Home Lifestyle Body #FITINABIT: Steffi Vertriest: ‘Voldoende slapen vind ik belangrijker dan gezond eten en...

#FITINABIT: Steffi Vertriest: ‘Voldoende slapen vind ik belangrijker dan gezond eten en sporten samen’

Elke week geeft een BV haar of zijn tips voor een gezonde levensstijl.

Een BV geeft ons elke week zijn of haar tips voor een gezonde en fitte levensstijl. Bekende foodie, tv-kok, auteur en blogster Steffi Vertriest mag de spits afbijten.

Ze schreef al verschillende gezonde én superlekkere kookboeken, ze is een bekende tv-kok op njam! en met bijna 30.000 volgers op Instagram mag je haar ook gerust een food influencer noemen. Steffi Vertriest eet dolgraag, en net daarom is ze heel bewust bezig met wat ze in haar mond stopt. Healthy, maar toch superlekker: dat is haar motto. Ze is dus de uitgelezen kandidate om ons oor even te luisteren te leggen voor enkele handige fit-tips.

16-8 regel en slapen

‘Ik volg op sommige dagen de 16-8 regel‘, vertelt Steffi. ‘Dat wil zeggen dat je 16 uur aan één stuk helemaal niets eet, en zo je spijsvertering wat rust gunt. In praktijk wil dit zeggen dat ik bijvoorbeeld om 18 uur ‘s avonds het laatste eet, en dan wacht met nog iets in mijn mond te stoppen tot het ontbijt om 10 uur ‘s ochtends de dag erna. Ik merk zelf dat dat me heel veel deugd doet.’

Een andere gouden tip van Steffi is de makkelijkste manier ooit om fit te blijven. ‘Slapen‘, lacht Steffi. ‘Ik vind voldoende slapen zelfs nog belangrijker dan gezond eten en sporten samen. Ik wil minstens acht uur slapen per nacht, en het liefst in mijn bed liggen voor middernacht.’

Meal preppen

‘Het kan gewoon soms heel simpel zijn om wat meer te bewegen: zet je auto wat verder op de parking zodat je wat langer moet stappen, neem de trap in plaats van de lift, wandel tijdens je middagpauze het blokje rond en probeer na elk halfuur dat je stilzit even een korte oefening te doen zoals bijvoorbeeld een halve minuut squaten. Op kantoor kijken ze in het begin misschien een beetje raar, maar op den duur doen ze gewoon allemaal mee (lacht).’

‘Gezond eten vraagt niet per se superveel inspanningen’, aldus Steffi. ‘Je moet maar je computer openen en je vindt honderden healthy receptjes die je in een mum van tijd klaar hebt én die keilekker zijn. Meal preppen is een handige tip. Trek één keer per week, bijvoorbeeld op zondag, wat tijd uit en maak in een uurtje of twee uurtjes al je gerechtjes voor de komende week klaar.’

Frietjes en ijs

‘Ik vind diëten een vies woord’, zegt Steffi. ‘Niemand houdt dat vol. Daarom is het belangrijk om gezonde gewoontes echt te integreren in je levensstijl.’ Wie denkt dat Steffi nooit zondigt, heeft het goed mis. ‘Ik woon heel dicht bij de Gelato Factory in Antwerpen’, geeft ze toe. ‘Een ijsje eten op een zonnige dag is niet alleen lekker, maar ook gewoon gezellig. Ik kijk per dag niet naar het aantal calorieën die ik binnenspeelde, maar ik maak voor mezelf de opsomming of ik voldoende groenten en fruit heb gegeten. Zo ja, dan verdien ik af en toe een extraatje. Ik zondig wel enkel met iets héél lekker. Als ik iets ‘ongezonder’ eet, dan leg ik de lat heel hoog. Geen simpele suikerwafel uit de supermarkt, maar een zelfgemaakt ijsje of een pakje frietjes van de frituur.’

‘Je hoeft niet elke dag heel lang te gaan sporten’, aldus Steffi. ‘Ik probeer gewoon elke dag een kwartiertje yoga te doen of een aantal oefeningen in mijn work flow te integreren zoals een halve minuut pompen na elk recept dat ik af heb. Dat doet trouwens ook wonderen voor je concentratie. Of ga na je avondeten eens gaan wandelen voor je in de zetel voor televisie ploft.’

Miss Fast Food

‘Vroeger nam ik als ontbijt twee bicky burgers en een Red Bull. Ik was Miss Fast Food en hield me totaal niet bezig met gezond eten. Ik ben mager gebouwd, dus ik kwam niet bij. Daardoor had ik de misvatting dat je enkel gezond moest eten als je wou afvallen. Maar dat is zever hé! Gezond eten is niet enkel goed voor je ‘buitenkant’, maar ook vooral voor je binnenkant. Je hebt meer energie, je huid straalt, je haar en nagels worden sterker en al je organen werken beter. Na een paar maanden gezonder eten, was ik echt een andere mens!’

Dit is tot slot nog eens haar ultieme fit-tip, en je hoeft er echt helemaal niets voor te doen:

Volg #FITINABIT ook op onze Facebookpagina.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.