Home Body & Mind #Flairtestuit: werkt mindful lopen echt?

#Flairtestuit: werkt mindful lopen echt?

Veer
Lopen: ik heb er een haat-liefde relatie mee. Vooral er aan beginnen is lastig. Als het weer me niet bevalt – een beetje regen is al te veel – stel ik het maar al te graag uit. ‘Morgen is het écht loopdag’, denk ik dan bij mezelf. Not.

Mindfulness draait rond bewust omgaan met alle dingen in je leven, zoals bijvoorbeeld je relatie, hoe je eet, slapen, stress en natuurlijk ook sporten. Dat laatste ga ik uittesten: werkt mindful sporten echt beter? Maakt het echt iets uit als je sport zonder muziek of iets meer let op je ademhaling? Let’s find out!

Mindful lopen: hoe doe je het?

Mindfulness is dé tool om motivatie te vinden om te gaan lopen. Je moet bewust omgaan met je lichaam, er aandacht voor hebben. Dus drie keer diep in en uit ademen en we zijn vertrokken! Let er op dat je inademt door je neus en uitademt door je mond.

Tijdens het lopen moet je je proberen focussen op je hele lichaam, je concentreren op je ademhaling en de spieren die je gebruikt. Muziek moet je thuislaten, zo kan je beter op je ademhaling letten.

The big day

via GIPHY

Confession moment: ik heb het lopen toch zo’n drie keer uitgesteld deze week, tot het niet meer kon. Maar vandaag is het zo ver en sta ik klaar om te beginnen. Nadat ik drie keer diep in- en uitgeademd heb, begin ik met lopen.

In het begin vind ik het enorm moeilijk om me volledig te concentreren op mijn spieren en ademhaling. Mijn gedachten afzetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar na een tijdje kom ik in een aangenaam ritme: ik heb mijn ademhaling volledig onder controle en doordat er geen muziek in m’n oren speelt, is het veel makkelijker om mij erop te focussen.

Ik merk dat ik mij veel minder bewust ben van mijn omgeving en veel meer van mijn lichaam. Mijn aandacht gaat volledig naar mijn spieren, de manier waarop mijn voeten op de grond komen en mijn ademhaling.

Als ik even uit mijn concentratiebubble kom, merk ik meteen dat mijn ademhaling versnelt en dat ik sneller uitgeput raak.

Het verdict

Mindful lopen werkt écht voor mij. Vooral het bewust omgaan met mijn ademhaling ga ik onthouden en de volgende keer opnieuw toepassen. Doordat ik het zo goed onder controle had, raakte ik veel minder snel buiten adem en kon ik langer lopen. Mijn muziek heb ik niet gemist, die laat ik voortaan uit. Muziek stimuleert je om rapper te lopen, mindfulness stimuleert je om beter te lopen. Test het vooral zelf eens uit.

Flair zorgt elke dag van maart voor een beetje meer mindfulness in je leven. Week 4 van Mindful Maart draait rond bewust sporten. Bekijk hier de Mindful Maart-kalender om te kijken wat je deze week te wachten staat!



 

Lees hier alle artikels van Mindful Maart.