Home Lifestyle Food SMULLEN: 3 originele borrelplanken om je gasten mee te verwennen

SMULLEN: 3 originele borrelplanken om je gasten mee te verwennen

Borrelplanken
© David Japy voor 'Van de plank'

Niets zo gezellig als met z’n allen rond de tafel verzamelen om lekker te borrelen. Glaasje bubbels in de ene hand, hapje in de andere. Wil jij je gasten verwennen met zo’n Pinterest perfect plank? Hier zijn 3 originele borrelplanken uit het boek ‘Van de plank‘ om tijdens de feesten (of dit weekend al) op tafel te toveren.

Spaanse plank

Pinxtos met inktvis

Voorbereiding: 10 min • Bereiding: 7 min.

Ingrediënten:

1 sjalot • 500 g gare inktvis of pijlinktvis • 1 el olijfolie • 1 snufje zout • 1 snufje versgemalen zwarte peper • 1 tl paprikapoeder • 1 snufje chilipeper • 2 takjes bladpeterselie • 250 g gekookte aardappels (gepeld)

Zo gemaakt:

1. Pel en snipper de sjalot. Snijd de inktvis in stukken van 2 tot 3 cm.

2. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak daarin de sjalot en inktvis 5 minuten. Voeg zout en zwarte peper, paprikapoeder en chilipeper toe. Bak alles nog 2 minuten en zet opzij.

3. Was en droog de peterselie en trek de blaadjes los. Snijd de aardappels in schijfjes van 1 cm dik.

4. Prik met een cocktailprikker 2 stukjes inktvis en 1 peterselieblaadje op elk aardappelplakje.

Pan con tomate

Voorbereiding: 5 min

Ingrediënten:

8 sneden stokbrood • 1 teen knoflook • 1 tomaat • 1 scheut olijfolie • 8 plakjes serranoham

Zo gemaakt:

1. Rooster de sneden stokbrood.

2. Pel de knoflook en snijd de tomaat in tweeën.

3. Wrijf de sneden brood in met knoflook en vervolgens met het vruchtvlees van de tomaat en schenk er wat olijfolie over.

4. Prik er met een cocktailprikker een plakje serranoham op.

Aardappeltortilla

Voorbereiding: 10 min. Bereiding: 30 min. Rusten: 10 min.

Ingrediënten:

1 ui • 500 g aardappels • 250 ml olie, om in te bakken • 4 eieren • 1 snufje zout • 1 snufje versgemalen zwarte peper

1. Pel en snipper de ui. Schil de aardappels en snijd ze in dunne schijfjes.

2. Bak de aardappels en ui 20 minuten op halfhoog vuur in een hapjespan met wat olie. Giet vervolgens de olie af en laat de aardappels in de pan.

3. Klop de eieren los met zout en zwarte peper, schenk ze over de aardappels en laat dit 10 minuten van het vuur af staan.

4. Breng de tortilla weer aan het pruttelen en laat hem op een bord en dan omgekeerd weer in de pan glijden. Bak nog 3 minuten.

Gerechtjes die je kunt toevoegen:

gemarineerde garnalen met knoflook • ansjovis op azijn • gemarineerde mosselen • tenen knoflook op azijn • kleine met kaas gevulde piquillo-pepers • verse geitenkaas • gegrilde paprika’s • Spaanse vleeswaren • tomme (schapenkaas) • schijfjes sinaasappel • amandelen • kerstomaten • pittige notenmix • citroenpartjes

Griekse plank

Gegrilde feta

Voorbereiding: 5 min. Bereiding: 10 min.

Ingrediënten:

200 g feta • 12 kerstomaten • 6 olijven • 1 tl oregano • 1 snufje chilipeper • 1 snufje zout • 2 el olijfolie

Zo gemaakt:

1. Verwarm de ovengrill voor tot 240 °C.

2. Leg de hele feta, de kerstomaten en de olijven in een kleine ovenschaal.

3. Bestrooi met de oregano, de chilipeper en het zout, besprenkel met de olijfolie en zet 10 minuten in de oven tot de feta vanboven is gegrild. Serveer direct.

Tzatziki

Voorbereiding: 10 min.

