Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Belga Image

'De normaalste zaak van de wereld in de Verenigde Staten.'

SAY WHAT: moeten we straks verplicht onze identiteitskaart tonen voordat we alcohol bestellen?

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist
De Belgische Brouwers en Horeca Vlaanderen willen het gedrag van jongeren op café veranderen en wel middels een campagne met de bijbehorende slogan ‘16 jaar? Bewijs ’t maar!’. ‘Je leeftijd staat nu eenmaal niet op je voorhoofd getatoeëerd. Bewijs die dan spontaan als je een biertje bestelt’, luidt het. Akkoord?

Hoewel bier schenken aan jongeren onder 16 jaar wettelijk verboden is, bewijzen controles met zogeheten mystery shoppers dat maar liefst vier op vijf cafés straffeloos alcohol schenken zonder eerst te vragen naar de leeftijd van de klant. 
Vier op vijf cafés schenken straffeloos alcohol aan jongeren onder 16 jaar.
Daarom willen Horeca Vlaanderen en de Belgische Brouwers met hun campagne jongeren sensibiliseren om bij het bestellen van een pintje spontaan hun identiteitskaart te tonen.
 
‘Voor een ober die druk in de weer is, is het vaak een belemmering om aan de jonge klant te vragen zijn leeftijd te bewijzen’, zegt Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen. ‘Tegen dat de klant een leeftijdsbewijs uit handtas of broekzak heeft gehaald, is hij alweer met iets anders bezig. Als de tiener zelf zijn pas toont, gaat het allemaal veel vlotter. En als hij dat niet doet, is er wellicht iets niet pluis en heeft de ober een reden te meer om het toch te vragen.’
 

'Normaalste zaak van de wereld in de VS'

Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de brouwersfederatie, hanteert de Verenigde Staten als referentie. ‘In de VS is het de normaalste zaak van de wereld dat jongeren hun identiteitskaart moeten tonen als ze alcohol kopen’, aldus Van de Perre. ‘Voor onze tieners zal dat een gedragswijziging vergen, maar dat is met de bobcampagne toch ook gelukt?’
Het zal een gedragswijziging vergen van onze tieners, maar dat is met de bobcampagne toch ook gelukt?
Minder overtuigd van het succes van de campagne is de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen. Zij geloven niet dat jongeren aan de toog ongevraagd hun leeftijd zullen bewijzen. ‘Het is bizar dat de verantwoordelijkheid bij de jongere wordt gelegd’, dixit Marijs Geirnaert. ‘Het is nochtans de verkoper van alcohol die strafbaar is. Maar goed, misschien neemt de humor van de affiches de wrevel rond het thema wat weg.’ Only time will tell...
 
Bron: Het Nieuwsblad

 

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '