'Op bepaalde momenten had ik wel het gevoel dat - zonder op lange tenen te willen trappen - de botoxmuur nogal in de weg stond.'

REVIEW: ‘Schoenmaker blijf bij je leest? ““A Star Is Born”” bewijst dat acteren óók Lady Gaga’s leest is’

Geheel onverwachts – voor velen althans – kruisten de paden van Lady Gaga (32) en Bradley Cooper (43). Wat uit die kruising voortvloeide, is nu in alle bioscoopzalen te bekijken. In ‘A Star Is Born’ maken beide bekende koppen hun debuut. De een als regisseur, de ander als actrice.

‘A Star Is Born’ vertelt het verhaal van een countryster, Jackson Maine (Bradley Cooper). Hij ontdekt Ally (Lady Gaga), een jonge en veelbelovende zangeres. Terwijl ze stapelverliefd op elkaar worden, stuurt Jack Ally het podium op en maakt van haar een gigantische artieste die meteen heel wat fans achter zich heeft. Al snel wordt Jackson overschaduwd door het succes van zijn geliefde en raakt hij in de knoop door z’n eigen vergane glorie.

‘Schoenmaker, blijf bij je leest’, mompelt menig kleingeestig man wanneer de zoveelste zangeres haar sprong richting het witte doek waagt. En om eerlijk te zijn, flitste dat spreekwoord ook door mijn hoofd wanneer ik Lady Gaga in volle glorie naast Bradley Cooper op de filmposter van ‘A Star Is Born’ zag schitteren. ‘A Star Is Born’ is het filmdebuut van de eens zo extravagante Lady Gaga, die geboren werd als Stefani Germanotta, maar tegelijk ook het regiedebuut van veelvuldig geroemd acteur Bradley Cooper. Benieuwd wat dat geven zou...

Over het algemeen kunnen we Lady Gaga een puik rapport geven. Ze hees zich uit haar vleesjurk, maakte komaf met haar pokerface en toverde emoties op haar snufferd tevoorschijn. Of die emoties altijd even mooi van haar gezicht af te lezen waren, daar valt over te discussiëren. Op bepaalde momenten had ik het gevoel dat – zonder op lange tenen te willen trappen – de botoxmuur nogal in de weg stond. Maar ik zag alleszins meer emoties dan we ooit op het gezicht van de ‘Born This Way’-zangeres wisten te ontwaren. Naarmate de film vordert en de scènes verhevigen, wordt een ding langzaam maar zeker duidelijk: acteren, da’s vanaf nu ook Lady’s leest.

‘A Star Is Born’ mag dan wel Bradleys regiedebuut zijn, het is zijn acteerprestatie die een diepe indruk achterliet. Buiten dat zijn doorrookte stem meer deed denken aan ‘The Grudge’ dan aan die van een verjaarde cowboy, heb ik dan ook helemaal geen onplezierige dingen neer te pennen over zijn acteerkunsten. Jackons bewondering, maar nadien ook jaloezie en daarbij onvervalste afgunst had niet eerlijker vertolkt kunnen worden. Nuchter, verliefd, ladderzat, high... You name it, Bradley plays it. En ook: hoe onverzorgd, bezweet en gedrogeerd ook, Bradleys uitstraling blijft het merendeel van de vrouwenharten metamorfoseren tot een week hoopje begeerte. Er zijn nog zekerheden in het leven.

De relatie van Jackson en Ally wordt magnifiek eerlijk en écht in beeld gebracht. Al begon de film naar mijn mening niet ijzersterk. Vooral in het begin van de film wordt er een tikkel te gretig naar de goedkopere clichés gegrepen, maar dat neem ik niemand kwalijk. Zo’n clichés voelen op de een of andere manier wel vertrouwd aan, ze kunnen soms dienen als comfortabele inleiding voor een complexer verhaal. Maar gelukkig schetst ‘A Star Is Born’ zijn eigen karakter scherper en scherper naarmate de film vordert.

Vooral naar het einde toe bereikt ‘A Star Is Born’ climax na climax. Wie weleens een traantje laat tijdens een emotioneel boek, toneelstuk of aangrijpende film, hangt er willens nillens ook bij ‘A Star Is Born’ aan. Conclusie? We zijn uitermate blij dat Lady Gaga niet bij haar oorspronkelijke leest bleef. En we zijn verdomd opgelucht dat Bradley dat wel doet. Wel, waar wacht je nog op? Maak dat je in de cinema bent!

‘A Star Is Born’ verschijnt bij ons vanaf woensdag 3 oktober in de zalen.

' ' ' '