Home FASHION & BEAUTY Fashion EARTH DAY: zo check je of jouw kleding duurzaam is

EARTH DAY: zo check je of jouw kleding duurzaam is

Deze materialen en labels moet je kennen.

Getty

Fast fashion en sustainability staan lijnrecht over elkaar en toch zetten steeds meer merken in op duurzaamheid. Welke inspanningen leveren de grote kledingketens en hoe kan je milieuvriendelijk shoppen? Om dat te weten te komen zetten we de meest gebruikte duurzame materialen en kwaliteitslabels op een rij.

Tencel en lyocell, Ecodown en EcoVero… merken slaan ons om de oren met groene collecties vol duurzame materialen met verwarrende namen. Wie door de gegreenwashte bomen het bos niet meer ziet, leest best eerst en shopt pas later. Duurzaamheidsexperten Tatiana De Wée van Fashion Revolution en Bie Noé van B.right helpen ons op weg. Noé startte in 2016 met de eerste duurzame shoppingtours van België, organiseert inspiratiesessies voor bedrijven en verenigingen en creëert duurzame trajecten op maat.

Hoe weet je of jouw kleding duurzaam is?

Aan duurzaam shoppen ging tot voor kort heel wat research vooraf. Gelukkig wordt het steeds makkelijker om bewust te kiezen voor sustainable fashion. Op websites als Rank a Brand check je snel of je favoriete merk goed presteert inzake duurzaamheid. Bovendien kan je de Fashion Transparency Index van organisatie Fashion Revolution raadplegen, waarin de grootste kledingmerken gerangschikt worden op basis van de informatie die ze vrijgeven over beleid, bestuur, leveranciers, productieketen, mensenrechten en klimaatinspanningen.

Uit de nieuwe Fashion Transparency Index blijkt dat H&M op dit moment het meest transparante merk is in de modewereld. De Zweedse budgetvriendelijke keten staat namelijk met een score van 73% op de eerste plaats. C&A volgt dan weer met 70% als tweede beste in het lijstje. Maar ook sportlabels Adidas en Reebok weten een plaatsje in de top 5 te bemachtigen met een gelijke score van 69%. Esprit haalt dan weer 64% en wordt op de voet gevolgd door Patagonia en Marks & Spencer met elk 60%. Toch is de gemiddelde score van alle 250 modelabels 23%, wat nog steeds vrij laag is.

Volgens Tatiana De Wée, mede-oprichter van de Belgische tak van Fashion Revolution, wil een lage score niet automatisch zeggen dat een merk slecht bezig is op ethisch en ecologisch vlak: ‘De score zegt enkel iets over hun transparantie, maar een laag cijfer doet natuurlijk wel vragen rijzen: Waarom zijn ze niet transparant? Hebben ze iets te verbergen?’

Duurzamere materialen

Ook in je kledinglabel valt heel wat informatie te rapen. Spreekt een merk over ‘duurzamere materialen’, check dan de exacte samenstelling van het kledingstuk. Vaak gaat het slechts om een percentage ecologisch verantwoorde of gerecycleerde stoffen. Die laatste kunnen trouwens nog steeds een negatieve milieu-impact hebben. Zo komen er bij het wassen van gerecycleerd polyester helaas ook microplastics (minuscule deeltjes plastic die in het water terechtkomen, red.) vrij, die je enkel kan opvangen met een speciale waszak (bijvoorbeeld Guppyfriend, red.). De Wée: ‘Hoe hip het ook mag klinken om iets te dragen uit gerecycleerde visnetten, we moeten kritisch blijven.’

Het helpt natuurlijk niet dat er nog steeds heel wat misverstanden bestaan over duurzame materialen. Neem nu biokatoen, dat volgens een onderzoek uit 2017 méér water nodig heeft dan gewoon katoen. ‘In bepaalde omstandigheden is biokatoen inderdaad waterintensiever, maar het is minder energie-intensief en waarborgt de biodiversiteit beter,’ legt De Wée uit, ‘Bovendien voorkomt het waterverontreiniging en neurologische aandoeningen door pesticiden.’ Lees, leer en shop slimmer. Onderstaand lijstje is een goed begin.

  • BCI-katoen: katoen geteeld volgens het Better Cotton Initiative, dat focust op milieuvriendelijke, sociale en economische aspecten. Het gebruik van persticiden en GMO’s is toegestaan.
  • Biokatoen: katoen geteeld zonder pesticiden of GMO’s, ook organisch katoen genoemd.
  • Ecodown: alternatief voor donsveertjes gemaakt van 100% gerecycleerde PET-flessen.
  • EcoVero: alternatief voor viscose gemaakt van houtpulp uit gecontroleerde bossen in een gesloten kringloop.
  • Orange Fiber: vezel gemaakt van een bijproduct van citrussap.
  • Piñatex: alternatief voor leder gemaakt van de cellulosevezels van ananasbladeren.
  • Refibra: een mix van Tencel en gerecycleerde katoenresten.
  • Tencel: alternatief voor viscose gemaakt van uit gecontroleerde eucalyptusplantages in een gesloten kringloop, ook lyocell genoemd.
  • Thermosoft: alternatief voor donsveertjes gemaakt van 50% gerecycleerde PET-flessen.

Handige kwaliteitslabels

Naast duurzame materialen schermen steeds meer merken met ecolabels. Zo maken grote ketens als C&A, H&M en Ikea deel uit van het Better Cotton Initiative. Bie Noé waarschuwt echter: ‘Katoentelers die volgens de BCI-standaard werken mogen nog steeds bepaalde pesticiden en gmo’s gebruiken. Een beter ecolabel is GOTS (Global Organic Textile Standard, red.), dat schadelijke stoffen verbiedt en ook kijkt naar afval-, water- en energiebeheer. Bovendien certificeert GOTS de afwerking van stoffen zoals het verven, waarbij we net heel vaak vervuiling zien. Veel merken die met BCI-katoen werken, vermelden deze stap niet.’

Volgens Noé is het belangrijk om verder te kijken dan de milieu-inspanningen die merken maken: ‘We moeten ook waakzaam blijven voor het menselijke aspect. Het Bangladesh-akkoord (akkoord tussen kledingmerken en vakbonden dat tot stand kwam na de instorting van de Rana Plaza-fabriek in 2013, red.) heeft geleid tot meer veiligheid in de textielfabrieken, maar volgens onderzoek van de Schone Kleren Campagne kunnen 19 op 20 grote kledingketens nog steeds niet aantonen dat ze een leefbaar loon uitbetalen.’ Het Fair Wear-label van de Fair Wear Foundation is een goed startpunt om te controleren of kleding ethisch geproduceerd is. Bedrijven die hierbij aangesloten zijn, engageren zich om betere werkomstandigheden te creëren. Durf als consument je favoriete merken ook te bevragen, bijvoorbeeld met de door Fashion Revolution gelanceerde hashtag #whomademyclothes. Eerlijke mode is àltijd on-trend.

Lees ook: 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.