Home Lifestyle EINDELIJK: Instagram bant reclame die onrealistische lichaamsidealen promoot

EINDELIJK: Instagram bant reclame die onrealistische lichaamsidealen promoot

Is er een speciaal aanbod, zoals een kortingscode, aan het bericht gekoppeld? Dan zal de post voortaan volledig verwijderd worden.

© getty

We zijn het intussen al lang gewoon dat beroemde Instagrammers als Cardi B en de Kardashians maar al te graag reclame maken voor tig soorten dieetshakes- en lolly’s die een mooi figuur beloven. Resultaat? Veel jongeren laten zich verleiden door het promotiemateriaal en bestellen zo’n producten om het perfecte lichaam te krijgen. Schandalig als je ’t ons vraagt, maar gelukkig grijpen Instagram en Facebook nu (eindelijk) in.

Van ‘Temptation Island’-kandidaten over beroemde popsterren tot onze eigen vrienden: we zien in hun posts steeds vaker reclame voor bepaalde dieetproducten én botoxbehandelingen verschijnen. We ergeren er ons dood aan en het is een echte sport geworden om ze te negeren, maar de jongere generatie durft wel al eens op ‘de link in bio’ te klikken en een van de vele – vaak peperdure – producten te bestellen.

Het is de Britse actrice Jameela Jamil die voor het eerst aan de alarmbel durfde te trekken en dergelijke reclame probeert te viseren. Ze voert nu al enkele maanden campagne tegen promotiemateriaal voor dieetvoeding en probeert jongeren zo duidelijk te maken dat die producten je zelfbeeld nog meer schaden en dat ze slecht zijn voor je gezondheid. En die campagne werpt haar vruchten af, want eerder deze week kreeg ze voor het eerst gehoor.

Nieuwe functie

Instagram heeft intussen laten weten dat ze werken aan een beleid om reclame voor dieetproducten en cosmetische producten en behandelingen te bannen. Nochtans is het in België bij wet eigenlijk al verboden om reclame te maken voor botoxbehandelingen. Hopelijk kan Instagram ervoor zorgen dat we zo’n promotiemateriaal inderdaad niet meer in onze feed zien verschijnen.

Hoe het platform de reclame gaat proberen te bannen? Instagram krijgt er een functie bij: je zal zelf kunnen aangeven wanneer iemand de nieuwe regels toch nog overschrijdt. Als zo’n post inderdaad cosmetische procedures of afslankproducten promoot, en als er een prijs vermeld wordt of er wordt aangespoord om het product te kopen, zullen minderjarigen het bericht niet meer te zien krijgen. Is er een speciaal aanbod, zoals een kortingscode, aan het bericht gekoppeld? Dan zal het volledig verwijderd worden. Ook Facebook heeft beloofd om werk te maken van die procedure en dat kunnen wij alleen maar toejuichen!

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.