Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty

'De Think Pink Guide-app focust zich op "patient empowerment": hij geeft lotgenoten een geïnformeerde stem in de beslissingen over hun behandelingstraject.'

Think Pink lanceert app voor borstkankerpatiënten die het moeilijk hebben om met hun arts te praten

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Het is borstkankermaand en dat betekent dat we mannen en vrouwen die getroffen worden door de ziekte een extra hart onder de riem willen steken. Ook de organisatie Think Pink denkt daar zo over en lanceert allerlei sensibiliseringscampagnes om vrouwen die ouder dan 50 jaar zijn warm te maken voor het ‘bevolkingsonderzoek borstkanker’. Toch zou het gesprek met een arts niet altijd evident zijn en ook daar zocht de organisatie een oplossing voor.


De nationale borstkankercampagne Think Pink lanceerde een gloednieuwe app: de Think Pink Guide. Je kan de app sinds gisteren downloaden en hem gebruiken om gestructureerde vragen bij te houden. Dat kunnen vragen zijn voor de zorgverleners, de oncoloog of voor de borstverpleegkundige. De Think Pink Guide-app is beschikbaar in het Nederlands en Frans. 

Afspraken vastleggen


‘Het idee voor de Think Pink Guide ontstond uit gesprekken met zorgverleners én lotgenoten‘, vertelt Think Pink-voorzitter Heidi Vansevenant. ‘Als lotgenoot weet ik zelf hoe belangrijk het is om alle vragen die in je opkomen goed bij te houden. Zo heb je na een consultatie niet het gevoel dat je onbeantwoorde vragen hebt. Maar een apart schriftje of de notities in je gsm zijn niet altijd handig. Artsen en borstverpleegkundigen aan de andere kant gaven aan dat ook zij een tool misten om info en schema’s op een gestructureerde manier met hun patiënten te delen. De Think Pink Guide-app is een oplossing voor beide problemen, die bovendien het gesprek tussen zorgverlener en lotgenoot versterkt.’

In de app maak je makkelijk een afspraak aan met je zorgverlener. Aan die afspraak kun je vragen koppelen: je eigen, specifieke vragen, maar ook geprogrammeerde vragen die overzichtelijk per thema geordend zijn. ‘Hoe meer gerichte info je als lotgenoot vraagt en krijgt over jouw situatie, hoe meer je een stem kunt hebben in je behandelingsproces. En daarvoor zijn ook zorgverleners vragende partij: shared decision making is belangrijk voor zowel de zorgverlener als de patiënt’, klinkt het.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Patient empowerment’


Voor lotgenoten die minder vertrouwd zijn met een smartphone heeft de Think Pink Guide-app ook een papieren gidsboekje als tegenhanger. Het principe is hetzelfde, maar naast ruimte voor afspraken en vragen is er ook telkens een vak voorzien waarin zorgverleners een schema kunnen tekenen.

In 2018 organiseerde Think Pink als nationale borstkankercampagne voor het eerst een rondetafelgesprek met borstkankerspecialisten uit het hele land. ‘Tijdens die unieke meeting bepaalden we samen tien prioriteiten in de strijd tegen borstkanker’, aldus Vansevenant. ‘Een van die prioriteiten was patient empowerment. En dat is net wat de Think Pink Guide-app doet: lotgenoten een geïnformeerde stem geven in de beslissingen over hun behandelingstraject.’

Je kan de app hier downloaden voor iOS en hier voor Android.

Lees ook:


 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '