Home Lifestyle 6 technieken om te stoppen met piekeren

6 technieken om te stoppen met piekeren

Zo stop je voorgoed die negatieve gedachten.

Iedereen denkt weleens ‘ik had dat beter niet gezegd’ of ‘wat als hij mij niet leuk vindt?’. Piekeren is menselijk, maar als je negatieve gedachten té sterk aanwezig zijn, saboteren ze je leven. Hoog tijd om het probleem aan te pakken! Er bestaan verschillende manieren om die negatieve denkpatronen te doorbreken.

Sommige mensen piekeren over dingen die ze gezegd of gedaan hebben. Anderen worden geplaagd door doemscenario’s waarbij alles in het leven fout loopt. Door die negatieve denkpatronen verlies je niet alleen tijd, maar voel je je ook slecht. Gelukkig kan je met voldoende training je brein leren om anders te denken.

1

Sta stil bij je gedachten

Piekeren kan een onbewuste gewoonte zijn. Sta stil bij je gedachten. Zijn je denkpatronen problematisch? Als je je zorgen maakt over dingen die je niet kan controleren, is het belangrijk om te beseffen dat die gedachten niet productief zijn. Lang over iets malen in je hoofd is alleen nuttig als het leidt tot positieve actie.

2

Verleg de focus naar probleemoplossend denken

Blijven piekeren over je problemen is tijdverlies, maar nadenken over mogelijke oplossingen is dat niet. Kan je het probleem voorkomen? Zo niet, bedenk dan vijf scenario’s om het probleem aan te pakken. Focus op de dingen die je wél onder controle hebt, zoals je houding en je inspanning.

3

Daag je gedachten uit

Het is makkelijk om je te laten meeslepen door negatieve gedachten. Wanneer er alweer een doemscenario afspeelt in je hoofd, kan je dat tegengaan door afstand te nemen van de situatie. Heb je bewijs dat je negatieve gedachten zullen uitkomen? Stel jezelf rationele vragen zodat je emoties niet langer de bovenhand hebben.

4

Maak tijd voor een ‘piekermoment’

Plan dagelijks een moment in om te piekeren. Laat dit ‘piekermoment’ niet langer duren dan 20 minuten. Zodra je alle negatieve gedachten de vrije loop hebt gelaten, kan je weer verder met je dag. Wanneer er slechte gedachten opkomen buiten dit ‘piekermoment’, duw je ze weg tot het tijd is om ze boven te halen. Zo verlies je minder kostbare tijd.

5

Mindfullness

Het is onmogelijk om te piekeren over het verleden of je zorgen te maken over de toekomst als je leeft in het heden. Met een beetje oefening kan je jezelf trainen om aanwezig te zijn ‘in het moment’. Er bestaan verschillende apps en boeken en zelfs video’s over mindfullness. Kies een manier die bij jou past en leer om te ‘leven in het nu’.

6

Verander het onderwerp

Wanneer je voelt dat je vastzit in een negatieve spiraal, kan je dat snel oplossen door het onderwerp te veranderen. Ga even sporten of begin een gesprek met iemand (over een totaal ander thema) of stort je op een leuk project. Natuurlijk is dit slechts een tijdelijke oplossing. Het blijft belangrijk om je denkpatronen te trainen tot je verlost bent van de slechte gedachten.

Bron: Business Insider

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.