© Reporters

Waargebeurd, romantisch en dramatisch

REVIEW: ‘Zeiltochtje gepland? Stel dat avondje cinema om ““Adrift”” te bekijken dan nog even uit’

‘Life of Pi’, ‘Cast Away’ en laat ons ‘Titanic’ niet vergeten: ‘Adrift’ zal hoogstwaarschijnlijk niet de eerste film zijn die je ziet over drenkelingen die na een schipbreuk moeten zien te overleven op zee. Maar meer nog dan de ogen van ‘Me Before You’-acteur Sam Claflin, waarin je zo zou willen verdrinken, maakt het pakkende en waargebeurde liefdesverhaal achter de overlevingsstrijd deze film toch het bekijken waard.

‘Adrift’ vertelt het waargebeurde verhaal van Tami Oldham Ashcraft (Shailene Woodley), een 23-jarige avonturierster die in 1983 na jaren rondtrekken op Tahiti belandt en daar verliefd wordt op de bijna tien jaar oudere Richard Craft (Sam Claflin). Na zes maanden plezierreisjes maken op Richards zeilboot, krijgen ze het aanbod een luxejacht terug te varen naar San Diego, Tami’s thuishaven. Tijdens die tocht komt het koppel in een orkaan terecht en kapseist de jacht. Met een zwaargewonde Richard en een amper te besturen boot is Tami op zichzelf aangewezen om levend aan land te geraken.

We ontmoeten Tami net na de storm, wanneer ze wakker wordt in de geruïneerde kajuit van het zeilschip en op zoek gaat naar Richard. In flashbacks wordt het dromerige, idyllische liefdesverhaal van het koppel verteld, waarbij telkens teruggeschakeld wordt naar de nachtmerrie waarin de twee zich op zee bevinden. Het schril contrast tussen die werelden en spitsvondige manieren waarop ertussen geswitcht wordt, geeft je af en toe het gevoel naar een rustige, romantische film te kijken om een nanoseconde later tot je grote schrik weer in het drama gegooid te worden. Door die twee verhaallijnen heb je als kijker bovendien een dubbele ontknoping om naar uit te kijken: de storm waarmee het drama begon, en het einde van de tocht, of dat nu een redding of de dood is.

Mocht er een boottochtje op je zomerplanning staan, stel je dat avondje cinema om ‘Adrift’ te bekijken best nog even uit. Zin om op zee te gaan geeft de film van de IJslandse regisseur Baltasar Kormákur namelijk niet. Zin om naar Tahiti te trekken en daar verliefd te worden op een Sam Claflin-lookalike des te meer. Nog meer dan een avonturenfilm over een strijd met de natuur, is dit een pakkend liefdesverhaal dat toont dat liefde je bovenmenselijk sterk kan maken.

Hoewel de plot van de film zich eerder snel laat raden, word je dankzij de straffe acteerprestaties van Woodley en Claflin moeiteloos meegenomen in het liefdesverhaal van de zeilers. Een halfuur ver in de film en je hoopt vurig dat Tami kan doen voor Richard waar Rose niet in slaagde voor Jack. De film raakt romantische zieltjes recht in het hart, meer nog als je weet dat er ergens een 58-jarige vrouw rondloopt die dit allemaal echt meemaakte. Of misschien zeilt ze rond, want dat doet Tami Oldham Ashcraft ondanks haar schrikwekkend avontuur naar het schijnt nog altijd even graag. Dappere dame.

‘Adrift’ is vanaf 4 juli te bekijken in de bioscoop. Check hier de trailer.

Meer films om te zien deze zomer:

' ' ' '