© VIER

Redactrice Robine bekeek in primeur de eerste drie afleveringen van het tweede ‘Callboys’-seizoen.

REVIEW: ‘Gebleachte holletjes en geniale gastrolletjes in het tweede seizoen van ““Callboys””‘

Vanavond geniet gans Vlaanderen van de allereerste aflevering van het tweede seizoen van ‘Callboys’. Redactrice Robine kreeg als rasechte fan het voorrecht om de eerste drie afleveringen al te bekijken tijdens de avant-première. Lees verder voor haar bijzonder deskundige oordeel over al dit moois.

Of het wel nódig was om een tweede seizoen te maken van ‘Callboys’. Dat vroeg menig azijnpisser zich af toen het vervolg op Jan Eelens zoveelste succestelg aangekondigd werd. Na de drie eerste afleveringen begluurd te hebben, kan ik volmondig antwoorden: ja! Ja, dit was nodig. In naam van de billenkletserij verdelgen Devon, Wesley, Randy en Jeremy (R.I.P. Jay) vanaf vanavond je saaie donderdagavonden voor de buis. Jan Eelen trapte niet in de val van het tweede seizoen. Hij maakte er gewoon alweer een lollig spektakel van.

Naarmate de eerste aflevering vordert, komt het besef. Wat hebben we die mannen de afgelopen drie jaar verdorie gemist op televisie.

Humor zonder poespas

‘Callboys’ bewijst ook in dit tweede seizoen dat humor niet altijd ingewikkeld of bijzonder beredeneerd hoeft te zijn om als geniaal te worden onthaald. Met een mop waar de gemiddelde puber ‘LAME!’ van zou beginnen brullen, krijgt Devon (Matteo Simoni), dit seizoen mét gebleacht holletje, de kijker al in aflevering één aan het billenkletsen. Veel meer dan absurde conversaties en vette oneliners is er niet nodig in ‘Callboys’. Naarmate de eerste aflevering vordert, komt het besef. Wat hebben we die mannen de afgelopen drie jaar verdorie gemist op televisie. Of je het nu wilt of niet, de heerlijke humor die zo mooi verweven zit in ‘Callboys’ zal je minstens enkele keren hardop doen gniffelen.

Toch zit er aan dit seizoen een ‘serieuzer’ randje dan we gewend zijn van de Callboys. En dat heeft deels te maken met een bijrol uit het eerste seizoen die nu plots een hoofdrol lijkt te spelen. Die seriositeit maakt dit seizoen iets gelaagder en zeg maar gerust ook iets volwassener dan het vorige. Maar ‘serieus’ is absoluut geen synoniem voor ‘saai’. Je hebt na de eerste aflevering meteen het gevoel dat je de volgende wil zien. En zelfs na de eerste drie afleveringen wil je meer, meer, méér!

Dat Jan Eelen in z’n eigen voet schoot toen hij Jays staart en bij uitbreiding Jay in z’n totaliteit ophing in een dalende lift, dat hadden niet alleen ‘Callboys’-kijkers, maar ook Jan zelf duidelijk in de gaten. Getuige daarvan: Jays broer Jeremy die aan het einde van seizoen één nog met overtuigde pas de herdenking van zijn legendarische broer binnengewandeld komt, maar al vanaf het begin van dit seizoen toch maar veilig de J(ay)-kaart trekt.

En dat is zo’n moment waarop je buikgevoel het wint van de kritische blik. We wéten dat we Rik Verheyes personage Jay anders vreselijk hard zouden missen in dit tweede seizoen. Dus zijn we toch gewoon blij dat Jeremy nét dat tikkeltje te hard op z’n broer lijkt? We nestelen ons maar al te graag in die comfortabele nostalgie. Bekijk het als een deel van het rouwproces.

Geniale gastrolletjes

Wie eerlijk is, geeft toe dat de Heilige Viervuldigheid ook dit seizoen flink ondersteund wordt door fantastische gastrolletjes. Peter Van den Eede (beter bekend als Maurice uit ‘Van vlees en bloed’) zet een prachtige versie van een hypergefrustreerde man neer. Een schitterende prestatie die naar mijn mening voor de beste scène van de eerste aflevering zorgt. Maar ook Peter Van Den Begin en onder anderen Mieke De Groote (die dan weer Maurice’ vrouw Gerda vertolkt in ‘Van vlees en bloed’) leuken de boel dit seizoen op.

Wie zegt dat ‘Callboys’ uitgemolken wordt, kan vanavond maar beter zijn criticasterpet over de kapstok zwieren en zich samen met ons in de zetel zetten om het tegendeel bewezen te zien worden. Het is eerder makkelijk om een publiek te lokken naar wat eerder bewees een succesformule te zijn. Maar ze dan ook meteen drie afleveringen lang weten vást te houden, da’s het werk van een meester. Je hebt het gevoel dat je Devon, Wesley, Randy en Jeremy ként, dat het een gezellig weerzien is, maar ze zijn ook wat verder gerijpt. En dat is heerlijk om te zien. Jan Eelen mag stoppen met twijfelen over wat hij gebaard heeft. Jakke, ge hebt dat goed gedaan!

Het tweede seizoen van ‘Callboys’ is vanaf vanavond elke donderdag om 20u35 te bewonderen op VIER.

' ' ' '