Home Lifestyle Body 6 tips van een bodypositive personal coach om je tijdens het sporten...

6 tips van een bodypositive personal coach om je tijdens het sporten beter in je vel te voelen

Voor Sporty Spices van alle sporty sizes!

personal-coach-tips
© Getty

Als je niet slank, lenig of in topconditie bent, ben je vast ook niet sportief, zo luidt het vooroordeel. Pas je niet in dat ideale plaatje, dan zou je al bijna bang worden om de gym binnen te gaan. Daar moet dringend verandering in komen!

Tik je op het internet een zoekterm à la ‘sporty people’ in, dan word je meteen overspoeld door een zee aan foto’s van perfect afgetrainde lichamen en hyperfitte topsporters. Alsof je alleen aan sport kan doen als je in een soort van supershape bent of in een bepaalde vorm wil raken. Bodypositive personal coach Leen Peeters wil die mentaliteit mee uit de wereld helpen en ervoor zorgen dat iedereen zich goed kan voelen in de gym: ‘Niet je look, maar wel je gezondheid is een goede motivatie om aan sport te doen, net als plezier beleven. Gezond en happy blijven vraagt helemaal geen specifieke lichaamsbouw of talenten. Sporten, ongeacht hoe je eruitziet of wat je wel en niet kan, draait niet om een bepaald figuur. Veel belangrijker is dat we samen kunnen streven naar een fitter en vitaler leven.’

Power up!

‘Een paar kilometer kunnen lopen, iets zwaars kunnen tillen, je kunnen opduwen als je valt, een goede houding hebben en je mentaal goed voelen: die zaken maken dat je een lang en gelukkig leven kan leiden. En om dat te bereiken, hoef je geen sixpack, ab crack of thigh gap te hebben of te kweken. Dat zou iedereen in de sportschool in zijn hoofd moeten prenten’, aldus Leen. Of je dit artikel nu leest omdat je ooit met vooroordelen te kampen kreeg of omdat je moet bekennen dat je ze zelf weleens had, het is tijd om wat aan die mindset te veranderen, want geen betere plek om aan bodypositivity te doen dan de sportclub, waar alles draait om de gezondheid en kracht van dat geweldige lichaam. Met deze tips kunnen Sporty Spices van alle sporty sizes met een goed gevoel hun lievelingssport beoefenen.

1. Luister naar je lijf.

Welke sport je ook beoefent, je hebt altijd een teamgenoot bij je: je lichaam. Zie sport of fitness dus niet als een ‘strijd tegen’, maar als een ‘samenwerking met’ je lijf. Wees dankbaar dat je lijf het je mogelijk maakt om te bewegen en omarm het. Word niet kwaad of beschaamd als een oefening niet lukt, maar moedig je lichaam liever aan en leer ernaar te luisteren.

2. Doe wat je kan.

Zelfliefde betekent jezelf graag zien, met al je plus- en minpunten. Daar horen ook je eigen beperkingen en grenzen bij. Leer die te aanvaarden en te respecteren, en verwacht dat gerust ook van je medesporters of coach. Sport daarnaast ook in je eigen tempo en op je eigen niveau. Stel haalbare en concrete doelen voorop (elke dag anderhalve liter water drinken, 10.000 stappen zetten of iets actiefs doen) en check hoe vaak je die haalt. Wees eerlijk maar ook lief voor jezelf en evalueer je proces maandelijks. Wees trots op alles wat je hebt bereikt, want zo krijg je zelfvertrouwen en hou je vol.

3. Focus je op de voordelen, niet op de vooroordelen.

Focus tijdens het sporten liever op de voordelen dan op de vooroordelen. Weet dat sporten stress vermindert en het risico op allerlei ziektes – waaronder obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten – verlaagt. Het boost ook je humeur, krikt je energiepeil op, is goed voor je immuunsysteem en verlengt je levensduur. Je voelt je gewoon beter, en dat is een gevoel waarop je kan focussen, omdat het sterker is dan allerlei vooroordelen of schoonheidsidealen.

4. Stop met vergelijken.

Stop met je te vergelijken met anderen in de sportclub, maar ook op sociale media. Je kan je succes niet meten met de maatstaf van een ander. Het klinkt cliché, maar iedereen is anders, ook op sportief gebied. Focus op jezelf, je eigen doelen en vooral op het fijne gevoel dat je overhoudt aan wat je doet. Alleen naar je eigen groeiproces kijken is essentieel om op de juiste manier met sport om te gaan en je work-outs op een fijne, succesvolle manier vol te houden.

5. Track yourself.

Als je op een positieve manier met sport of fitness wil omgaan, is het belangrijk dat je je bewust bent van eventuele negatieve gedachten over je lichaam. Wees eerlijk met jezelf en vraag je af waarom je traint, wat je ermee wil bereiken en wat je van je lijf verwacht. Blijf je ook tijdens je sportroutine bewust van je gevoelens en gedachten. Voel je je overweldigd, gestrest of angstig, of heb je het gevoel dat sport en het effect ervan op je lichaam een obsessie zijn geworden? Veeg die gevoelens dan niet onder je yogamat, maar geef aan jezelf toe dat je insteek niet helemaal goed zit en dat je wat aan je visie zal moeten veranderen.

6. Wees open tegen je trainer.

Een strenge, harde en weinig vergevingsgezinde drilsergeant; dat is het clichĂ©beeld van een (personal) trainer of coach. Nochtans ben jij degene die je trainer betaalt en zou jij dus ook degene moeten zijn die bepaalt wat je van hem of haar verwacht. Je trainer kan echter niet weten wat jij wil of nodig hebt als je hem of haar dat niet vertelt. Vraag een gesprek of consultatie aan voor je met zo’n coach in zee gaat en leg uit wat je doel is, hoe jij je daarbij wil voelen en waar je de accenten wil leggen. Check of je trainer naar keuze je begrijpt en mee wil gaan in jouw persoonlijke parcours.

Met dank aan personal coach Leen Peeters (@leenpeet).

Meer self-love: