Home Lifestyle Body #postpartumbelly: alles wat je moet weten over je prachtige buikje na de...

#postpartumbelly: alles wat je moet weten over je prachtige buikje na de bevalling

Je nieuwe lichaam is evengoed je lichaam, of dat nu tijdelijk is of niet.

Post-partumbuikje
© Getty / #ShowUs

Elk buikje is na die zwangerschap – duh – nog steeds gewoon een buikje. Maar hoelang duurt het voor je baarmoeder zich weer herstelt, wat met die striemen en hoe kan je je lichaam een handje helpen in dat herstel? Wij leggen de feiten bloot.

Same but a little different.’ Dat is het onderschrift bij een close-upfoto die model Ashley Graham onlangs postte van haar zwangere lijf, inclusief striemen. Wat verder? Een foto waarop ze schaamteloos haar cellulitis toont. Elders op Instagram stond Kourtney Kardashian in bikini op een boot, ook met striemen. En het beste van al? Het ging niet eens om die striemen. Die waren er gewoon. Klaar. Er is comédienne Amy Schumer, die haar zwangere lijf en leed deelde met de wereld. En ook Jessica Simpson was niet vies van wat truth bombs over haar zwangerschap en haar buikje na de bevalling. Tel daarbij alle posts onder de hashtag #postpartumbody, of check de beelden op #takingbackpostpartum, en je weet: die post-partumlijven zijn een ding.

Van keizersnede tot striemen: de feiten blootgelegd

• Onmiddellijk na de bevalling verlies je al wat gewicht. Er is het gewicht van de baby zelf, maar je verliest ook bloed, vloeistoffen en vruchtwater. Hoeveel gewicht je verliest, is dus ook afhankelijk van die factoren. Volgens het Amerikaanse Congres van Verloskundigen en Gynaecologen zouden vrouwen in de eerste maand na de bevalling tot negen kilo afvallen, maar dat is zeker niet de regel. Meer of minder; het kan allemaal.

• Het duurt tot 6 à 8 weken na de bevalling voordat je buik weer wat inkrimpt. Je baarmoeder moet zich herstellen, maar ook je buik- spieren zijn veranderd en hebben tijd nodig om weer in hun normale positie te komen.

• Het is mogelijk dat je buik ondanks alle work-outs nooit meer wordt zoals vroeger, en dat vanwege overtollige huid en minder strakke buikspieren.

• Bij 10 tot 15 % van de geboortes zou een keizersnede noodzakelijk zijn vanwege complicaties.

• Een eerste keizersnede betekent niet automatisch ook een keizersnede bij de tweede bevalling. Dat is afhankelijk van de reden waarom die eerste keizersnede moest gebeuren.

• Dit is voor iedere vrouw anders, maar het herstel na een keizersnede duurt meestal zes weken.

• Ongeveer 75 % van de vrouwen krijgt striemen tijdens de zwangerschap. Dat zijn strepen op de huid die ontstaan als je in korte tijd redelijk wat gewicht aankomt.

• Het is deels erfelijk bepaald of je al dan niet striemen krijgt. Ze verdwijnen nadien niet helemaal, maar na verloop van tijd kunnen ze wel lichter van kleur en minder zichtbaar worden.

• Er bestaan verschillende crèmes en oliën die striemen zouden behandelen, maar ze kunnen niet doordringen tot het bindweefsel en zullen striemvorming dus niet voorkomen. Wel kunnen ze de rekbaarheid van de huid enigszins verbeteren en de jeuk verminderen.

Geen reden tot post-partumpaniek

Een zwangerschap heeft een grote impact op je lichaam, zo veel weten we ondertussen al. Niets lijkt nog hetzelfde na die bevalling – vooral je lijf niet – en het kan moeilijk zijn om dat te aanvaarden. Het leidt tot onzekerheden over je buik, je borsten, enzovoort. Dat is normaal, maar het hoe niet allemaal kommer en kwel te zijn. Je nieuwe lichaam is evengoed je lichaam, of dat nu tijdelijk is of niet. En als je toch twijfelt, hou dan de volgende tips in het achterhoofd:

• Natuurlijk kent iedereen die ene moeder die het ziekenhuis uit wandelt in de skinny jeans die ze droeg toen ze nog niet zwanger was. Heel gezellig, maar het is dus voor iedereen anders. Vergelijk je niet met anderen en doorloop die post-partumperiode op eigen tempo.

• Je lichaam is negen maanden lang een warm nestje geweest voor je baby. Dat is een hele prestatie, dus daar mag je best fier op zijn. Geef je lichaam wat het nodig heeft. Rust, maar beweeg ook voldoende, drink veel water, eet gezond en laat je baby de herinnering zijn aan die topprestatie die je geleverd hebt.

• Het is leuk als je kleding van voor je zwangerschap je nog past, maar dat is niet heel waarschijnlijk. Het heeft dan ook geen zin om je koste wat het kost in die items te wurmen en je daarna slecht te voelen. Het heeft wél zin om te investeren in enkele nieuwe kledingstukken waarin je je goed voelt en die goed passen. We zeggen het dus één keer: ga shoppen.

• Geniet van je lichaam ondanks die zogezegde onvolmaaktheden. Durf ook intiem te zijn met je partner. Dat gaat misschien nog niet helemaal zoals voorheen, maar je moet ergens beginnen.

• Het is een cliché, maar we geven het toch mee: je bent negen maanden zwanger geweest. Je mag dus ook minstens negen maanden ontzwangeren.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.