Home Lifestyle Food Deze 5 snacks bezorgen je alleen maar méér honger

Deze 5 snacks bezorgen je alleen maar méér honger

Sneaky bastards!

Heb je soms het gevoel dat je echt onverzadigbaar bent? En dat er – ook al heb je net gegeten – altijd plaats is voor een hapje meer? Het is volkomen normaal dat je eetlust soms verandert door hormonen, stress of inspanning. Maar sommige snacks veranderen je eetlust kunstmatig. Aha!

1. Wit toastbrood

Vederlicht, een beetje zoet en krokant. Een stukje toastbrood is een graag geziene gast aan de ontbijttafel. Maar zo'n witte toast zal je eetlust alleen maar vergroten. Hij bevat namelijk bitter weinig vezels. Je lichaam verteert het toastje heel snel en het wordt omgezet in suiker. Je bloedsuikerspiegel stijgt en er komt een grote hoeveelheid insuline in de bloedbaan terecht. Daarom heb je na een uurtje het gevoel dat je alles op je pad wil verslinden. Voeg daarbij nog wat boter of choco en je hebt het ultieme recept voor méér honger.

Het alternatief: geroosterd meergranen of volkoren brood, zuurdesembrood, glutenvrij brood, een beleg met weinig suiker zoals notenboter, hummus, avocado of chia-jam.

2. Frietjes

Na een pak friet moet je altijd even gaan liggen, maar dat gevoel is snel verdwenen. Een uur later kan je alweer wat in je mond steken.Dat komt door het vet en het zout dat in de frieten zit. Deze twee ingrediënten sturen pleziersignalen naar onze hersenen en wakkeren onze eetlust aan.
 

Het alternatief: Een gepofte aardappel, zoete aardappelfrietjes, courgettefrietjes, een aardappelsalade (zonder mayonnaise) met yoghurtsaus…

3. Bier, wijn en andere alcoholische drankjes

We lezen vaak dat een glas rode wijn per dag niet zo slecht is voor je gezondheid. Het drankje bevat veel antioxidanten en polyfenolen; perfect om er met mate van te genieten dus.

Maar – ja, er is een maar – alcohol stimuleert je eetlust en doet mensen meer eten. Vandaar dat je na een nachtje feesten altijd passeert langs het frietkot. Alcohol verlaagt je remmingen, ook op eetvlak.

Het alternatief: Als je op stap gaat, kies je best voor een glas rode wijn (de antioxidanten hé). Drink één glas en drink het langzaam op. Probeer ook verschillende alcoholvrije dagen per week te hebben.
 

4. Afhaalchinees

Net zoals bij frietjes moet je na een bezoekje aan de afhaalchinees even gaan liggen of je broek openzetten. De gerechtjes bevatten veel eiwitten, vrij veel groentjes en rijst. Vooral dat laatste zorgt voor een vol gevoel. Maar tussen al dat lekkers zit vaak een sluw additief. En, je raadt het al, dat doet je meer eten. MSG, mononatriumglutamaat en E621 verwijzen allemaal naar een kunstmatige smaakversterker die vaak wordt gebruikt in de Chinese keuken. Onderzoek toont aan dat regelmatige inname van MSG het verzadigd gevoel van onze hersenen kan overschrijven. Met andere woorden: je weet niet of je nog honger hebt of niet.

Het alternatief: Een afhaalchinees zoeken die geen MSG gebruikt, zelf in de keuken duiken, of naar de frietchinees gaan. Maar dan komen we weer bij punt twee terecht.

5. Gesuikerde ontbijtgranen

Superlekker, maar bomvol suiker. Gesuikerde ontbijtgranen bevatten weinig vezels en geven je geen langddurig vol gevoel. De suiker is afkomstig uit maïssiroop en bevat veel fructose . Die interfereert met de vrijlating van leptine of het 'volheidshormoon' van je lichaam. Dat verklaart waarom je soms niet met je handen uit de doos ontbijtgranen kan blijven.

Het alternatief: granola met veel zaden en pitten, havermout, chiapudding,…

Lees ook:

17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.