Home Lifestyle Body Bye bye, Blue Monday: 11 fitfluencers delen hun ultieme tips om die...

Bye bye, Blue Monday: 11 fitfluencers delen hun ultieme tips om die winterblues te bannen

Van yogadocente Hayley Alexander tot foodblogger Steffi Vertriest.

© @feelfantesstic / @kkjans via Instagram

Van bikkelharde workouts tot ontspannende yogasessies en van energie boostende recepten tot de ultieme supplmentencombo: de health influencers op Instagram zijn populairder én inspirerender dan ooit. Daarom vroegen wij onze favoriete gezondheidsexperts om hun ultieme fit-tips.

1

Styliste Elfi De Bruyn: ‘Het halve werk begint al vóór je workout’

‘Ik heb geleerd dat het halve werk al begint vóór je workout. Zelf doe ik aan paaldansen. Voor elke les wek ik goede vibes op. Ik stel mezelf een doel en beloof mezelf dat dit een goede les wordt. Zo begin ik vol goede moed en motivatie aan elke sessie. Dat helpt me er ook aan herinneren dat ik niet altijd de beste moet zijn, maar wel altijd mijn best moet doen: op mijn tempo, op mijn niveau.’

.

2

Gezondheidscoach Marlies Huysentruyt: ‘Neem je kind(eren) mee naar de training’

‘Een gewoonte die ik mezelf eigen heb gemaakt en waar ik echt gelukkig van word, is sporten in de ochtend. Door mijn dag met sport te beginnen, komen er elke ochtend endorfines vrij in mijn lichaam. Dat geeft me een goed gevoel. Het geeft me genoeg energie om er de rest van de dag van te kunnen profiteren. Het is belangrijk dat je een sport of type beweging kiest die je leuk vindt. Voor mij is dat crossfit, maar je kan evengoed elke ochtend een wandeling maken. Wat je graag doet, hou je immers beter vol. Als je een druk werkschema moet combineren met een gezin is het bovendien niet altijd evident om een workout in te plannen. Daarom probeer ik die zaken soms te combineren en neem ik mijn baby mee naar de training. Sporten met mijn baby geeft mij een extra gelukzalig gevoel. En een gelukkigere mama betekent doorgaans ook een gelukkige baby!’

.

3

Rawfoodblogger en chef Julie Van den Kerchove: ‘Verrijk je voeding ’s morgens met gezonde vetten’

‘Een voedzaam ontbijt is het beste startschot dat jij jezelf kan geven. Verrijk je voeding ’s morgens met gezonde vetten. Ze houden je bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor je langer een verzadigd gevoel zal hebben. Resultaat? Je hebt minder drang naar zoete tussendoortjes en zal minder snel hangry zijn. Bovendien zijn gezonde vetten ook essentieel om je hersenen te voeden, wat dan weer een positieve invloed heeft op je concentratie en helderheid doorheen de dag. Maak eens een ontbijtsmoothie van volle kokosmelk, bessen en een lepel amandelpasta. Als je er wat chiazaadjes aan toevoegt, krijg je een heel romige ontbijtpudding. Ook lekker zijn één of twee zachtgekookte eitjes, een halve avocado en wat restjes groenten. Eenvoudig, snel en boordevol vitaminen en gezonde vetten die je de hele dag door energie zullen geven.’

.

