Home Lifestyle Voorlopig dan toch geen strengere richtlijnen voor gesponsorde posts van online influencers

Voorlopig dan toch geen strengere richtlijnen voor gesponsorde posts van online influencers

'De guidelines waren niet gevalideerd', klinkt het nu bij de FOD Economie.

Belgische bloggers en influencers kunnen opgelucht ademhalen: voorlopig hoeven ze zich niet te houden aan de nieuwe (en best strenge) richtlijnen in verband met gesponsorde posts die de overheid gisteren aankondigde. ‘De guidelines waren niet gevalideerd’, klinkt het nu bij de FOD Economie.

Van ‘degoutante bullshit’ tot ‘hallelujah, eindelijk!’: iedereen op sociale media – influencer of niet – leek wel een mening te hebben over de nieuwe regels omtrent gesponsorde content die de Federale Overheidsdienst Economie gisteren bekendmaakte.

Zo zouden gesponsorde posts op alle socialemediakanalen, in blogs en in vlogs, vanaf nu moeten worden voorafgegaan door de vermelding ‘reclame’ of ‘advertentie’.

Dan toch geen #reclame

Ampere enkele uren later krabbelde de FOD Economie alweer terug. Er zouden voorlopig dan toch geen strengere richtlijnen komen voor Belgische bloggers en influencers.

Er zal eerst overleg gepleegd worden met de belangrijkste actoren in de sector van online influencers.

De publicatie op onze website was voorbarig. De guidelines waren niet gevalideerd‘, liet de FOD Economie weten in een tweet. ‘Er zal eerst overleg gepleegd worden met de belangrijkste actoren in de sector van online influencers.’

In het online document, dat intussen werd verwijderd, stond te lezen dat wie zich niet aan de regels hield, een boete mocht verwachten van 208 tot 400.000 euro.

‘Eerst verduidelijken wat een influencer is’

Chantal De Pauw, woordvoerster bij de FOD, verduidelijkt dat de economische inspectie richtlijnen maakt waarin ze de wetgeving interpreteert. Dit gebeurde nu ook voor de Belgische bloggers en influencers, maar de inhoud stond nog niet helemaal op punt, klinkt het nu.

Hoewel de wetgeving blijft, zal de FOD eerst de inhoud van de guidelines, waaronder de definitie van een influencer, herbekijken. ‘Het was nog onvoldoende duidelijk wat de definitie van een influencer is. Ten gronde gaat dit niet zoveel veranderen. We gaan gewoon verduidelijken wat een influencer is’, aldus De Pauw.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.