Home Lifestyle Body Mindfulness voor beginners: zo breng je je gedachten en emoties in balans...

Mindfulness voor beginners: zo breng je je gedachten en emoties in balans in 7 stappen

Helemaal zen de lente in!

© Unsplash

De kerstvakantie ligt officieel achter ons en dat betekent dat de hele ratrace weer op volle toeren draait. Gezien wij liever niet al volledig gestrest en oververmoeid het wereldwijde web zitten af te schuimen op zoek naar een betaalbare all-inclusive omdat we alweer nood hebben aan vakantie, ontwikkelde Danone Activia een stappenplan voor een evenwichtige levensstijl.

In opdracht van Danone Activia voerden Google en GlobalWebIndex een wereldwijd onderzoek uit rond mindfulness. Meer dan 15.000 respondenten tussen 25 en 55 jaar oud uit o.a. de VS, Brazilië, Australië, Japan, Zuid-Afrika en België werden ondervraagd om inzicht te krijgen in de band tussen vrouwen en hun ‘innerlijke criticus’ en de invloed ervan op hun leven.

Daaruit blijkt dat wanneer de zogezegde ‘innerlijke stem’ van een vrouw niet constructief wordt beheerd, dit het verschil kan betekenen tussen het leven in handen nemen of zich net terugtrekken.

Als we bewust in het leven staan, kunnen we kansen grijpen waarvoor we anders blind zouden zijn.

‘Onze innerlijke stem kan ons in de richting van succes en welzijn duwen of ons tegenhouden’, legt professor Ellen Langer, sociaal psycholoog en expert in mindfulness, uit.

‘Als we bewust in het leven staan, kunnen we kansen grijpen waarvoor we anders blind zouden zijn. We voelen ons ook beter in staat om nieuwe mogelijkheden te creëren en te verzilveren wanneer we in harmonie zijn met onszelf.’

Met onderstaand stappenplan willen we je alvast een duwtje in de rug geven, om die bewuste en evenwichtige levensstijl te bereiken.

1

Verander de manier waarop je naar je werk gaat

Uit de studie van Danone Activia blijkt dat 81,6% van de Belgische deelnemers het fijn vindt om nieuwe dingen en ervaringen uit te proberen. Neem daarom eens de bus in plaats van de trein, stap een halte eerder af, neem een andere route, etc. Merk op dat je moet letten op wat je doet in plaats van op automatische piloot naar je werk te rijden/wandelen. Je bent je meer bewust van je omgeving.

Verander de manier waarop je naar je werk gaat

2

Verander iets in je werkomgeving

81,6% van de Belgische vrouwen die deelnamen aan de enquête van Danone Activia zegt dat ze het best presteren op het werk wanneer ze zich geïnspireerd voelen. Eens je je bewust bent van je omgeving, komt creativiteit bijna vanzelf. Richt je bureau wekelijks of maandelijks helemaal anders in. Zelfs al zijn het maar kleine dingen (een nieuwe foto in je fotokader, je pennendoosje aanvullen met kleurrijke stiften, de plakbriefjes van plaats veranderen), je zal je al snel bewuster zijn van de ruimte waar je het grootste deel van je dag doorbrengt.

Verander iets in je werkomgeving

3

Begin opnieuw met mensen waar je niet zo goed mee overeenkomt

Bijna 90% van de Belgische deelnemers zei tijdens het onderzoek dat ze het belangrijk vinden om zich goed in hun vel te voelen. De eerste stap in je comfortabel voelen, is alle negativiteit los te laten. Of het nu je schoonmoeder of die ene collega is: vergeet even jullie gemeenschappelijk verleden en begin opnieuw. Ga op zoek naar de positieve eigenschappen van de persoon in kwestie en focus je daarop, in plaats van je te blijven storen aan zijn of haar mindere karaktertrekken.

Begin opnieuw met mensen waar je niet zo goed mee overeenkomt

4

Neem even een pauze en luister

87,5% van de Belgische respondenten vindt het belangrijk om elke dag in harmonie te zijn, en dat doe je door je bewust te maken van de ruimte waarin je je bevindt. Stop doorheen de dag af en toe met wat je aan het doen bent – een mail typen, afwassen, you name it – en luister naar de geluiden rondom je. Focus en wees bewust van wat er gaande is in het hier en nu.

Neem even een pauze en luister

5

Doe niet aan multitasking

Helaas zijn er maar 24 uren in een dag, maar we weten ook dat haast en spoed zelden goed is. Doe de dingen op je gemak in plaats van te multitasken. Focus je volledig op een bepaalde taak en begin pas aan een andere taak wanneer de eerste afgewerkt is. Zo kan je je voor de volle 100% concentreren op de tweede taak en hoef je niet meer aan de eerste te denken. Zo is 77,5% van de Belgische vrouwen die deelnamen aan het onderzoek van Danone Activia ervan overtuigd dat wanneer ze zich goed voelen, ze ook het beste van zichzelf kunnen geven op het werk.

Doe niet aan multitasking

6

Las rustmomenten in

Plan je agenda niet vol met activiteiten, maar laat er wat ruimte tussen. Zo ben je flexibeler en is er plaats voor afspraken die uitgesteld of verzet moeten worden (wat onvermijdelijk is). Het brengt ook meer rust te weten dat je niet constant van hot naar her moet rennen. Zo zegt 56,3% van de geïnterviewden dat ze meer geneigd zijn plannen af te zeggen wanneer ze zich – mentaal – niet lekker in hun vel voelen.

Las rustmomenten in

7

Probeer in tijden van stress te identificeren wat je kan controleren en wat niet

Probeer het probleem op te lossen in plaats van je er zorgen over te maken. Dat betekent dat je eerst het probleem moet identificeren en vervolgens een mogelijke oplossing bedenken. Bekijk stap voor stap hoe je het euvel gaat oplossen, in plaats van verlamd te zijn door de angst van wat er zou kunnen gebeuren in de toekomst. 71,2% van de vrouwen die de vragenlijst van Danone Activia invulden, zegt dat hun externe omgeving er niet toe doet. Wanneer ze zich goed voelen, zijn ze ervan overtuigd dat ze elke situatie aankunnen.

Probeer in tijden van stress te identificeren wat je kan controleren en wat niet

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.