Home Body & Mind Tips om faalangst te voorkomen

Tips om faalangst te voorkomen

Wees geen angsthaas meer!

Terwijl je naar je examen of sollicitatie wandelt, slaat het toe: piekeren, koud zweet en die verlammende schrik om fouten te maken. Bah, faalangst! Flair zocht tips om het faalangstmonster in zijn kooi te houden.
Faalangst is een hardnekkig probleem dat je niet in 1-2-3 oplost. Genezen kan niet, onder controle houden wel. Anders omgaan met faalangst vraagt vaak een therapeutische aanpak. Je zelfbeeld en zelfvertrouwen opkrikken is moeilijk, en er is dan ook maar één gouden tip: durf op tijd hulp te zoeken. Wij helpen je op goede weg…
 

5 keer ja? FAALANGSTALARM! 

 
  1. Je bent een eeuwige piekeraar.
  2. Je bent perfectionistisch en wil het altijd té goed doen.
  3. Je bent een echte rampdenker. een goede afloop is er voor jou niet, je ziet alleen maar regelrechte drama’s.
  4. Je krijgt lichamelijke klachten als hoofdpijn, maagpijn, misselijk, trillen, zweten, of nog erger: die vreselijke black-out.
  5. Het gaat vaak niet om een eenmalig piekmoment, maar om een aanhoudende angst. Je voelt de schrik bijvoorbeeld het hele academiejaar door, niet alleen voor één examen.
 

Hou faalangst onder controle: 5 tips

Studenten, opgelet: deze antistresstips zijn vooral voor jullie, omdat het (bijna) examens zijn. Vijf handige tips, die een eerste stap kunnen zijn om faalangst los te leren laten.
 
  • Mensen met faalangst blokken of werken zich vaak te pletter en voelen zich schuldig als ze ontspannen. Fout! Durf op tijd een pauze te nemen en je hoofd leeg te maken. neem eens een bad, of bel een vriendin.
  • Stel jezelf minder hoge eisen. Je hoeft helemaal geen 20 op 20 te halen op een examen, en je mag gerust over je woorden vallen als je moet speechen. Leren falen begint met realistische doelstellingen.
  • Denk niet alleen aan het doel: het examen. Probeer je ook te focussen op de weg daarnaartoe. Misschien zie je dan in dat je echt wel hard werkt en je toch wel goed voorbereid bent.
  • Stop met je te focussen op help, ik kan het niet, maar maak een lijstje met dingen die je wél goed kan of al gerealiseerd hebt.
  • Probeer eens een relaxatieoefening op je bureaustoel. Je ligt met de zon op je gezicht op een luchtmatras op zee en deint mee met de golven. denk alleen maar aan het ritme van de golven… Klinkt misschien stom, maar het helpt.

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.