Ingrediënten:

1 minikomkommer • 4 takjes munt • 2 takjes dille • 1 teen knoflook • 350 g Griekse yoghurt • 2 el olijfolie • 1 snufje zout • 1 snufje versgemalen zwarte peper

Zo gemaakt:

1. Was en droog de komkommer en de munt. Trek de muntblaadjes van de takjes.

2. Hak de dille en de muntblaadjes fijn. Pel de knoflook en hak hem fijn.

3. Snijd de uiteinden van de komkommer en snijd hem in zeer kleine blokjes.

4. Meng de Griekse yoghurt met de gehakte kruiden, de blokjes komkommer, de gehakte knoflook, de olijfolie en zout en zwarte peper. Zet tot gebruik in de koelkast.

Paprikasalade

Voorbereiding: 10 min. Rusten: minstens 2 uur.

Ingrediënten:

1/2 groene paprika • 1/2 rode paprika • 1/2 gele paprika • 3 trostomaten • 2 takjes bladpeterselie • 1 el rozijnen • 1 el kappertjes • 2 el olijfolie • 1 el wijnazijn • 1 tl oregano • 1 snufje zout • 1 snufje versgemalen zwarte peper

Zo gemaakt:

1. Was en droog de paprika’s, tomaten en peterselie.

2. Hak de peterselie fijn. Snijd de tomaten in vieren en de paprika’s in reepjes (verwijder eerst de zaden en zaadlijsten).

3. Meng in een kom de tomaten, aprika’s, peterselie, rozijnen, kappertjes, olijfolie, wijnazijn, oregano, zout en zwarte peper.

4. Laat voor gebruik minstens 2 uur intrekken in de koelkast. Maak deze salade bij voorkeur de avond tevoren zodat de paprika’s zachter zijn en de rozijnen zich volzuigen met saus.

Gerechtjes die je kunt toevoegen:

staafjes paprika en komkommer • geroosterd pitabrood • vers pitabrood • muntblaadjes • olijven • blokjes feta op olie • hardgekookte eieren • radijsjes • olijven • bladspinazie • tonijnfilets op olijfolie • Griekse yoghurt • honing • sesamzaad

Alpenplank

Spek-sesamstengel

Voorbereiding: 10 min. Bereiding: 15 min.

Ingrediënten:

1 rol kant-en-klaar bladerdeeg (230 g) • 1 ei, losgeklopt • 16 plakjes gerookt buikspek • 1 el sesamzaad

Zo gemaakt:

1. Verwarm de oven voor tot 180 °C.

2. Rol het bladerdeeg uit en bestrijk het met een kwastje met losgeklopt ei. Leg er in acht rijen dakpansgewijs de plakjes gerookt buikspek op.

3. Snijd het deeg af langs de plakjes spek, rol de repen op tot stengels en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat.

4. Strooi het sesamzaad over de stengels en bak ze in 15 minuten goudbruin. Laat ze voor je serveert afkoelen op de bakplaat.

Drie soorten gesmolten kaas

Voorbereiding: 5 min. Rusten: 45 min.

Ingrediënten:

1 mont-d’or • 1 époisses • 1 coulommiers (de kazen zijn verkrijgbaar bij de gespecialiseerde kaasboer)

Zo gemaakt:

1. Verwarm de oven voor tot 220 °C.

2. Open de kaasdoosjes en kruid de kazen naar keuze met tijm, gehakte knoflook, komijn of gehakte sjalot of laat ze naturel.

3. Verpak de kaasdoosjes in aluminiumfolie of bakpapier. Bak ze 45 minuten in de oven. Verwijder na 35 minuten de folie of het papier zodat de kaasjes knapperig worden onder de grill. Serveer direct.

Drie soorten groentefrites

Voorbereiding: 10 min. Bereiding: 30 min.

Ingrediënten:

500 g aardappels • 500 g zoete aardappels • 500 g pompoen • 2 el olijfolie • 2 tl tijm • 1 tl grof zout • 2 snufjes zwarte peper

Zo gemaakt:

1. Verwarm de oven voor tot 220 °C.

2. Was de groenten en dep ze droog. Snijd ze in frites met een dikte van 1 tot 2 cm. Leg ze in een kom en meng ze met de olijfolie, de tijm, het zout en de zwarte peper.

3. Verdeel ze over een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze 30 minuten in de oven. Je kunt ze tegelijk bakken met de kaasjes als je een heteluchtoven hebt.

Gerechtjes die je kunt toevoegen:

sla- en witlofbladeren • walnoten • rauwe ham • gekookte ham • staafjes bleekselderij • appelspiesjes • gedroogde abrikozen • druiven

[td_smart_list_end]

Uit: ‘Van de plank, borrelplanken om te delen’ van Sabrina Foda-Rôle, € 12,50, 62 pagina’s bij Uitgeverij Good Cook. Fotografie copyright © David Japy.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.