© HBO

Redactrice Eline bekeek de eerste afleveringen van de 'Gossip Girl'-reboot.

REVIEW: ‘You know you love me, houdt Gossip Girl vol. Ik zou daar niet zo zeker van zijn.’

In 2012 namen we afscheid van ‘Gossip Girl’. Op het moment dat de laatste aflevering uitkwam, was het volgen van het upper class leventje van Serena en Blair al een paar seizoenen een opdracht geworden. Toch besloot HBO het verhaal verder te zetten met een reboot. We hadden misschien moeten weten dat dat geen geweldig idee was.

Kijk, dat is nu net het leuke aan nostalgie. Je herinnert je vooral de goede dingen. Als ik de voorbije jaren aan ‘Gossip Girl’ dacht, zag ik Chuck die met een sexy smize ‘I’m Chuck Bass’ fluisterde, de kledij die ik toen zo geweldig vond, de ‘three little words’-scène tussen Blair en Chuck, de spannende cliffhangers en natuurlijk Dorota. Allemaal positieve dingen dus. Nu de eerste afleveringen van de reboot mijn geheugen hebben opgefrist, herinner ik me ook de andere kant. Hoe ik me verschrikkelijk kon storen aan Serena’s pruilmondje wanneer ze over haar toeren was, bijvoorbeeld. Of het feit dat ‘Gossip Girl’ eigenlijk maar drie seizoenen lang echt goed was en daarna flink bergaf ging, iets wat te merken was aan de kijkcijfers. In het laatste seizoen haalde de reeks soms minder dan een miljoen kijkers per aflevering in de Verenigde Staten, terwijl er op het hoogtepunt 3,4 miljoen Amerikanen keken. Blijkbaar hadden velen niet datzelfde doorzettingsvermogen als ik om zich door de laatste seizoenen te slepen, alleen maar om de onthulling van Gossip Girl mee te maken.

Alleen al voor de fashion kan het de moeite lonen om te kijken.

De reboot haalt die herinneringen boven doordat het de lijn van het origineel mooi doortrekt. De hoofdpersonages zijn scholieren op Constance Billard, net zoals Blair en de rest tien jaar geleden. Het verhaal draait nu rond halfzussen Julien en Zoya, en gaat van start wanneer die laatste school begint te lopen op de middelbare school voor rijkeluiskinderen. De sfeer van de reeks is even luxueus, mysterieus en donker als tien jaar terug. En het verhaal vaart net zoals in het origineel op de schandalen en sekscapades die Gossip Girl bekendmaakt aan de Upper East Side and beyond, hetzij nu via Instagram. Blogs zijn zo 2010. O, en niet te vergeten: de fashion is weer oogstrelend. Dat is niet te verwonderen. Nadat de originele reeks een grote impact maakte op de modewereld, stonden designers deze keer te popelen om stukken op te sturen. Zelfs als je  – net als ik – je twijfels hebt bij de reeks, kan het de moeite lonen om te blijven kijken, gewoon for the sake of fashion.

© HBO

Helaas is het feit dat de reboot zo in lijn ligt met het origineel misschien net het probleem. Natuurlijk zijn de makers allesbehalve blind voor het feit dat je in 2021 niet dezelfde soort serie kan maken als in 2008. De wil om de reboot het label woke te geven, ligt er vingerdik op. Schrijver en producer Joshua Safran, die ook aan de originele reeks werkte, zei dat de reeks ‘heel, heel queer’ zou zijn en dat de meerderheid van de personages ‘divers en/of queer’ zijn, en dat is ook zo. Zoya en Julien, respectievelijk de nieuwe Blair en Serena, zijn allebei bruin, en Julien is niet de typische girly girl met lange golvende haren, maar heeft een broske – wat haar geweldig staat, trouwens. Onderwerpen als seksisme en white privilege worden besproken en bekritiseerd door de tieners, soms zelfs met steekjes naar de originele serie. Maar die moderne, diverse blik wordt niet doorgetrokken in de karaktertekening van de personages.

In een comedyreeks kan het grappig zijn om clichématige mean girls voor te dragen, hier is het een beetje pijnlijk.

In de eerste aflevering worden de scholieren en leerkrachten – die hebben een grotere rol in de reboot – van Constance voorgesteld als over the top karikaturen. Julien Calloway (Jordan Alexander) is een door sociale media geobsedeerde Gen Z’er die meer geeft om haar volgers dan om haar vriendje Obie. Die Obie (Eli Brown), zowat de Dan van de reeks, is een wannabe hippie die rijker is dan al zijn vrienden samen maar zijn tijd spendeert met goede doelen steunen en zijn rijkeluisvriendjes een geweten aanpraten. Max Wolfe (Thomas Doherty), de nieuwe Chuck, is dan weer een queer kerel die alleen maar aan seks kan denken. Hallo, stereotype. Het toppunt zijn Monet (Savannah Lee Smith) en Luna (Zion Moreno), de twee minions van queen bee Julien. In een comedyreeks kan het grappig zijn om zulke clichématige mean girls voor te dragen, hier is het een beetje pijnlijk. Mocht de bedoeling toch humor zijn, dan gaat die verloren. Monet is veruit de gemeenste van de twee minions, waardoor het zwarte meisje alweer optreedt als sassy sidekick. Vermoedelijk hebben de makers de vele essays die de laatste jaren over die uitgemolken trope geschreven werden volledig gemist.

© HBO

De personages en het vaak overdreven acteerwerk deden me teruggrijpen naar de oude ‘Gossip Girl’. Was het vroeger ook zo? Ik bekeek enkele oude afleveringen en stelde vast dat het antwoord ja is. Chuck, Dan, Blair, Serena, Nate: ze waren allemaal wandelende clichés zonder al te veel diepgang. De eerder vermelde smize van Chuck en pruilmond van Serena vallen zonder twijfel onder de noemer van overacting. Maar destijds werkte het, of toch in de eerste paar seizoenen. Nu wringt het iets te vaak. Misschien omdat we in een andere tijd leven. Of misschien omdat het verhaal erachter gewoon minder goed is. Dat slaagt er niet helemaal in je mee te slepen zoals het origineel deed. Het feit dat je vanaf de eerste aflevering weet wie er achter het Gossip Girl-account zit, neemt de spanning weg waarop het origineel zes seizoenen lang kon drijven.

Het feit dat je vanaf de eerste aflevering weet wie Gossip Girl is, neemt de spanning weg waarop het origineel zes seizoenen lang kon drijven.

You know you love me, houdt Gossip Girl vol. Als ik haar was, zou ik daar niet zo zeker van zijn. Al kan GG hopen dat haar fans door de stereotypen en langs het mindere acteerwerk kunnen kijken en zullen genieten van de nostalgie, die versterkt wordt door de iconische stem van Kristen Bell. Een uur lang naar bloedmooie mensen in de meest modieuze outfits kijken hoeft dan geen straf te zijn.

De eerste aflevering van ‘Gossip Girl’ staat nu op Streamz. Elke vrijdag verschijnt er een nieuwe aflevering online.

' ' ' '