© Disney+

'De 22 euro die je op Disney+ betaalt per nieuwe film lijkt buitensporig, maar "Cruella" is het misschien wel waard.'

REVIEW: ‘””Cruella”” is een heerlijke film. Te lang, maar héérlijk.’

Of we een beetje cynisch waren toen we Emma Stones fake Brits accent hoorden in de trailer van ‘Cruella’? Jawel. Ondertussen weten we dat het dom zou zijn om te vallen over zulk detail. ‘Cruella’ is een heerlijke film. Te lang, maar héérlijk.

‘Cruella’ is een prequel op de Disney-tekenfilm ‘101 Dalmatiërs’ uit 1961 en de live-actionremakes met Glenn Close uit 1996 en 2000. De film begint in de kindertijd van Cruella, toen nog Estella, en eindigt op het moment dat ze haar mode-imperium uit de grond stampt. In tegenstelling tot in ‘101 Dalmatiërs’ is Cruella niet de grote feeks van het verhaal. Die rol neemt de geweldige Emma Thompson op zich. Zij is Baroness Von Hellman, de koningin van het Londense moderijk die haar troon bedreigd ziet door de getalenteerde jongedame met de tweekleurige coupe – spoiler: zwart-wit is Cruella’s natuurlijke haarkleur.

De verhaallijn in ‘Cruella’ is volledig nieuw. Vergelijken met een originele film is niet mogelijk, wat een zegen is na de vele live-actionremakes van Disneyklassiekers. Het nostalgische gevoel is er wel, dankzij een veelvoud aan herkenbare elementen in de film, die soms bijna als Easter Eggs verstopt zitten. Cruella’s komische kompanen Jasper en Horace zijn aanwezig (in een diverser jasje), en we komen te weten hoe zij in haar leven kwamen. Anita is deze keer niet Cruella’s nichtje, maar een oud-klasgenote die later journalist wordt. Zij kreeg de toepasselijke familienaam Darling – je weet wel: ‘Anita, darling!’. We komen te weten waarom Cruella zo’n haat voelt tegenover Dalmatiërs, en vooral wat van haar zo’n gemeen mens maakt. Zelfs de houding die Stone aanneemt wanneer Cruella door de Londense straten racet in een oldtimer – opgetrokken schouders, neus bijna tegen het stuur, manische blik – zal Disneyfans bekend voorkomen. Het gekende en gevreesde personage werd in een politiek correcter jasje gegoten, zonder bont of sigaretten, maar je herkent de fabulously gemene vrouw van vroeger nog wel.

© Disney

Emma Stone is een verfrissende Cruella, maar niet per se de beste. De hoofdrolspeelster komt niet altijd weg met de overdreven mimiek, het geaffecteerd praten en de evil heksenlach die eigen is aan Cruella. Glenn Close deed het 25 jaar geleden met zo veel naturel dat het bijna onmogelijk was voor Stone om haar voorgangster te evenaren. Al kreeg de Amerikaanse een moeilijkere opdracht dan Close. Terwijl Cruella in eerdere films een slechterik zonder meer is, krijgt de moderne versie van de Vil een menselijke kant. Dat gebeurt nu eenmaal als de schurk plots een levensverhaal heeft. Hoewel Cruella best een evil bi-atch is en absoluut niet vies is van een misdaad meer of minder, geloof je na de film amper nog dat deze vrouw zal uitgroeien tot een op puppy’s jagende sadist. Misschien hoeft dat ook helemaal niet. Vermoedelijk zou de moderne versie van de oudere Cruella ook iets meer woke zijn dan vroeger, en op dieren jagen voor hun pels is absoluut not done anno 2021. Zelfs voor een slechterik.

Meer dan twee uur is wel heel lang voor een Disneyfilm, maar vervelen doet ‘Cruella’ nooit. Alles zit gewoon goed. Het verhaal, de personages, de humor, de spanningsopbouw, de visual effects, de muziek en last but definitely not least, de kostuums. Een beetje modeliefhebber betaalt alleen daarvoor al voor Premier Acces op Disney+, of trekt binnenkort naar de cinema om de film op het witte doek te bekijken. Toegegeven, de extra fee die je betaalt op de streamingdienst van Disney om één schamele film te zien leek ons altijd buitensporig, maar ‘Cruella’ is de 22 euro misschien wel waard.

© Disney

Als abonnee van Disney+ kan je ‘Cruella’ nu downloaden en blijven bekijken voor € 21,99. Vanaf 9 juni speelt de film in de cinema. Binnen enkele maanden wordt ‘Cruella’ toegevoegd aan het aanbod van Disney+.

' ' ' '