View this post on Instagram

Who else loves diving into a big bowl of crunchy granola with fresh almond milk & berries? 😁 . It's day 3 of my vegan keto & intermittent fasting experiment! I can't wait to share my experiences in a few weeks 🤗 I'll be testing new recipes for grain & sugar free granola too – keto & paleo approved! . I'd love to dedicate this granola bowl to 2 of my favorite Instagram buddies, Joanne @the_balanced_kitchen & Hannah @twospoons.ca who are hosting a #friendswhoblend party 🤓 . All you need to create the most delicious almond milk is soaked nuts and a blender! I love adding vanilla, cinnamon & a few drops of Stevia too. You can find a recipe at JuliesLifestyle.com/Recipes 🙌 . PS: I was tagged by the beautiful @missmarzipancom to share 10 personal facts so here we go! 1️⃣ I was born in Belgium 30 years ago and still live here although I've always wanted to move as a child & teen. I dreamed of living on a Spanish or Greek island but now I'm not sure where I'll end up 🙃 2️⃣ When I was 11 years old, my sister Caroline became severely ill & had to get a liver transplant. My mom gave part of her liver since there were no matching donors. I lived with an aunt & rarely saw my parents which was very hard. Luckily my sister survived – she now works at our @allgoodcuisine atelier making beautiful raw vegan cheesecakes & granola ❤️ 3️⃣ As a teen I used to love going out dancing, especially to the beats of urban music. I secretly wanted to become a break dancer 🤣 but that never happened 4️⃣ I studied for 7 years: first Journalism, then Linguistics (French & Spanish) but since I haven't been using the languages for years, I have forgotten at least half of them 🙄 Now whenever we go to France, I'm afraid to speak French & look foolish 😂 5️⃣ Simon & lived in Barcelona for 1/2 school year when I was studying there with Erasmus. During one of his runs (amazing hill sprints!) he badly cut his hand & had to get stitches. Only he didn't have any money or phone with him + he didn't speak Spanish 🙈 Luckily a stranger called 'Jesus' drove him to hospital & explained the situation to the doctors. I mean.. Jesus – really?! 😄 5 more personal stories in the comments 👇

A post shared by Julie Van den Kerchove / Keto (@rawfoodchefjulie) on

4

Fitgirl Alexandra Crismer: ‘Ruil die weegschaal in de badkamer in voor een weegschaal in de keuken’

‘Voor bepaalde aspecten van ons leven vinden we het heel normaal dat we er ons uiterste best voor doen: je werk, je relatie, je gezin. Waarom steken we niet evenveel moeite in het onderhouden van ons lichaam en onze gezondheid? Doe eens wat meer je best om een goed evenwicht te vinden tussen bewegen en gezond eten. Voor mij ligt die balans op vijf keer trainen en 80% van de tijd clean eten. Zoek voor jezelf uit wat jij moet doen om echt het gevoel te hebben dat jij je best doet voor je lichaam. Maar denk erom: je best doen, hoeft niet te betekenen dat je perfect moet zijn. Verander bovendien ook je mindset. Probeer sport of fitness niet te zien als een opdracht, maar eerder als een therapie, een moment om te ontspannen of quality time voor je lichaam en geest. Als je een sport kiest die je leuk vindt, zal dat uiteraard veel makkelijker zijn. Pimp je workout ook eens met je favoriete muziek. Onderzoek toont aan dat je echt beter presteert met muziek op de achtergrond. And last, but not least: ruil die weegschaal in de badkamer in voor een weegschaal in de keuken. Niet je lichaam, maar je voeding moet gewogen worden. We laten ons nog steeds te veel beïnvloeden door ons gewicht, terwijl dat getal echt zo weinig vertelt over je lichaam. Ik weeg nu het meeste ooit, maar heb nog nooit zo lekker in mijn vel gezeten als nu. Focus op gezondheid, good vibes en een gezonde relatie met voeding en sport.’

.

5

Foodblogger Sofie Van den Brande: ‘Kies voor een plantbased bestaan in plaats van light producten’

‘Ik geloof heel sterk in het verband tussen voeding en hoe we ons mentaal en fysiek voelen. Door te kiezen voor eten in z’n puurste vorm voel ik mij veel beter. Doe mij maar een fit en plantbased bestaan in plaats van diëten en light producten. Die twee zaken gaan je op lange termijn geen positief gevoel blijven geven. Dat weet ik uit persoonlijke ervaring. Een veganistische levensstijl kan ik iedereen aanraden. Dit is voor mij de meest pure manier van eten en leven en heeft mij ook het diëten doen vergeten. Sterker nog: het werd zo’n grote passie dat ik mijn brood (of beter: mijn groenten) verdien met het bedenken van vegan recepten en een catering bedrijf met vegan patisserie. Nog een laatste aanrader? Lees ook eens het boek ‘Moodfood’ van Goedele Leyssen. Het staat boordevol waarheden, wijsheden en tips voor een gezondere, puurdere levensstijl. Kortom: eat happy, be happy!’

.

6

Model en fitgirl Lieke Hemelaer: ‘Drink eerst twee glazen water voor je aan koffie begint’

‘Ik sta bijna elke ochtend klaarwakker en uitgerust op, omdat ik niet snooze. Zodra de wekker gaat, knip ik het licht aan en spring ik uit bed. Ik begrijp dat niet iedereen dat van nature kan en dat het aanvankelijk als de grootste opdracht van de dag kan aanvoelen. Het goede nieuws is dat je jezelf dit in een mum van tijd kan aanleren. Geloof me, ook voor mij was dit aanvankelijk niet vanzelfsprekend. Maar snoozen (en terug in slaap vallen) verstoort je slaapcyclus grondig. Even die korte pijn doorstaan zal je op lange termijn heel veel slaapproblemen en vermoeide dagen besparen. Zodra ik uit bed ben, drink ik ook eerst twee glazen water en zet dan pas een kopje koffie. Je lichaam werkt gewoon het best als het goed gehydrateerd is. Toch nood aan wat extra tijd in bed? Slaap dan gewoon een keertje lekker uit. Want eerlijk: sommige dagen zijn gewoon niet gemaakt om vroeg uit je bed te komen.’

.

7

Yogadocente Hayley Alexander: ‘Doe wat je graag doet en zoveel je lichaam aankan’

‘Er is niet zoiets als een ‘one size fits all’-methode om gezond en fit te leven. Wat voor mij werkt, werkt daarom niet per se voor jou. Leer dus luisteren naar je lichaam en maak je eigen regels. Zo heb ik voldoende aan drie maaltijden per dag en snack ik bijna nooit. Heb ik toch een dipje in de namiddag? Dan eet ik een stukje fruit. Verder hou ik van een groot, maar evenwichtig avondmaal met goede koolhydraten, proteïne en groenten, terwijl jij misschien meer smaak en energie haalt uit een groot, gezond ontbijt of net met zes kleine maaltijden door de dag. Hetzelfde geldt voor beweging. Ben je gek op yoga en doe je dat vijf keer per week? Geweldig! Zelf heb ik nood aan meer afwisseling: pilates, barre, yoga, fitness. Doe wat je graag doet en zoveel je lichaam aankan. Wat mij helpt om goed en veel te sporten, is muziek. In mijn yogastudio speelt muziek dan ook een belangrijke rol. Download je favoriete nummers om je net dat beetje verder te pushen. Werk hard, maar relax ook hard. Na een intensieve workout vind ik het heerlijk om tijd te maken voor mezelf en een uitgebreid bad te nemen met magnesiumzout voor mijn spieren en essentiële oliën met lavendel om nog meer te ontspannen. Soms steek ik ook wat kaarsen aan in huis, drink ik een glaasje wijn en luister ik naar een podcast of lees ik een boek. Absolute me-time dus.

.

8

Danseres Kayla Janssen: ‘Wees streng, maar relaxed’

‘Ik kreeg als professionele danseres en choreografe de kans om een carrière uit te bouwen in Los Angeles. Een gezonde geest en een gezond lichaam zijn dus essentieel voor mij. Ik moet er niet alleen goed en fit uitzien voor de camera, maar moet ook elke dag in topconditie zijn. Dat hou ik nu al zo’n vijf jaar vol. Mijn grote geheim? Ik luister naar niemand anders dan mezelf, mijn lichaam, mijn geest. Ik zou iedere vrouw aanraden om te doen wat zij zelf belangrijk vindt, de kleren te dragen die zij mooi vindt, de dingen te doen waar zij gelukkig van wordt. Met andere woorden: ga op zoek naar je individualiteit. Daar kunnen geen honderden yogalessen of make-uptutorials tegenop. Die ‘self-love journey’ start je best door eerst aan je fysieke gezondheid te timmeren. Zelf ben ik streng, maar relaxed. Ik train hard, maar stress nooit over mijn gewicht of hoe mijn lijf eruit ziet als ik naakt ben. Zolang ik weet dat ik mijn best heb gedaan, zit ik lekker in mijn vel. Het helpt ook als je jezelf blijft uitdagen. Loop eens een andere route, volg een nieuwe fitnessklas, zet een andere playlist op je iPod,… Het zal je ontzettend veel deugd doen en kracht geven als je ontdekt dat al die doelen haalbaar zijn als je maar de juiste motivatie hebt. Dat geldt ook voor voeding. Eet zoveel mogelijk natuurlijke, onbewerkte voeding en voeg aan élke maaltijd (ja, ook je ontbijt) groenten toe. Zo geniet ik ‘s morgens bijvoorbeeld erg van een omeletje met spinazie of tomaten of een smoothie met spinazie, acaibessen, ananas en kokoswater. Al kan een stukje chocolade of wat karamel zo nu en dan ook heel erg smaken. Conclusie: wees jezelf, wees streng, maar wees ook relaxed.’

.

9

Personal trainer Tess van Beurden: ‘Er is niet één magische tip waarmee je instant fit wordt’

‘Er is natuurlijk niet één magische tip waarmee je instant fit wordt. Wel heb ik een paar ochtendrituelen die ik met plezier verklap. Heb je in de ochtend meer motivatie nodig om te sporten? Leg dan je sportkleren de avond voordien al klaar. Zo verlaag je de drempel om ook echt in actie te schieten. Stel je voor dat je ze gewoon weer moet opvouwen en in de kast moet leggen, dat geeft toch geen lekker gevoel? Wil je ’s morgens bovendien sneller een wakker gevoel creëren om beter te kunnen trainen? Poets je tanden dan met een ultrafrisse tandpasta en spoel met een fris mondwater. Dat geeft je meteen een opgewekt gevoel. Ook een koffiedrinker? Spike je cappuccino in de ochtend met kaneel. Het smaakt lekker, zit boordevol antioxidanten, ontstekingsremmende stoffen én het helpt tegen een onfrisse adem.’

.

10

Food- en yogablogger Steffi Vertriest: ‘Werken aan een kwalitatieve slaap is even essentieel als gezonde voeding en beweging’

‘Gezond eten en veel bewegen zijn reuzebelangrijk, maar voor mij is werken aan een kwalitatieve slaap minstens even essentieel. Het belang van een goede nachtrust wordt nog zo vaak onderschat. Daarom pas ik sinds enkele jaren zoveel mogelijk slaapregels toe. Zo drink ik ’s avonds geen cafeïne houdende draken meer en ruil ik dus ook groene thee in voor kruideninfusies met lavendel of kamille. Ik probeer ook minstens een uur voor het slapengaan alle schermen in huis te vermijden: televisie uit, smartphone en tablet aan de kant of in hoogste nood op nachtmodus. Tot slot zorg ik dat mijn slaapkamer altijd fris en netjes is: goede aroma’s, verduisterende gordijnen, absolute stilte en verse, witte lakens.’

.

11

Onderneemster Ellen Kegels: ‘Mijn ultieme energy-booster? Maca uit de Andes’

‘Mijn ultieme energy-booster is zonder twijfel het superpoeder uit de Andes: maca. Daarvan draai ik elke dag steevast één eetlepel door mijn havermout, smoothie of het deeg van mijn bananenbrood. Maca zorgt niet alleen voor een goed gebalanceerde hormoonhuishouding, het bezorgt je ook de nodige energie én het zorgt eveneens voor een goede seksuele gezondheid. Topgoedje dus!’

.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.