Home Lifestyle Body #FITINABIT: Evy Gruyaert: ‘Zoek jezelf een sportbuddy en motiveer elkaar’

#FITINABIT: Evy Gruyaert: ‘Zoek jezelf een sportbuddy en motiveer elkaar’

Elke week geeft een BV haar of zijn tips voor een gezonde levensstijl.

© photo news

Een BV geeft ons elke week zijn of haar tips voor een gezonde en fitte levensstijl. Presentatrice Evy Gruyaert is deze week aan de beurt.

Als we aan een sportieve BV denken, dan schiet onmiddellijk de naam Evy Gruyaert ons te binnen. Ze leerde Vlaanderen lopen met haar ‘Start 2 Run’-app én yoga beoefenen met haar ‘Start 2 Yoga’-app. Hoog tijd om deze sportieveling eens aan de tand te voelen over haar fit-tips.

‘Ik heb voor mezelf een gouden regel: ik gun mezelf 20% zondes, en voor de overige 80% probeer ik gezond te eten’, aldus Evy. ‘Ik eet veel (warme) groentjes en bestel die op restaurant vaak bij mijn gerecht in plaats van frieten, kroketten, rijst of aardappelen. Ik maak zelf in een mum van tijd slaatjes onder de middag en ‘s morgens sta ik graag op met een potje amandelyoghurt met zelfgemaakte granola en wat fruit. Zoals je ziet moet ik niet veel tijd steken in het klaarmaken van mijn maaltijden, en toch zijn ze superlekker én gezond. Er zijn ook een aantal zaken die als gezond beschouwd worden door de meeste mensen, maar die ik probeer te vermijden zoals fruitsap en light frisdranken. In dat eerste zit heel veel suiker, en dat tweede is dus echt niet beter voor je lichaam.’

Sporten in de living

‘Ik probeer niets meer te eten na 20 uur ‘s avonds omdat ik niet graag met een volle of zware maag ga slapen. Als ik toch nog een goestingske krijg, dan drink ik een thee met gember en verse citroen of een zelfgemaakte kurkuma latte met amandel- of havermelk.’ Ook Evy maakt maar al te graag plaats voor wat zoetigheden in haar gezonde levensstijl. ‘Zoals ik eerder al zei, laat ik mezelf 20% ‘zondes’ toe’, lacht ze. ‘Op dit moment ben ik volledig gek op zoete popcorn of pickles chips mét ribbeltjes. Ik maak zelf ook geregeld sorbet of ijsjes op basis van diepvriesfruit of verse bessen.’

Evy lanceerde een aantal jaar geleden de superpopulaire ‘Start 2 Run’-app, en ze trekt nog steeds een paar keer per week haar loopschoenen aan. ‘Ik ga een à twee keer per week een half uurtje gaan lopen, beoefen elke dag een beetje yoga en ik doe thuis twee work-outs van zo’n twintig minuutjes. Sporten in je eigen living is zo makkelijk en fijn. Je hoeft jezelf niet naar de fitness of naar buiten te sleuren. Je neemt gewoon je matje, zet een tof muziekje op en gaan. Je kan het ook op gelijk welk moment van de dag doen, wanneer het voor jou het beste uitkomt.’

‘Een andere belangrijke tip is om een sportbuddy te zoeken’, aldus Evy. ‘Zoek gelijkgestemden zoals je buurvrouw, je partner, je vriendinnen of je collega’s op het werk over de middag. Maak een groepje aan en deel elkaars trainingen, sleur elkaar erdoor als de één geen zin heeft en geef elkaar tips. Samen sporten met iemand is zoveel leuker dan alleen. Je hoeft zelfs niet per se te praten tijdens je work-out als je dat te lastig vindt, gewoon er voor elkaar zijn. Bijkletsen kan dan achteraf tijdens het stretchen (lacht). Je kan ook samen een doel vooropstellen en met z’n tweetjes daarnaar toewerken. Dat geeft je dan wat peer pressure om het zéker te halen.’

Mooie outfit

‘Het klinkt misschien supercliché, maar koop jezelf een mooie sportoutfit!’, lacht Evy. ‘Je bent sowieso een pak gemotiveerder als je iets aanhebt waar je je goed in voelt. Maak ook in je kast wat ruimte vrij voor je sportkledij. Zo zie je die altijd liggen, en word je getriggerd om nog eens te gaan lopen.’

Evy heeft ook nog een handig trucje. ‘Leg altijd een sporttas klaar in je koffer. Als je onverwacht vroeger door kan op het werk of op een afspraak kan je toch nog een half uurtje gaan sporten, want je hebt alles bij de hand. Ik geloof dan ook niet dat mensen geen tijd hebben om te sporten. Nee, ze maken er geen tijd voor. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, en je mag jezelf heus wel een keertje op nummer 1 plaatsen. Vul die me-time dan eens in met sporten. Dat maakt serotonine en dopamine aan. Het ene is het gelukshormoon wat je een goed gevoel geeft tijdens en na het sporten, en het andere is het beloningshormoon dat ervoor zorgt dat je fier bent op jezelf na je inspanning. Het draagt bovendien bij tot een sterker immuunsysteem, een verminderde kans op hart- en vaatziektes, je botten worden sterker, je geheugen wordt beter want de bloeddoorstroming in je hersenen is beter én je mentale gezondheid gaat erop vooruit.’

Tot slot nog de ultieme fit-tip van Evy:

Volg #FITINABIT ook op onze Facebookpagina.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.