Home Lifestyle 6 tips die je helpen om ook nu optimistisch in het leven...

6 tips die je helpen om ook nu optimistisch in het leven te staan

Word jij ook zo pessimistisch van al dat negatieve nieuws?

Optimistisch blijven
© Lona G via Unsplash

De regen valt met bakken uit de hemel, de dagen worden korter, we kunnen nog steeds niet zorgeloos op café gaan zitten en we hebben last van die eerste echte verkoudheid. Probeer nu maar eens optimistisch te blijven… Toch is het belangrijk om het alleszins te proberen en onze gemoedstoestand een opkikkertje te geven. Kop op! Met deze 6 tips lukt het je misschien wel om ook nu optimistisch in het leven te staan.

Als je tegenwoordig naar het nieuws kijkt, word je daar niet bepaald vrolijk van en ook van al dat thuiszitten kan een mens al eens pessimistisch worden. Komt de Iejoor in jou de laatste weken net iets te vaak piepen? Dan is het geen slecht idee om deze tips, die je helpen om opnieuw iets positiever in het leven te staan, een kans te geven. Nog een beetje extra motivatie nodig? Onderzoek suggereert dat optimisten meer geld verdienen, betere relaties hebben én langer leven. Conclusie: het is op z’n minst het proberen waard!

1. Spiegel je aan de beste (toekomstige) versie van jezelf

Reis 10 jaar in de tijd en stel je je droomleven voor. Hoe moet dat eruitzien en hoe ver wil je dan zelf staan? Take a seat en pen die toekomst voor jezelf neer. Schrijf er minstens een keer per week over in een dagboek en focus je elke schrijfsessie op één domein zoals je gezin, carrière, relaties of gezondheid. Waarom in godsnaam? Hoewel het klinkt als wishful thinking, tonen tientallen onderzoeken aan dat het voorstellen van je ideale toekomst je optimisme kan stimuleren. ‘In plaats van je zorgen te maken over de slechtst mogelijk uitkomst moet je het uitkomen van je dromen een kans geven. Op die manier train je je “optimistische spieren“‘, aldus Sonja Lyubomirsky, auteur van ‘The How of Happiness’, in The New York Times.

2. Accepteer het feit dat je af en toe teleurgesteld zal worden

Door voortdurend het ergste te verwachten probeer je jezelf tegen een tegenslag of teleurstelling te wapenen. Maar door jezelf zo te isoleren van de ups en downs van het leven, vergeet je hoe je positief kan anticiperen op positieve én negatieve gebeurtenissen, waardoor je een deel van je levensvreugde zal verliezen. Want wat er ook gebeurt of welke keuze je ook maakt: je zal sowieso teleurgesteld zijn, omdat je niet meer weet wat wat het is om positief te reageren. Onthoud vooral: de negatieve dingen waarvoor we onszelf beschermen, gebeuren uiteindelijk zelden tot nooit, dus waarom zou je er in godsnaam over moeten piekeren?

3. Ga met jezelf in discussie

Lukt het je toch niet om positief te blijven en ben je verdomd kwaad nu die ene collega met jouw promotie is gaan lopen? Zoek de schuld dan vooral niet bij jezelf en ga met jezelf in discussie om dat negatieve stemmetje in je hoofd de baas te worden. Het is niet omdat zij/hij/die promotie maakt dat jij een slechte werknemer bent. Eens je in die pessimistische vicieuze cirkel terechtkomt, is het heel moeilijk om nog optimistisch naar het werk te trekken, dus zorg er in de eerste plaats voor dat je niet in die cirkel belandt door met jezelf in discussie te gaan.

4. Oefen op je dankbaarheid

Als je nadenkt over alle dingen waar je dankbaar voor mag zijn – van een straaltje zonneschijn over drinkbaar water tot de goede band met je broer of zus – kan dat je meteen een optimistische boost geven. Houd eventueel een dankbaarheidsdagboek bij waarin je alles wat een smile op je gezicht tovert, neerpent. Het is moeilijk om optimistisch te zijn zonder je dankbaar te voelen voor iets of iemand in je leven. Hoe dankbaarder je zelf in het leven staat, hoe meer vreugde je met anderen kan delen en hoe meer optimisme je zélf kan verspreiden!

5. Vraag hulp aan vrienden die je kunnen opbeuren

Als je een slechte dag (of week of maand) hebt, is de kans groot dat je je misschien wel zal afzonderen, maar het is belangrijk om te weten dat iemand in vertrouwen nemen je kan helpen om er weer bovenop te raken. Sms een vriend (of vijf), vertel hem/haar/hun dat je het moeilijk hebt en vraag om motiverende woorden, grappige GIF’s of puppyfoto’s die je kunnen opvrolijken. Heb je morgenmiddag een ontmoeting met je baas? Lees voordat je naar zijn/haar/die kantoor wandelt nog eens al die berichtjes na om jezelf een opkikkertje te geven.

6. Laat de touwtjes af en toe los

Hoe meer controle je over het leven wil, hoe angstiger je zal worden bij elke onzekerheid. Omdat veranderingen – zeker in deze tijden –  onvermijdelijk zijn, is het belangrijk om af en toe te kunnen loslaten. Weet dat je de touwtjes nu maar moeilijk in handen kan hebben en probeer daar vrede mee te nemen.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.