Home Lifestyle De keerzijde van de Black Friday-medaille: ‘Voor kleine boetieks is dit een...

De keerzijde van de Black Friday-medaille: ‘Voor kleine boetieks is dit een streep door de rekening’

Bij de Lily-boetieks van Kelli Van Hees vind je vandaag geen geschifte solden. 'Een kleine zelfstandige kan zich zo veel periodes met kortingen gewoon niet permitteren', klinkt het.

Je moet veel wilskracht hebben om vandaag te weerstaan aan de onvoorstelbare Black Friday-kortingen waarmee ons al dagen rond de oren wordt geslagen. De Amerikaanse traditie leeft dit jaar meer dan ooit bij ons, maar dat is niet voor iedereen goed nieuws. ‘Voor de kleine retailers is zo’n extra kortingsperiode als Black Friday echt een streep door de rekening’, zegt Kelli Van Hees, eigenares van de Lily-boetieks in Mechelen en Oostende.

Bij Lily in Mechelen zal je vandaag geen geschifte kortingen zien, ondanks het feit dat er door de stad een heuse Black Friday-shopavond georganiseerd wordt. Kelli en haar team stellen wel hun nieuwe feestcollectie – mét gratis cocktails – voor.

‘We hebben heel bewust nog nooit korting gegeven op Black Friday’, vertelt Kelli. ‘Enerzijds komt dat doordat eind november net de periode is waarin we onze feestcollectie in de winkel hangen, en die is sowieso wel populair bij onze klanten. Maar anderzijds komt dat omdat het niet in ons verhaal past. De kleine, fijne, lokale boetieks – de kleine zelfstandigen, om het zo te zeggen – kunnen niet van korting naar korting blijven hollen. Het zijn letterlijk de boterhammetjes van mij en mijn medewerkers die aan een hype als Black Friday moeten geloven. Wij kunnen het ons gewoon niet permitteren om nu al kortingen te geven op de collectie die net in de winkel hangt.’

We zijn als klant een beetje verwend. Er zijn heel veel kortingen, en dat went snel.

En toch gaan heel wat lokale winkels mee in het verhaal, omdat je bijna niet kán achterblijven. ‘Ik kan het niemand kwalijk nemen dat ze vandaag toch kortingen geven, want de klant verwacht dat echt. De hele week al vragen mensen in de winkel: ‘Wat doen jullie vrijdag?’ Ze zijn dan ook een beetje teleurgesteld als we zeggen dat we geen kortingen geven.’

‘We zijn als klant een beetje verwend op dat vlak. Er zijn tegenwoordig heel veel kortingen, en dat went snel. Een korting van 70 % is al niet meer speciaal. Ik snap dat heel goed, want ik merk het ook bij mezelf. Als ik een mail krijg met de boodschap dat een mooie zetel aan 30 % korting staat op Black Friday, kijk ik óók.’

Mooi verhaal

Kelli hoopt de klant toch een beetje te kunnen ‘heropvoeden’ in het shoppen. ‘Waar we bij Lily op hameren en wat we op een vriendelijke manier duidelijk proberen te maken aan onze klanten, is dat we door extra service of door af en toe een leuk cadeautje of een gratis winkeltas te geven, eerder een beleving willen creëren. Het is leuk om origineel te shoppen bij kleine winkels, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast.’

‘Het is heel moeilijk om bij de klanten begrip op te wekken voor de kosten van een kleine retailer, want dat is natuurlijk pure economie en niet leuk om naar te luisteren. Aankoopprijzen zijn voor boetieks bijvoorbeeld hoger omdat we in kleine aantallen aankopen. Daarnaast hebben wij bij Lily heel wat mensen in dienst die voor een mooie webshop zorgen en doen we ons best om de winkel leuk in te kleden en in het algemeen een mooi verhaal te scheppen met knappe foto’s, enzovoort. Dat is een keuze die we maken, maar dat betekent wel dat als we voortdurend kortingen moeten geven, we beter de boeken kunnen sluiten.’

Als we voortdurend kortingen moeten geven, kunnen we beter de boeken sluiten.

‘We zouden het graag houden bij een systeem van twee soldenperiodes’, besluit Kelli. ‘En een stocksale, natuurlijk! Er is niets leuker voor ons dan klanten gelukkig naar buiten te zien gaan met een zak vol koopjes die anders toch maar hadden liggen wegkwijnen in ons magazijn omdat ze niet verkocht raakten.’ Of ze niet bang is dat de shoppers vanavond voorbij haar winkel zullen lopen? ‘Ik hoop dat ze toch zullen binnenkomen en onze kleren zo mooi zullen vinden dat ze toch iets kopen (lacht). Maar we weten uit ervaring dat het niet een van onze topavonden is en dat mensen waarschijnlijk teleurgesteld naar buiten zullen gaan. Toch zullen we zeker proberen dat gevoel te counteren door hen een cocktail in handen te duwen en uit te leggen waarom we niet meedoen aan Black Friday.’

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.