© Netflix

Opgepast: spoilers!

REVIEW: ‘Tokio bewijst in het derde seizoen van ““La casa de papel”” dat ze een stevig paar ballen aan haar lijf heeft’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Afgelopen vrijdag was het ein-de-lijk zover: D-day voor El Profesor, zijn bendeleden en alle trouwe fans van ‘La casa de papel’, want het derde seizoen van de Spaanse serie werd de wereld ingestuurd. Ook in het derde seizoen werden beloftes verbroken, romances gesmeed en harten gebroken, ook de onze. En al zeker toen we beseften dat we ook dit seizoen weer veel te snel gebingewatcht hadden.

De makers van ‘La casa de papel’ gaven ons net genoeg tijd om de dood van Moscú en BerlÍn te verwerken voordat ze een nieuw seizoen op ons loslieten. En ook al hadden we met BerlÍn een haat-liefdeverhouding, we konden het toch niet laten om een traantje weg te pinken toen hij als een dappere kamikaze het leven liet en zijn medebendeleden een wel heel goudkleurige toekomst gunde.

Er vielen dan ook meerdere ‘oes’ en ‘wattes?’ toen we de roekeloze BerlÍn in de trailer van het derde seizoen te zien kregen. Hyped waren we toen we die trailer zagen en hyped zijn we nog steeds na het zien van het volledige derde seizoen.

Time is money

Waar de eerste twee seizoenen traag op gang kwamen, ging de verhaallijn van het derde seizoen als een sneltrein vooruit. In het draaiboek was duidelijk geen plaats voor een korte voorstelling van de nieuwe, ietwat schuchtere bendeleden en ook een kleine flashback zou handig geweest zijn om het gat van meer dan twee jaar te dichten. Want eerlijk, wie wil er nu niet zien hoe Denver de zoon van zijn Monica opvoedt of hoe Nairobi het er met Helsinki van afbracht?

De eens zo koelbloedige bendeleden tonen voor het eerst hun echte emoties en dat kan al eens gepaard gaan met een traantje.

Time is money, dachten de makers van de serie, want voor je het goed en wel beseft, waagt het team zich aan een nog riskantere opdracht, met een nog grotere buit voor ogen, maar gelukkig nog wél in dezelfde sexy rode overalls. En El Profesor? Die werkt voor een derde seizoen op rij achter de schermen, maar dit keer samen met zijn buit van de vorige overval (lees: je weet wel wie en anders: shame on you).

Je voelt het al aankomen: het nieuwe seizoen is niet alleen veel spannender, maar ook veel warmer. De eens zo koelbloedige bendeleden tonen voor het eerst hun echte emoties en dat kan al eens gepaard gaan met een traantje of een ‘die moet er nu uit!’-momentje. Keep the faith, want ook nu stelt het plan van El Profesor de kijker en trouwe Dali’s niet teleur, al werd het meesterlijke plan niet volledig door de pientere Sergio op poten gezet.

Vrouwen aan de macht

Aan oestrogeen geen gebrek, want waar de mannen in de eerste twee seizoen in de meerderheid waren, zijn het nu de vrouwen die het voortouw nemen, en dat langs beide kanten. Estocolmo en Lisboa voegen zich bij het team van El Profesor en ook in het zweterige tentje van onder andere Prieto en Ángel zijn de vrouwen duidelijk aan de macht, of toch als het afhangt van de beul die Raquel vervangt.

Ook na het derde (en beste?) seizoen en een cliffhanger vanjewelste blijven we nog een beetje op onze honger zitten.

En dat is nog lang niet alles, want de fans van Tokio worden pas echt in de watten gelegd: zij is – samen met haar toyboy Rio – de belangrijkste pion in het spel, diegene waarrond het hele seizoen draait en dat jammer genoeg ten koste van andere bendeleden, alweer. Na twee seizoenen heeft de Spaanse schoonheid nog altijd niet onder de knie hoe ze naar haar bendeleden moet luisteren en hoe ze wél binnen de lijntjes kan kleuren. Toch bewijst ze, ondanks haar vele misstappen, nog maar eens dat ze een stevig paar ballen aan haar lijf heeft. En daar houden we nu eenmaal van.

Zakdoekjes

Ook na het derde (en beste?) seizoen en een cliffhanger vanjewelste blijven we wel nog een beetje op onze honger zitten. Zo willen we nog altijd weten waarom El Profesor zijn kindertijd in het ziekenhuis doorbracht, wie Palermo, de nieuwste aanwinst van de bende, echt is, wat er met Prieto aan de hand is en wie er nu wel en niet dood is – jawel, zet die zakdoekjes maar op de salontafel.

Om een lang verhaal kort te maken en de acht afleveringen zonder al te veel gespoil samen te vatten: bedenker Álex Pina bewijst met zijn knap staaltje werk nog maar eens dat zelfs de grootste leken op het vlak van Spaans de serie kunnen appreciëren. Het derde seizoen is verbluffend, allesbehalve voorspelbaar, bloedstollend spannend en in de ogen van zo’n leek nog beter dan de vorige twee, al mag het vierde seizoen wel wat meer duidelijkheid scheppen.

Het derde seizoen van ‘La casa de papel’ staat sinds vrijdag 19 juli op Netflix en telt acht spannende afleveringen.

' ' ' '