Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Flair sprak de rebelse it-girl en entrepreneur over haar samenwerking met Belgisch zonnebrillenmerk Komono.

Sea, sex & sunglasses: it-girl Jessie Andrews over porno en Komono

Catherine Kosters

Mode-icoon, succesvol ondernemer, moderne muze en voormalig pornoactrice, Jessie Andrews is het allemaal. Flair sprak de rebelse it-girl en entrepreneur over haar samenwerking met Belgisch zonnebrillenmerk Komono.


Als je haar naam googelt, is de kans groot dat je op Pornhub belandt. Ook haar Wikipediapagina focust op een illuster verleden als adult film actress, zoals dat met een Angelsaksisch eufemisme heet. Toch wordt Jessie Andrews tegenwoordig vaker geroemd om haar zakelijk inzicht dan om haar slaapkamerkunsten. Ze is oprichter en ceo van maar liefst vier populaire lifestylemerken en mocht onlangs een samenwerking met Belgisch zonnebrillenlabel Komono bij op haar conto schrijven. Over haar opmerkelijke carrièreswitch spreekt ze luchtig en openhartig. Zelfs via FaceTime op een vroege vrijdagochtend.

‘Hoe is het weer in Antwerpen?’ wil Andrews weten. De thuisbasis van Komono is haar welbekend, al vertoeft ze liever in sunny Los Angeles. Andrews is een fashion insider, die eigenhandig een mode-imperium uit de grond stampte. Het begon allemaal in 2012 met juwelenlabel Bagatiba, dat algauw op de goedkeuring van de Hadids en Kardashians kon rekenen. Ook de ieniemini bikini’s van Basic Swim sieren regelmatig hun bekoorlijke lijven. Tijdens het tannen dragen ze Andrews’ meest recente uitvinding: Petiue, een getrademarkte highlighter met spf die zorgt voor een no make-up make-uplook. Prêt-à-porterlabel Jeu Illimité, tenslotte, is naar eigen zeggen haar laatste merk: ‘Was ik hiermee begonnen, dan had ik de andere merken niet meer moeten oprichten. Ik doe alles in omgekeerde volgorde (lacht).’

https://www.instagram.com/p/BtwUAWbD89C/

De eerste keer


Omgekeerd of niet, Andrews’ aanpak maakte indruk op Raf Maes, medeoprichter van Komono. De twee ontmoetten elkaar in L.A., waar Maes enkele jaren vertoefde om het merk te lanceren op de Amerikaanse markt. Mét succes. Andrews: ‘Ik kende de naam al voordat ik Raf leerde kennen. Mijn kantoor bevond zich naast dat van Komono en het klikte meteen tussen ons. Ik bewonder de esthetiek van het merk en de manier waarop ze met mensen omgaan. Alles wat ze doen is on point.’

Een samenwerking stond in de sterren geschreven, al was dat voor Andrews niet vanzelfsprekend. De collab is haar eerste ooit. ‘Als brand owner wil ik mijn naam niet zomaar ergens aan verbinden, maar bij Komono klopte het plaatje gewoon. Bovendien maak ik zelf geen zonnebrillen, dus vullen we elkaar mooi aan. Ik kon gewoon geen nee zeggen.’ Het resultaat is The Jessie: een oversized cat-eye met een hoekig frame in drie kleuren. ‘Moest ik een zonnebril zijn, dan zou ik er zo willen uitzien,’ lacht ze.

Come as you are


Met al dat gepraat over mode zou ik bijna vergeten dat Andrews véél spannendere zaken op haar palmares heeft staan dan een zonnebrillencollectie. Zelf ziet ze dat anders. ‘Mijn vorige carrière zie ik als een afgesloten hoofdstuk, wat ik nu doe is eerlijk gezegd opwindender (lacht).’ Via een vriendin kwam ze op haar achttiende in de porno-industrie terecht en vijf jaar lang maakte ze succesvolle films in het genre. Voor Portrait of a Call Girl won ze zelfs een AVN Award als beste actrice, zo’n beetje de Oscar van de porno.

Schaamte kent Andrews niet, in tegendeel: ‘Dankzij mijn ervaringen leerde ik mijn lichaam graag zien. Terwijl modellen continu op hun lijn moeten letten is er in porno plaats voor iedereen. Je wordt aanvaard ongeacht je looks, figuur of afkomst. Het motto luidt: come as you are.’ No pun intended. Op haar drieëntwintigste was de lol eraf en ging ze op zoek naar iets anders. Ze reisde de wereld rond als dj, leerde fotograferen en stortte zich uiteindelijk op het ontwerpen van betaalbare juwelen omdat ze zelf geen honderden dollars aan een sieraad wilde uitgeven.

https://www.instagram.com/p/BuZln4WA6ce/

Open & bloot


Ondanks haar openheid besliste Andrews toch om Bagatiba niet onder haar eigen naam te lanceren uit angst voor negatieve reacties. ‘Als mensen toen hadden geweten dat ìk erachter zat, was hun perceptie van het merk misschien anders geweest. Lange tijd verstopte ik me achter de labels. Pas anderhalf jaar geleden kwam ik tot de conclusie dat het me niet meer kon schelen en durfde ik naar buiten komen als vrouw achter de merken. In mijn ogen had ik mezelf bewezen. Nu is mijn ongewone verleden zelfs een troef die me onderscheidt van anderen.’

Heeft Jessie Andrews dan echt nergens spijt van? ‘Oh my God, jawel! Al die sexy fotoshoots met slechte make-up en slechte belichting… er bestaan oneindig veel slechte foto’s van mij. Als je mij googelt, krijg je een héél ander beeld, maar doorheen de jaren ben ik gegroeid en veranderd. Ik hoop dat die oude beelden ooit op magische wijze van het internet zullen verdwijnen (lacht).’

Je shopt ‘The Jessie’ in het zwart, blauw of nude bij Komono voor € 99. Volg Andrews op Instagram als @jessieandrews.

Meer mode: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '