Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Belga Image

Halleluja!

BEWEZEN: door chocoladetaart te eten bij het ontbijt val je af

Alle originele desserts zoals vanillecrêpes en ijslolly's ten spijt, chocoladetaart is en blijft onze eerste grote liefde. Wij zouden het zelfs als ontbijt kunnen eten. Wat blijkt nu? Het zou nog gezond zijn ook!

Dromen zijn dan toch geen bedrog: tijdens een onderzoek aan de universiteit van Tel Aviv werd ontdekt dat taart eten als ontbijt helpt om slank te blijven. Zo’n 193 zwaarlijvige volwassenen namen deel aan het onderzoek, waarvan de helft uitgebreid mocht ontbijten inclusief een dessert zoals een koekje, taart of een donut (600 kcal per ontbijt) en de andere helft net erg gezond moest eten en de dag maar mocht beginnen met 300 kcal. 
 
Beide groepen mochten per dag hetzelfde aantal calorieën eten: 1600 voor de mannen en 1400 voor de vrouwen. De groep die 's ochtends uitgebreid had ontbeten, mocht ’s avonds maar 300 tot 400 calorieën naar binnen spelen. 
 

via GIPHY
Zestien weken later bleek dat de proefpersonen in beide groepen bijna evenveel gewicht hadden verloren, maar tijdens de periode ná de studie werd gevraagd om het dieet te blijven volhouden. Resultaat? De groep die ’s ochtends een klein ontbijt moest eten, kwam gemiddeld 12 kilo per persoon bij. De mensen in de groep die mochten ontbijten met dessert kwamen zo’n 7 kilo bij. Daarbovenop ontdekte men dat die laatste groep doorheen de dag minder honger had. 
 
De mensen die 's ochtends dessert aten bij hun ontbijt, kwamen niet alleen minder bij, ze hadden ook geen hongergevoel doorheen de dag. 
 
Dr. Jakubowicz leidde de studie en schreef het boek ‘The Big Breakfast Diet’. Hij verklaart de resultaten als volgt: ‘Wanneer je wakker wordt, heeft je brein meteen energie nodig. Dit is het moment waarop je lichaam voeding omzet naar energie. Later op de dag zal je lichaam voedsel eerder omzetten naar vet, als "reserve".’
 

via GIPHY
Wanneer we aan het diëten zijn, hebben we honger en vertraagt ons metabolisme. Uitgebreid ontbijten met proteïnen, koolhydraten en iets zoets kan deze veranderingen neutraliseren zodat mensen hun dieet langer kunnen volhouden en zo hun gewicht beter in de hand kunnen houden. 
 
‘Uiteraard is het niet de bedoeling om elke ochtend een hele taart naar binnen te spelen. Maar af en toe een klein dessertje om de dag mee te beginnen, kan zeker geen kwaad’, aldus Dr. Jakubowicz. Halleluja!
 
Bron: Your Tango
 
Nog meer leesvoer voor chocoholics:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '