Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© ROBERT VIGLASKY via Netflix

Redactrice Ysaline sprak met 'Cursed'-talenten Devon Terrell, Shalom Brune-Franklin, Billy Jenkins, Gustaf Skarsgård en Daniel Sharman.

Devon Terrell: ‘Nimue brengt een kwetsbaarheid in Arthur naar boven. Dat zien we niet in andere versies’

Ysaline Pollet
Ysaline Pollet Webjournalist

De gloednieuwe Netflix Original ‘Cursed’ staat sinds vorige vrijdag op de streamingdienst. Heb jij alle afleveringen al uitgekeken en wil je nu alles over je favoriete acteurs te weten komen? Of ben je nog niet begonnen en wil je overtuigd worden? Redactrice Ysaline sprak niet enkel met Katherine Langford, maar ook met haar collega’s Devon Terrell, Shalom Brune-Franklin, Billy Jenkins, Gustaf Skarsgård en Daniel Sharman.


Redactrice Ysaline trok in oktober naar Londen voor een bezoek aan de set van ‘Cursed‘. Daar kon ze de imposante decors en kostuums bewonderen en zien met hoeveel mankracht zo’n fantasierijke serie tot leven wordt gewekt. Ze kreeg ook de kans om samen te zitten met de talenten uit de serie. Samen met een aantal andere journalisten sprak ze face-to-face met de vijf talenten Devon Terrell (Arthur), Shalom Brune-Franklin (Igraine), Billy Jenkins (Squirrel), Gustaf Skarsgård (Merlin) en Daniel Sharman (The Weeping Monk). Katherine Langford (Nimue) kon er die dag niet bij zijn wegens ziekte, maar konden we nadien wel nog telefonisch spreken.

Voor de interviews en het setbezoek van start gingen, spraken we ook met maker Tom Wheeler. Zo kwamen we er meteen achter dat ‘Cursed’ bewust een frisse en gloednieuwe kijk geeft op de klassieke Koning Arthur-legende die iedereen kent. ‘Het was voor mij heel belangrijk om het vanuit een feministisch perspectief te bekijken. Ik wil dat mijn dochter het vermogen voelt om het zwaard vast te grijpen zoals ik dat als kind voelde.’

Of hoofdpersonage Nimue dan ook kan dienen als rolmodel voor jonge meisjes? Zonder twijfel! ‘Ze is sterk, impulsief en ze maakt niet altijd de juiste keuze. Ik wilde dat ze grote fouten maakte, ik wilde niet dat ze perfect is. Haar gebreken maken haar net interessant. Ik probeerde een dimensionale heldin te creëren die haar obstakels wil overwinnen en zichzelf kan accepteren’, aldus Tom. Maar wat vinden de acteurs die de serie maken tot wat ze is van die insteek? Wij vroegen Devon, Shalom, Billy, Gustaf en Daniel alles over ‘Cursed’ en hun personages die ze met glans neerzetten.

Er bestaan al heel wat verschillende Koning Arthur-verhalen. Wat maakt deze nieuwe versie zo anders? 

Devon Terrell: ‘Arthur is een jonge, brutale huurling wanneer hij Nimue ontmoet. Zij brengt een soort kwetsbaarheid in Arthur naar boven, iets dat we niet genoeg zien in andere versies. Ze geeft hem een reden om te leven en zet hem op zijn pad naar het worden van Koning Arthur. Als hij Nimue niet had ontmoet, werd hij nooit wie hij altijd hoorde te zijn. Hetzelfde geldt voor Igraine. Nimue is degene die hun avontuur start. En dat is het geweldige eraan. Het is een reis waarop ze zichzelf ontdekken dankzij haar. Dat Nimue altijd het middelpunt van het verhaal is, maakt het leuk.’

Billy Jenkins: ‘Wanneer je de Koning Arthur-verhalen hoort vertellen, draait het normaal rond Arthur, het zwaard in de steen, Merlijn… Elke versie ligt in dezelfde lijn. In “Cursed” komen er personages aan bod waar je nog nooit eerder van hoorde, zoals Squirrel. Naarmate het verhaal vordert, komt iedereen samen.’

De legende wordt voor een keer niet vanuit het perspectief van een man verteld. Wat vind je van deze unieke insteek?

Shalom Brune-Franklin: ‘Ik ben hier heel enthousiast over. “Cursed” bevat zo veel geweldige vrouwelijke rollen. Het verhaal van koning Arthur is nog nooit verteld geweest vanuit een vrouwelijk perspectief. Katherine doet het ook echt verbazingwekkend.’

Gustaf Skarsgård: ‘Ik vind het briljant. Het wordt niet vanuit een mannelijk perspectief verteld. Het draait rond een jong meisje die haar magische krachten ontdekt. Dat is een van de aspecten waardoor het voor mij fris aanvoelde.’

En wat maakt ‘Cursed’ zo anders dan andere series? 

Shalom: ‘Ik zou echt letterlijk durven zeggen: de makers Frank Miller en Tom Wheeler. Ze brengen elementen aan bod die ik nooit eerder heb gezien in een tv-serie. Ze brengen werelden samen die nog nooit zijn samengebracht, net zoals de striptekeningen die af en toe getoond worden.’

Wat was het eerste wat je dacht of deed toen je het script kreeg?

Gustaf: ‘Ik kreeg de scripts en dacht: oké, nog een middeleeuwse serie. Ik heb “Vikings” al gedaan, wat is dit? En toen begon ik te lezen. Ik las de vijf episodes die ik had ontvangen in één ruk uit. Je wil weten wat er gaat gebeuren. Het verhaal nodigt enorm uit om erin te vliegen.’

Daniel Sharman: ‘Ik had het eerste script gelezen en die avond nog sprak ik af met Tom (Wheeler, red.), want ik had niet veel interesse om simpelweg een antagonist te spelen. Ik wilde weten wat zijn verhaal was en waar het heen ging, dus hij loodste me doorheen het personage en het boek. In dat proces raakte ik enorm gecharmeerd door Franks (Miller, red.) werk, de wereld en door hem (The Weeping Monk, Daniels personage in de serie, red.). Het is een heel interessant en diepgaand personage en ik was enorm onder de indruk van zijn verhaal en Toms visie op hem, dus ik deed mee.’

Billy: ‘Toen ik het script voor het eerst las, dacht ik: wow, Squirrel is zó ik. Hij is een beetje ondeugend en brutaal. Ik had echt het gevoel alsof de rol voor mij was geschreven, dus ik werkte heel hard om ‘m te krijgen. En ik kreeg ‘m ook.’

Arthur is altijd op zoek naar het volgende dat op zijn pad komt. – Devon Terrell


Hoe zou je je personage omschrijven? 

Devon: ‘Arthur is altijd nieuwsgierig naar Nimue, wat leidt tot meer curiositeit, wat ontaardt in de gevechten waarin hij terechtkomt. Hij is altijd op zoek naar het volgende dat op zijn pad komt, wat meestal leidt tot de vraag hoe hij iemand kan helpen.’

Billy: ‘Squirrel raakt graag betrokken en wil altijd iets doen om ergens te geraken. Hij wil blijven gaan en wil nooit stoppen.’

Gustaf: ‘Merlin is afgemat. Hij is een cynische dronkaard die zijn magie is verloren en hij heeft het daar moeilijk mee. Hij kan niet alles oplossen met magie. Hij moet in de plaats zijn gevatheid, charmes en manipulatieve vaardigheden gebruiken. Toch is er vast en zeker een verlangen om het juiste te doen en om niet terug te gaan naar van waar hij komt. Hij wil zichzelf verbeteren. Doorheen het seizoen beseft hij plots dat hij iets te verliezen heeft. Hij ontdekt wat het betekent om van iemand te houden.’

Daniel: ‘The Weeping Monk is een heel gevreesd figuur, omdat hij zo gewelddadig is. Hij werd al getraind van toen hij zes jaar was. We kunnen hem zien als een antagonist, maar hij is ook verward. Hij is het hulpmiddel waarmee vader Carden enorme hoeveelheden pijn en schade kan aanrichten. Naar het einde toe ontdek je de reden achter het interne conflict dat hij voert met zichzelf.’

Hoe uitdagend was je rol in ‘Cursed’ voor jou?

Gustaf: ‘Er kwam veel paardrijden en vechten aan te pas. Het was fysiek erg zwaar. Daarnaast was het ook emotioneel uitdagend. Je ontdekt meer en meer over Merlin terwijl het verhaal zich ontrafelt. Hij maakt heel veel mee.’

Devon: ‘Ook voor mij was het fysiek enorm uitdagend. We deden veel gevechtsscènes en moesten vaak door bossen rennen. Daarnaast ook nog dat paardrijden, zwaardvechten, .... Je moet je personage bovendien ook echt tot leven wekken.’

Daniel: ‘Om eerlijk te zijn: de gevechtsscènes waren krankzinnig. Ze waren echt slopend. Gelukkig heb ik een geweldig stuntteam dat veel op zich nam, maar de trainingen zijn echt lastig voor je lichaam. De grootste uitdaging was om dit ook echt 10 maanden vol te houden.’

Is ‘Cursed’ geworden wat je ervan had verwacht?

Devon: ‘Het is grappig, want zelfs als je denkt te weten waar de serie heen gaat, lijkt het bij de vijfde aflevering helemaal anders te lopen. Bij aflevering tien had ik het gevoel dat ik in een heel andere reeks zat. Je begon aan deze reis en het werd met elke aflevering epischer en grootser. Dat voelden we van zodra we erin zaten. We beseften niet dat het zo’n gigantische wereld kon zijn. Het is een prachtige, verbazingwekkende en soms angstaanjagende wereld.’

Gustaf: ‘Ik was verrast over hoe donker of emotioneel het kan zijn. Je leest het script en merkt de lichte, jongvolwassen toon op. Maar wanneer je die scènes effectief speelt, besef je hoe intens het is. Dat heeft me het meeste verrast.’

Daniel: ‘Ik dacht dat het een veel kleinschaligere versie zou worden dan dit. Ik ben enorm verrast door de grootte van de show.’

Nimue probeert zichzelf te vinden en ik denk dat veel mensen dit zullen herkennen. – Devon Terrell


Op welke manier komen de actualiteit en onze huidige maatschappij aan bod in ‘Cursed’?

Devon: ‘Mijn personage Arthur voelt zich als een buitenstaander en ik denk dat veel mensen dat gevoel zullen begrijpen. Het is ook interessant om alles door Nimue’s ogen te zien gebeuren. Ze gaat door zo veel pijn en heeft geen moment om op adem te komen en gewoon een jonge vrouw te zijn. Ze probeert zichzelf te vinden en ik denk dat veel mensen dit zullen herkennen: wanneer de wereld zo groot aanvoelt, en jij jezelf probeert te begrijpen binnenin die wereld.’

Shalom: ‘Het is een blik op een wereld die liefde verliest en geen empathie heeft. Iets dat zich heel gemakkelijk verhoudt tot de wereld waarin we momenteel leven.’

Gustaf: ‘Wanneer je een verhaal vertelt, word je altijd beïnvloed door de tijd waarin je het vertelt. Mijn personage krijgt bijvoorbeeld te maken met verslaving, maar ook machtsmisbruik, extremisme en vervolging van mensen omdat ze anders zijn, komen aan bod. In onze fictieve wereld is het omdat ze Fey zijn en vleugels of geweien hebben, maar je kan dat gemakkelijk vertalen naar andere minderheden en verschillen in onze huidige wereld.’

Huidskleur lijkt er hier niet toe te doen. Wel de ongelijkheid tussen mens en Fey. Wat vind je van deze ‘nieuwe soort’ ongelijkheid? 

Devon: ‘Toen ik de auditie kreeg voor Arthur, dacht ik: waarom sturen ze mij voor de rol van Arthur? Dat is niet logisch. Maar meteen daarna zei ik: “Waarom hou ik mezelf tegen, waarom zeg ik tegen mezelf dat ik dit niet kan spelen?”. Dus ik gaf mezelf de kans om er alles in te steken wat ik kon. Het is een fantastisch proces geweest waarbij mijn huidskleur niet werd vernoemd. Het is een verhaal, een legende en het gaat om wie de persoon is, niet welke afkomst hij heeft.’

Gustaf: ‘Het is briljant. In dit universum gaat het erom of je Fey bent of niet. Het is ook een vrij voor de hand liggende manier om het te doen. Ik hoop dat het het publiek ertoe aanzet zichzelf in vraag te stellen en na te gaan op basis van welke parameters zij mensen onderscheiden. En als dat lukt, denk ik dat we geslaagd zijn.’

Jongeren willen echtheid en ze willen bewogen worden. – Gustaf Skarsgård


Op welke manier kan ‘Cursed’ iets betekenen voor jongeren?

Gustaf: ‘”Cursed” is een verhaal over een jonge vrouw die een verstoteling is in haar eigen maatschappij. Ze moet haar plek vinden in de wereld en haar eigen kracht aanvaarden. Dat is iets waar veel jongeren zich volgens mij in kunnen vinden. Ik was verrast over hoe donker sommige scènes kunnen zijn, maar van wat ik kan afleiden, willen kinderen tegenwoordig net donkerdere thema’s. Jongeren willen echtheid en ze willen bewogen worden. Als complexiteit en duisternis afwezig zijn, komt het misschien niet echt over.’

Daniel: ‘Het interessante aan mijn personage is: het gaat voor hem niet om woede of wraak. Hij is getraind om zijn unieke talenten zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Daarvoor heeft hij zich van zijn moraal en menselijkheid ontdaan. En dat is interessant voor jongeren om met eigen ogen te zien. Het laat zien dat het hen kan overkomen, dat men kan weggerukt worden van de sociale normen. Als tiener heb je het gevoel dat je je plek niet kent in de wereld en je weet niet hoe je gebruikt zal worden in de wereld. Men kan je vertellen wat je moet doen en je zal dat ook heel efficiënt doen tot je je moreel afvraagt of het het juiste is.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '