'Jan Decleir blijkt zoals een goede wijn te zijn: nóg beter met de jaren.'

REVIEW: ‘””Niet schieten”” is het gevoel van verontwaardiging en droefheid dat je eraan overhoudt, helemaal waard’

‘Het is een heel goede film, maar het voelt een beetje raar om ervoor te applaudisseren.’ Tine Embrechts brengt na de première van ‘Niet schieten’ perfect onder woorden wat het publiek gewaarwerd. De film is het gevoel van verontwaardiging en droefheid dat je eraan overhoudt, echter helemaal waard.

‘Niet schieten’ vertelt het waargebeurde verhaal van de aanslag van de Bende van Nijvel op een Delhaize-supermarkt in Aalst van bijna 33 jaar geleden, waarbij de ouders en zus van de toen 9-jarige David Van de Steen vermoord worden. David zelf wordt in het been geschoten en moet gruwelijk veel operaties doorstaan. Jaren later staat hij op de première van de verfilming van zijn boek moe maar zichtbaar tevreden op de rode loper met zijn vrouw en kinderen.

Tevreden mag de man, die nauw samenwerkte met regisseur Stijn Coninx en de cast om zijn verhaal zo juist mogelijk verteld te krijgen, absoluut zijn. Zelden laat een film zo’n indruk na als bij ‘Niet schieten’ het geval was. Terwijl de Bende van Nijvel voor een hele generatie een ver-van-mijn-bedshow is die zich voor hun tijd afspeelde, herinneren hun ouders en grootouders zich nog de angst die destijds in België heerste. Maar na het zien van de film voelen al die generaties hetzelfde: ongeloof dat zoiets ooit is kunnen gebeuren en dat er na al die jaren nog steeds geen daders gevonden zijn. Verontwaardiging en vurige hoop, vooral voor David, dat de zaak tóch ooit opgelost wordt. Die gevoelens overheersten na de première duidelijk bij het bekende en minder bekende publiek, al hadden velen van hen het – begrijpelijk – moeilijk om die onmiddellijk na afloop van de film onder woorden te brengen.

Jan Decleir blijkt zoals een goede wijn te zijn: nóg beter met de jaren.

Een bespreking van ‘Niet schieten’ is niet volledig zonder een vermelding van hoofdrolspeler Jan Decleir. Op de rode loper geeft de 72-jarige acteur dan wel de indruk dat het mediacircus hem misschien iets te veel aan het worden is, op het witte doek is er van zijn leeftijd niets te merken. Of net wel, want Decleir blijkt zoals een goede wijn te zijn: nóg beter met de jaren. Ik daag je uit het droog te houden op het moment dat hij als Petje, de grootvader van David, de lijken van zijn dochter, kleindochter en schoonzoon moet identificeren. Louis Talpe lag tijdens die opname naar eigen zeggen onder het laken te vloeken dat hij de knalprestatie van de levende legende niet live kon bekijken. En terecht.

Voor een avondje ontspanning moet je deze film niet kiezen. Om diep geraakt te worden en Jan Decleir een magistrale vertolking – de beste van zijn leven? – te zien neerzetten, wel. Achteraf weet je perfect wat Tine Embrechts bedoelde.

‘Niet schieten’ speelt vanaf woensdag 10 oktober in de cinemazalen.

' ' ' '