Home Lifestyle Body #FITINABIT: Ruben Van Gucht: ‘Stel jezelf een doel en durf je grenzen...

#FITINABIT: Ruben Van Gucht: ‘Stel jezelf een doel en durf je grenzen te verleggen’

Elke week geeft een BV haar of zijn tips voor een gezonde levensstijl.

Een BV geeft ons elke week zijn of haar tips voor een gezonde en fitte levensstijl. Presentator Ruben Van Gucht is deze week aan de beurt.

Ruben Van Gucht praat als sportjournalist niet enkel over sport, hij is ook zelf enorm gebeten door de microbe. ‘Ik ga elke dag lopen om mijn hoofd vrij te maken’, aldus Ruben. ‘Ik heb eigenlijk altijd al een goede conditie gehad. Vroeger voetbalde ik en als ik daarmee moest stoppen door mijn drukke agenda begon ik onmiddellijk met lopen.’

De presentator houdt niet van excuses. ‘Een drukke agenda is geen reden om niet te bewegen’, aldus Ruben. ‘Of het nu ’s morgens heel vroeg is, om middernacht na een lange werkdag of in het putje van de winter in de sneeuw: ik ga dagelijks een uurtje lopen. Als dat mijn fit-tip zou zijn, dan zou ik de lat onmiddellijk wel vrij hoog leggen (lacht). Ik begrijp ook wel dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Daarom raad ik iedereen aan om elke dag minstens een kwartiertje te gaan wandelen, en stap goed door in plaats van te slenteren. Ik heb thuis een hond, dus ik laat die sowieso dagelijks uit. Maar ook zonder huisdier, ga wandelen. Dat is heel goed om in vorm te blijven, het is heel laagdrempel en tof. Ik vind het bovendien een goede manier om te onthaasten en te ontstressen.’

‘Beter iets dan niets’

‘Ik ga lopen omdat dit voor mij de makkelijkste en meest tijd efficiënte manier is om fit te blijven’, vertelt Ruben. ‘Vroeger vertrok ik niet als ik wist dat ik geen uur zou kunnen lopen. Da’s eigenlijk belachelijk en ik ben daar vanaf gestapt, want anders moet je vaak passen. Beter iets dan niets. Dus kan je zelfs amper een twintigtal minuutjes gaan lopen of wandelen: gewoon doen! Durf jezelf ook te feliciteren als het je lukt om een kwartiertje per dag te gaan wandelen in je hectische werkschema.’

Ruben denkt ook al een beetje aan later. ‘Ik geloof er heilig in dat cardio echt goed is voor je lichaam. Akkoord met krachttraining zal je lichaam er misschien nog strakker en Instagramwaardiger uitzien. Maar dankzij lopen en wandelen kan je heel wat kwaaltjes en ziektes in de toekomst vermijden.’

Tot rust komen

‘Een andere tip is: let op de schoonheid rondom jou tijdens het sporten’, zegt Ruben. ‘Als je ’s morgens heel vroeg gaat wandelen of lopen, zie je de zon opkomen. In een bos staan de bomen volop in bloei of in je stad valt er wel altijd iets te beleven. Da’s toch geweldig! Je zal ook een pak gemotiveerder zijn als je de volgende keer moet vertrekken. Daarom loop ik zonder muziek. Ik heb al zoveel ruis in mijn dagelijkse job, dat dit dan mijn momentje is om volledig tot rust te komen en mijn hoofd vrij te maken. Ik kan echt genieten van die stilte en ik luister dan gewoon naar de geluiden van de natuur.’

‘Durf ook je grenzen te verleggen‘, aldus Ruben. ‘Elke week doelloos dezelfde vijf kilometer gaan lopen, dat wordt op den duur ook saai. Probeer jezelf een doel te stellen en werk daar naar toe, dat motiveert enorm. Sporten zonder doel, dat raak je beu en hou je bijgevolg niet vol. Je hebt iets nodig om voor te werken.’

Versgedraaid ijs

‘Qua voeding let ik doorgaans wel goed op wat ik eet’, vertelt Ruben. ‘’s Ochtends is dat een kommetje yoghurt met vers fruit. Als lunch een lekker slaatje in plaats van steeds die boterhammen of belegde broodjes. En ’s avonds is dat zoals bij de meeste Belgen een bord met aardappelen, groenten en een stuk vlees of vis. Gedurende de dag probeer ik ook mijn tussendoortjes wat te beperken.’

‘Wil dat zeggen dat ik nooit eens zondig? Helemaal niet! Het is net belangrijk dat je jezelf niet constant zaken verbiedt. Daar ga je aan kapot. Als ik zin heb in een koek, een glas wijn of een vettig pak frieten, dan eet ik dat gewoon. Mijn favoriete guilty pleasure is versgedraaid ijs. In de zomer én winter! Extremen zijn nooit goed, dus ontneem jezelf niet alles waar je gelukkig van wordt. Dat zet zoveel druk op jezelf. Je moet ook denken aan je mentale gezondheid, die is minstens even belangrijk als je fysieke gezondheid.’

Tot slot: dit is Ruben zijn ultieme fit-tip voor ons:

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.