© WW Entertainment © WW Entertainment

De Nederlandse komedie over de Marokkaanse Leyla en haar liefdesperikelen speelt nu in de cinema.

REVIEW: ‘””Meskina”” is grappig, sprankelend en bovenal vernieuwend’

Vanaf vandaag speelt de Nederlandse romcom ‘Meskina’ in de cinema. De film met alleen maar Marokkaanse vrouwen in de hoofdrol is niet alleen grappig en sprankelend, maar bovenal vernieuwend.

Meskina betekent ‘zieligaard, arme schat’ in het Arabisch. De zieligaard in kwestie is Leyla (Maryam Hassouni), een Marokkaanse vrouw die in haar jonge dertigerjaren weer single wordt. Een meelijwekkende situatie volgens de normen van onze maatschappij, en al helemaal volgens Leyla’s Marokkaanse familie. Die probeert haar dan ook zo snel mogelijk van ‘t straat te helpen. Zus Amira (Soundos El Ahmadi) maakt voor Leyla een profiel aan op een datingapp, waar ze een Vlaamse vis aan de haak slaat. Vincent Banic speelt Fabian, een van Leyla’s lovers. Jawel, één van haar lovers, want moeder Najat (Rachida Iaallala) vindt via haar vele internationale contacten ook een eligible bachelor om haar dochter aan ‘uit te huwelijken’. De grote vraag is wie Leyla uiteindelijk gelukkig zal maken.

Vincent Banic speelt Fabian, een van de love interests van Leyla. © WW Entertainment

Actrice en stand-upcomedian Soundos El Ahmadi werkte acht jaar aan ‘Meskina’. Het begon met een idee dat ze samen met haar zakenpartner en goede vriendin Chafina ben Dahman had. Ze wilden een film maken met een Marokkaanse vrouw in de hoofdrol, maar zonder het typische beeld. ‘Niet een vrouw die gered moet worden door een witte man of een vrouw die jihadist is en verkracht wordt’, vertelt ze daarover. Het moest een grappige film worden die het normale leven toont. Wat volgde waren jaren van afwijzing door de ene na de andere producent. Uiteindelijk besloten het Nederlandse productiehuis NewBe en het Belgische Los Morros van Adil El Arbi en Bilall Fallah samen het project aan te gaan, en verbond Daria Bukvic zich al regisseuse aan de film. Toen de opnames in zicht kwamen, was daar corona. Soundos is dan ook erg trots nu haar werk eindelijk in de cinema komt, zo blijkt uit interviews die ze de afgelopen tijd deed. En terecht.

Zelfs Soundos’ haters moeten toegeven dat de actrice telkens weer voor hoogtepunten zorgt in deze film.

‘Meskina’ is een film zoals je ‘r nog geen zag, omdat er nooit eerder iets dergelijks gemaakt werd in de Benelux. Als buitenstaander krijg je een leuke en leerrijke inkijk in de kleurrijke mengelmoes die de Marokkaans-Nederlandse wereld is. Voor een Nederlander of Belg met Marokkaanse origine moet het dan weer een verademing zijn om een film te zien die herkenbaar is, zonder de sensationele plot die er normaal bij komt kijken. ‘We schrijven geschiedenis met deze film’, zegt Soundos. Een komedie met enkel vrouwen in de hoofdrol is anno 2021 nog niet bepaald gebruikelijk, laat staan Marokkaanse vrouwen. Tel de moderne gedachte achter de film erbij, en je hebt een prent die vernieuwend genoemd kan worden.

Leyla, gespeeld door Maryam Hassouni. (© WW Entertainment)

Bovendien is ‘Meskina’ simpelweg entertainend en komisch. De film gaat vooruit zonder te vertragen – bij momenten zelfs iets té snel – waardoor je nooit afhaakt. De ontknopingsscène is misschien op het randje van melig, maar dat is nu eenmaal eigen aan een romantische komedie. De boodschap erachter maakt dat helemaal goed. Over de humor zal waarschijnlijk niet iedereen het eens zijn. Soundos El Ahmadi, die de film schreef en erin meespeelt, is nu eenmaal een polariserend figuur in Nederland. People either love her or they love to hate her. Dat kan al eens gebeuren als je als vrouw erg aanwezig bent en je mening durft geven, nietwaar. Maar zelfs haar haters moeten kunnen toegeven dat de comédienne een absoluut hoogtepunt is in deze film. Soundos’ personage Amira is gewoon de shit. Als straks lachsalvo’s door de cinemazalen klinken, zal zij daar grotendeels verantwoordelijk voor zijn. Maryam Hassouni zet met Leyla een erg lovable en witty personage neer, een soort Bridget Jones zónder het zielige kantje waardoor ze gelooft dat ze haar geluk in een man moet zoeken. ‘Meskina’ is een feelgoodfilm die je vrolijk en empowered achterlaat, en met veel goesting om ooit een Marokkaanse bruiloft bij te wonen. Wat een feestjes, zeg.

‘Meskina’ is vanaf vandaag in de bioscoop te zien.

' ' ' '