Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Welke emoji gebruik jij het vaakst?

Van het schaterlachende gezicht tot de aubergine en de perzik: de do’s en don’ts bij emoji’s

Een wereld zonder emoji’s? Dat is onmogelijk! De mannetjes zijn anno 2018 een ingeburgerd fenomeen en daarom buigt de wetenschap zich nu over het gebruik van emoji’s. Zo stuur je bijvoorbeeld beter geen lachende gezichtjes in e-mails en moet je extra hard opletten bij het versturen van een ‘onschuldige’ perzik...


In februari kondigde Apple maar liefst 150 nieuwe emoji’s aan. Daarmee is het aanbod uitgebreid tot bijna 3000 emoji’s. Hallokes! Omdat deze figuren bijna niet weg te denken zijn uit de virtuele wereld namen enkele wetenschappers de icoontjes onder de loep. Ze kwamen te weten welke emoji het vaakst wordt verstuurd, welke emoji’s dubbele betekenissen hebben én bij welke icoontjes we moeten opletten.

Populaire emoji


Staat het gezichtje dat huilt van het lachen tussen je favoriete emoji’s? Waarschijnlijk wel, want deze emoji is wereldwijd de populairste. Dat hebben enkele onderzoekers van de Universiteiten van Peking en Michigan al in 2015 onderzocht. Maar volgens emojitracker.com, de website die live het emojigebruik op Twitter volgt, is dit mannetje in 2018 nog steeds met voorsprong de meest gebruikte ter wereld.

Op nummer twee staat het simpele hartje, en het mannetje met hartjesogen staat op nummer drie. De minst populaire emoji’s? Dat zijn onder andere zeemeerminnen, pizzapunten en kamelen. Volgens taalkundige Lieke Verheijen, die aan de Universiteit van Tilburg de digitale wereld van de jongeren onderzoekt, is dat logisch omdat deze iconen weinig aan een gesprek toevoegen. ‘Hartjes en gezichten voegen een emotionele waarde toe. En we willen met emoji’s vooral communiceren om onze lichaamstaal uit te drukken’, vertelt ze aan De Volkskrant.

Conclusie: je bent niet origineel als je vaak het schaterlachende gezichtje gebruikt, en de pizzapunten mogen vaker vanonder het stof gehaald worden.

Don’t


Uit het onderzoek van Minnesota bleek ook dat verschillende emoji’s anders worden geïnterpreteerd. Vooral bij het mannetje met een triestige blik moeten we opletten. Deze leverde namelijk verschillende interpretaties op. Van teleurgesteld en deprimerend tot achterdochtig en niet onder de indruk. Dat kan een groot verschil opleveren tijdens je gesprek op Facebook of WhatsApp.

Volgens een ander onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam zijn emoji’s in zakelijke mails ook een absolute don’t. Wie een lachende smiley gebruikt, wordt namelijk minder vakbekwaam beschouwd. De proefpersonen stuurden dan ook vaak een minder informatieve mail terug. ‘Overmatig smileygebruik kan negatieve gevolgen hebben’, vertelt Gerben van Kleef, een betrokken onderzoeker. ‘Als mensen elkaar langer kennen, maakt het waarschijnlijk minder uit.’

Een laatste don’t zijn groente en fruit. Wil je een boodschappenlijstje samenstellen met uitsluitend emoji’s? Let dan op met de aubergine en de perzik. Deze gaan namelijk vaak over geslachtsdelen. En als we een gênante situatie kunnen vermijden, doen we dat!

Do


Wil je een liefdevolle boodschap bekrachtigen met een emoji? Gebruik dan zeker het gezicht met hartjesogen. Uit het onderzoek was iedereen redelijk unaniem: dat gaat over de liefde.

En wil je toch een smiley gebruiken in een zakelijke e-mail? Hou het dan simpel en kies voor de ouderwetse lachende emoji. Deze is tegen alle adviezen in toch al in het bedrijfsleven binnengedrongen. Eerlijk? Wij zien geen probleem in een lachend gezichtje naar je baas. Want, a warm smile is the universal language of kindness!

 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '