Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
lachen werk
© Sj Objio via Unsplash

4. Werknemers melden zich minder vaak ziek!

AHA: om deze 6 redenen is humor op het werk zo belangrijk

Evi Van Houdt

Kunnen lachen op je werk lijkt misschien eerder een bijzaak, al is het bewezen dat humor op de werkvloer een hoop voordelen heeft! Deze zes redenen tonen aan dat een streepje humor onder je collega’s een groot verschil kan maken.

Uiteraard is het fijn als je goed overeenkomt met je collega’s, maar nu toont onderzoek ook aan dat kunnen lachen op de werkvloer alleen maar voordelen heeft! Volgens recruitment specialist Robert Walters kan humor op je werk zelfs bijdragen aan een betere werkomgeving én je prestaties positief beïnvloeden.

Minder stress.

Dat lachen helpt tegen stress is niet alleen in ons privéleven zo. Ook op werkvlak kan het al eens deugd doen te lachen om bepaalde obstakels waar je mee zit. Stress kan er namelijk ook voor zorgen dat je productiviteit achteruitgaat. Eens goed je hart luchten en er een keer om lachen, is dus enkel voordelig!

Meer creativiteit.

Als er humor aanwezig is op een werkvloer, voelt de sfeer onmiddellijk luchtiger en ontspannen. En laat dat nu net de soort omgeving zijn die je nodig hebt als je je creatieve juices aan het werk wil zetten! Door te lachen worden onze hersenen flexibeler, wat leidt tot het bedenken van originele ideeën en oplossingen.

Betere teamspirit.

Het klinkt cliché, maar het is echt zo: lachen brengt mensen dichter bij elkaar. Door humor kunnen collega’s zich dan ook meer verbonden voelen met elkaar, en zullen ze elkaar sneller aanspreken voor andere dingen. Hoe meer je kan lachen in je werkomgeving, hoe beter je je op je gemak zal voelen. En dus ook het gevoel hebt dat je met moeilijkere zaken, zoals problemen of vragen, bij je collega’s terechtkan!

Beter welzijn én minder ziek.

In bedrijven waar humor op de werkvloer toegestaan is, blijkt dat er veel minder werknemers zich snel ziek melden. Humor draagt ook bij aan het mentale welzijn van jou en je collega’s, waardoor je op dat vlak meer weerbaarheid hebt.

Feedback en moeilijke gesprekken zijn makkelijker.

Ook als werkgever in een leiderrol kan humor een handige tool zijn. Een leidinggevende met gevoel voor humor wordt namelijk sneller gezien als menselijk en benaderbaar, wat resulteert in meer vertrouwen van werknemers. Bovendien bevordert humor de informele communicatie en kan het helpen om lastige onderwerpen op een luchtigere manier te bespreken. Dat zorgt er ook voor dat er langs beide kanten gemakkelijker feedback gegeven én ontvangen kan worden.

Meer motivatie en werkplezier.

Als je je goed voelt op je werk, presteer je beter, ben je gemotiveerder en ben je geneigd om je harder in te zetten. Een plek waar mensen graag komen werken, zorgt alleen maar voor een succesvol bedrijf, mét loyale medewerkers!

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '