Home Lifestyle Mind Eerste hulp bij stress

Eerste hulp bij stress

Deze simpele tips helpen je op adem te komen

Iedereen krijgt wel eens te maken met stress. Voor sommigen is het zelfs onderdeel geworden van de dagelijkse routine. Wanneer het jou allemaal een beetje te veel wordt, kan je op adem komen door een stap terug te nemen. Volg deze tips en eis de controle weer op over je emoties.

Adem

Wanneer je gespannen bent, gaan talloze gedachten razendsnel door je hoofd. Diep ademhalen helpt om te kalmeren. Het is heel simpel en geeft meteen een voelbaar resultaat. Adem traag in en tel tot zeven terwijl je je longen vult met frisse lucht. Tel tot elf bij het uitademen. Let enkel op je ademhaling en het tellen. Herhaal dit zo vaak als het nodig is tot je je kalmer voelt.

Realitycheck

Bij momenten van stress schiet je in paniek. Door de chaotische gedachten die je dan hebt, lijkt een probleem vaak groter dan het in werkelijkheid is. Probeer daarom ‘terug te komen naar de realiteit’. Begin door te focussen op de ruimte rond jou. Dat kunnen heel simpele dingen zijn, zoals een raam, de muur, jouw bureau met mappen… Door je bewuster te worden van je omgeving krijg je een realitycheck. Nu kan je alles beter in perfectief plaatsen en met een heldere hoofd naar een oplossing zoeken.

Dankbaarheid

Op een positieve manier aan je dag beginnen zorgt ervoor dat je beter kan omgaan met stress. Heb je een drukke dag voor de boeg? Neem dan ‘s ochtends vijf minuten om op te sommen waar je dankbaar voor bent in het leven. Je kan een kort lijstje maken of zo gedetailleerd gaan als je wilt. Het belangrijkste is dat je pen en papier bij de hand neemt en even stilstaat om te reflecteren over alle goede dingen.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.