Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© @sofievalkiers via Instagram

'De guidelines waren niet gevalideerd', klinkt het nu bij de FOD Economie.

Voorlopig dan toch geen strengere richtlijnen voor gesponsorde posts van online influencers

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist

Belgische bloggers en influencers kunnen opgelucht ademhalen: voorlopig hoeven ze zich niet te houden aan de nieuwe (en best strenge) richtlijnen in verband met gesponsorde posts die de overheid gisteren aankondigde. ‘De guidelines waren niet gevalideerd’, klinkt het nu bij de FOD Economie.


Van ‘degoutante bullshit’ tot ‘hallelujah, eindelijk!’: iedereen op sociale media – influencer of niet – leek wel een mening te hebben over de nieuwe regels omtrent gesponsorde content die de Federale Overheidsdienst Economie gisteren bekendmaakte.

Zo zouden gesponsorde posts op alle socialemediakanalen, in blogs en in vlogs, vanaf nu moeten worden voorafgegaan door de vermelding ‘reclame’ of ‘advertentie’.

Dan toch geen #reclame


Ampere enkele uren later krabbelde de FOD Economie alweer terug. Er zouden voorlopig dan toch geen strengere richtlijnen komen voor Belgische bloggers en influencers.

Er zal eerst overleg gepleegd worden met de belangrijkste actoren in de sector van online influencers.


De publicatie op onze website was voorbarig. De guidelines waren niet gevalideerd‘, liet de FOD Economie weten in een tweet. ‘Er zal eerst overleg gepleegd worden met de belangrijkste actoren in de sector van online influencers.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In het online document, dat intussen werd verwijderd, stond te lezen dat wie zich niet aan de regels hield, een boete mocht verwachten van 208 tot 400.000 euro.

‘Eerst verduidelijken wat een influencer is’


Chantal De Pauw, woordvoerster bij de FOD, verduidelijkt dat de economische inspectie richtlijnen maakt waarin ze de wetgeving interpreteert. Dit gebeurde nu ook voor de Belgische bloggers en influencers, maar de inhoud stond nog niet helemaal op punt, klinkt het nu.

Hoewel de wetgeving blijft, zal de FOD eerst de inhoud van de guidelines, waaronder de definitie van een influencer, herbekijken. ‘Het was nog onvoldoende duidelijk wat de definitie van een influencer is. Ten gronde gaat dit niet zoveel veranderen. We gaan gewoon verduidelijken wat een influencer is’, aldus De Pauw.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '