dat hun partner de meeste taken op zich neemt. Ook 76 % van de ondervraagde vrouwen claimt het meeste werk te verzetten in huis.

Waar zit dan het probleem? Mannen blijken met belemmeringen te maken te krijgen, zowel op het werk als in hun sociaal leven. Terwijl 1 op 2 ondervraagde vaders meer tijd wil doorbrengen met z’n kinderen en maar liefst 70 % van die papa’s vindt dat mannen evenveel ouderschapsverlof zouden moeten opnemen als vrouwen, is dat niet wat er gebeurt. Een derde van de ondervraagde mannen vreest namelijk dat het hun carrière zou schaden als ze meer ouderschapverlof zouden opnemen. Ook in de sociale cirkel voelen mannen een zekere druk. 1 op 4 geeft toe sociale druk te voelen wanneer ze een avond onder vrienden afzeggen voor een familiemoment.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Nina Mouton, gezinspsychologe en auteur van ‘Mild Ouderschap’, is niet verbaasd over de resultaten. ‘Ik zie dit terug in mijn praktijk. Vaders willen steeds vaker een grote rol opnemen, maar er zijn verschillende barrières die hen daarvan weerhouden. Naast de drempels op sociaal en professioneel vlak, is een grote drempel ook de dynamiek tussen de ouders zelf. De vader naamt vaak een afwachtende houding aan om een band te vormen met zijn kind, terwijl de moeder zich opstelt in een bewakende houding en bijvoorbeeld controleert of de luier wel op de juiste manier wordt ververst. Het is belangrijk om bewust te worden van deze verhouding, die bij sommigen sterker of minder aanwezig is, en te weten dat dit niemands schuld is. Door er open over te praten, kan er al heel wat opgelost worden.’

Aroma Lady wordt Aroma Man


Om het debat te stimuleren en het onderwerp bespreekbaar te maken, wordt het gekende vrouwelijke icoon van de Douwe Egberts-verpakkingen het hele voorjaar vervangen door een man, Aroma Man. ‘Met dit nieuwe logo willen we de aandacht vestigen op een stereotype dat moeilijk te doorbreken is, namelijk dat zorgen voor anderen nog steeds wordt beschouwd als de rol van de vrouw’, legt Kristel Bruwiers van Douwe Egberts uit. ‘Door onze verpakking aan te passen, brengen we het onderwerp letterlijk op tafel en moedigen we mannen aan om erover te praten.’

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '